رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 24 آذر 1400
نماینده مردم تربت جام و تایباد درگفتگو با «ترابران» تاکیدکرد:

تسهیل تجارت با افغانستان با راه آهن مشهد-دوغارون

نماینده مردم تربت جام و تایباد با تاکید بر اهمیت گمرک دوغارون، نسبت به بی توجهی دولت به تکمیل پروژه راه آهن مشهد-دوغارون اعتراض کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفتگو با خبرنگار«ترابران» خاطرنشان کرد: با طرح سوال از آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی خواستار توضیح دولت درباره تعلل در تکمیل پروژه راه آهن مشهد دوغارون شده ام؛ چرا که تکمیل این پروژه و اتصال راه آهن به گمرک دوغارون می تواند به تشکیل شاهرگ اقتصادی فعالی در منطقه منتهی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه تصریح کرد: حدود 8 سال پیش به جهت تسهیل حمل و نقل کالا و مسافر از افغانستان به کشورمان، پروژه ریلی مشهد دوغارون به تصویب هیات دولت رسید و ردیف بودجه برای آن تعیین شد. تاکنون نیز بخشی از کار انجام شده است؛ اما طی سالهای اخیر اولویت دولت اجرای پروژه راه آهن خواف به هرات شد و توجه چندانی به این پروژه نشده است.

وی اضافه کرد: بطوریکه هر سال مبلغ ناچیزی در ردیف بودجه تعریف می کنند تا پروژه نخوابد و کد اعتباری بسته نشود. ولی عملا سرمایه گذاری چندانی صورت نمی گیرد و پیشرفت فیزیکی خاصی دیده نمی شود. در سال تنها حدود 15 کیلومتر پیشرفت فیزیکی دارد؛سپس به دلیل عدم اختصاص بودجه رها می شود.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در بیان دلایل اشتباه دولت در تمرکز به مسیر خواف به هرات یادآور شد: در مسیر خواف به هرات گمرک فعال نداریم. گمرک آنجا تازه راه اندازی شده و در خروجی به منطقه شمع تیغ منتهی می شود که اصلا امکان تردد کالا و مسافر در آنجا وجود ندارد. این در حالی است که گمرک دوغارون مسیر اصلی حمل کالا و مسافر  است و راه آهن مشهد دوغارون برای حمل کالا و مسافر به غرب افغانستان تعریف شده است تا این منطقه به شاهرگ اقتصادی تبدیل شود. این خط راه آهن می تواند مسیر انتقال مسافر بین مشهد و غرب افغانستان و همچنین صادرات کالا از کشور به هرات را نیز تسهیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *