رسانه اقتصاد ترابری ایران

دوشنبه, 6 دی 1400
محسن اصغرپور کارشناس فنی مهندسی در گفتگو با «ترابران»

تحریم؛ضربه به پروژه های عمرانی وارد کرد

کارشناس ارشد فنی و مهندسی شرکت پارس گرما گفت: شرایط اقتصادی حاکم بر کشور اعم از تحریم ها، تورم، نوسانات ارزی و کاهش ارزش پولی بیشترین آسیب را به پروژه های عمرانی رسانده است.

محسن اصغر پور در گفتگو با خبرنگار «ترابران» با اشاره به سابقه 60 ساله فعالیت شرکت عمرانی صنعتی پارس گرما در زمینه های عمرانی و صنعتی، گفت: با توجه به اینکه قوانین سازمان برنامه بودجه معیار سنجش پیمانکاران و کارفرمایان و مشاوران است، شرکت ما هم طبق اشل سازمان برنامه بودجه در حوزه تخصصی کارهای عمرانی دارای شش گرید پایه یک است.
وی افزود: این شرکت در تمام زمینه های عمرانی اعم از احداث ابنیه و ساختمان ، سد سازی ، سازه های دریایی ، احداث زیرساخت ها ، احداث راه و تونل ، اسکله ، خطوط انتقال نیرو ، پست های برق ، احداث انواع ساختمانهای اداری ، تجاری و انبوه سازی مسکن و مجموعه های ورزشی و فرهنگی و انواع سیستم های تاسیساتی کار کرده و تخصص دارد.
کارشناس ارشد فنی و مهندسی شرکت پارس گرما تصریح کرد : احداث و توسعه کارخانجات صنعتی ، سوله ها ، انتقال و تکنولوژی صنعتی از دیگر تجربه های کاری شرکت است و تا کنون با سازمان های متعددی مثل وزارت راه و شهرسازی ، شهرداریها ، مجموعه وزارت نفت ، ارگانهای خصوصی و دولتی به عنوان کارفرما قراردادهایی را منعقد نموده است .
وی با بیان اینکه شرکت پارس گرما در عرصه حمل و نقل تا کنون 320 کیلومتر انواع راههای اصلی ، بزرگراه ها و تونل هایی را در اقصی نقاط کشور به بهره برداری رسانده؛ اظهار کرد : در حال حاضر 200 کیلومتر راه در استانهای مختلف در دست احداث دارد .
این کارشناس ارشد ادامه داد : احداث و توسعه کلیه زیرساختهای هسته پیشران منطقه آزاد مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی به وسعت 240 هکتار توسط شرکت پارس گرما در دست اجراست .
وی از بهره برداری پروژه های منحصر بفرد و صعب العبور در برخی از استان ها توسط شرکت پارس گرما خبرداد و بیان داشت: علاوه بر فعالیت های ذکر شده، شرکت در حوزه سازه های دریایی هم پروژه هایی اعم از احداث اسکله، موج شکن، پایانه های بندری و … در دست اجرا دارد.
به گفته اصغرپور، در حال حاضر هزار و 300 نیروی تخصصی و فنی مهندسی، ترابری، لجستیک و اجرایی به طور مستقیم در شرکت مشغول به کار بوده و بسیاری افراد هم در ارتباط با انوع شرکت های خصوصی، دولتی، سازندگان وتامین کنندگان به صورت غیرمستقیم با شرکت همکاری میکنند.
وی در ادامه یادآور شد : با توجه به شرایط اقتصادی موجود اعم از تحریم ها ، تورم ، نوسانات ارزی ، کاهش ارزش پول ملی و کاهش توان کارفرمایان ، بیشترین ضربه به پروژه های عمرانی می رسد و اولین آیتمی که از اولویت خارج می شود؛ پروژه های عمرانی هستند .
کارشناس ارشد شرکت پارس گرما با بیان اینکه 90 درصد بودجه های کشور هزینه ی جاری و ده درصد برای کارهای دیگر است؛ اظهار کرد : اولین جایی که از اولویت خارج شده و در راستای کاهش هزینه ها و تامین بودجه ها ، دستخوش تغییر میگردد، بودجه های عمرانی است که مسلما وقتی بودجه ای نباشد پروژه ها تعریف نمی شوند که طی سالهای اخیر تعریف کردن پروژه ها و اولویت های عمرانی کاهش بسیاری داشته است .
وی بیان کرد : نوسانات ارزی و تورم حاکم در تامین ماشین الات راه سازی و تجهیزاتی که ارزش میلیاردی دارند از دیگر مشکلات این عرصه است که موجب کنار کشیدن برخی از پیمانکاران ، تعدیل نیروی شرکتهای خصوصی و در مواردی فروش ماشین آلات و ترک این عرصه شده است .
اصغرپور با تاکید به اینکه برای خروج از این مشکلات ،باید بودجه های عمرانی افزایش یافته و پروژه های ملی و توسعه زیرساخت ها توسط کارفرمایان تعریف شوند تا پشتوانه ای برای تداوم فعالیت پیمانکاران شود؛ گفت : عدم مدیریت بودجه در عرصه عمرانی مهمترین مشکل این عرصه است .
وی در پایان، چالش اصلی پروزه های عمرانی را تزریق نکردن نقدینگی دانست و خاطرنشان کرد : بودجه های اختصاص یافته، کفاف پروژه های عمرانی را نمی دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *