رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل جاده ای

یکشنبه, 27 شهریور 1401
سازمان راهداری شاهکار کرد؛

بخشنامه ابعاد و اوزان؛ پایانی بر بیگاری کشیدن از رانندگان

بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار، رفت‌و‌برگشت‌های فراوان نامه‌های اداری و جلب نظر مثبت هیئت‌عامل سازمان راهداری، اجرای بخشنامه ابعاد و اوزان پایانی بر بیگاری کشیدن از رانندگان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، سازمان راهداری منشأ اکثر مصوبات شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور در زمینه حمل‌و‌نقل جاده‌ای است. به این صورت که ابتدا موضوعات در جلسات کمیته راهبری سازمان راهداری مطرح، بررسی و روی آنها کار علمی، تخصصی، پژوهشی و تحقیقاتی انجام می‌شود که در صورت تایید دفاتر، معاونت حمل‌و‌نقل و ریاست سازمان راهداری به‌صورت پیشنهاد به شورای‌عالی هماهنگی ترابری ارائه می‌شود و آن شورای نیز پس از بازبینی و تایید پیشنهاد مذکور را به‌صورت مصوبه تصویب و جهت اجرا مجدداً به سازمان راهداری و ارگان‌های مربوط ابلاغ می‌کند.

حدودا از سال 1394 دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری به مدیر کلی مهندس جواد هدایتی با احساس نیاز جدی تغییر در مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه‌های کشور که منجر به تخریب و نابودی زیر ساخت‌ها و شریان‌های حیاتی کشور  (راه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها) می‌شود، یک طرح مفید، مهم و عالی را جهت جلوگیری از آسیب به شریان‌های حیاتی کشور در دستور کار خود قرار داد که پس از بررسی، مطالعه و تحقیق بسیار در نهایت به دستور‌العملی جامع، کامل و کارشناسی و نزدیک به استاندارد‌های بین‌المللی منجر شد.

این دستورالعمل پس از سپری کردن مراحل اداری در سازمان راهداری جهت تصویب به وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور تقدیم شد که خوشبختانه مورد استقبال مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم قرار گرفت.

وزیر وقت راه و شهرسازی در مورخه 28 اسفندماه سال 1396در ابلاغیه شماره 303266/100/02 این بخشنامه را به سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای ابلاغ کرد که در تاریخ 6 فروردین سال 1397 با شماره 330 در دبیرخانه سازمان راهداری به ثبت رسید.

ریاست وقت سازمان راهداری نیز در نامه شماره 3330/71 مورخ 21 فروردین همان سال اجرای بخشنامه وزیر راه را به ادارات کل راهداری استان‌ها ابلاغ کرد؛ ولی به جهت اینکه یک مهلت زمانی برای محمولاتی که احتمال آن می‌رفت با مقررات قبلی و سنگین تر از مقررات جدید بارگیری شده باشند، در نظر گرفته شد. لذا تاریخ اجرای این بخشنامه را 1397/03/01 از اول خردادماه همان سال (1397) اعلام شد.

بخشنامه‌ای که 3 سال به کما رفت

متاسفانه اول خرداد سال 97 و تاریخ اجرای بخشنامه فوق مصادف شد با اعتراضات مدیریت‌نشده رانندگان که در نهایت به ضرر خودشان هم تمام شد. این اعتراضات اجرای بخشنامه را تحت‌الشعاع قرار داد و مسئولان با ذهنیت اینکه در آن شرایط ممکن است اجرای این بخشنامه به افزایش اعتراضات دامن بزند به دلایلی احتیاط کردند و اجرای بخشنامه به تعویق افتاد و تا سال 1400 به حالت کما رفت.

خوشبختانه در اواخر سال 1400 با تغییر در معاونت حمل‌و‌نقل سازمان راهداری مجدداً اجرای بخشنامه ابعاد و اوزان در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفت.

از آنجا که ایشان شخصیتی مدیر، مدبر، متخصص، آگاه به مسائل حمل‌و‌نقل و کاردان و از همه مهم‌تر مستقل هستند، دستور رسیدگی و طرح موضوع در جلسات تخصصی دفاتر حمل‌و‌نقل را صادر کردند و خواستار اظهار نظر کارشناسی و تخصصی این دفاتر شدند.

شایان ذکر است که نظر کارشناسی دفتر ایمنی ترافیک از ابتدای شروع این طرح  حتی با تغییر مدیران مختلف تا زمان ابلاغ مجدد بخشنامه همواره مثبت بود و با تغییر مدیران کل این دفتر تغییری در نظر نهایی حاصل نشده است.

دفتر نگهداری راه‌های کشور نیز موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد. به این صورت بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار، رفت‌و‌برگشت‌های فراوان نامه‌های اداری و جلب نظر مثبت هیئت‌عامل سازمان راهداری، مهندس داریوش امانی در نامه شماره 97239/71 مورخ 17 شهریورماه 1401 اجرای بخشنامه بسیار مفید، مثبت و مهم ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری را در راه‌های کشور به ادارات کل راهداری استان های کشور ابلاغ کرد.

گفتنی است؛ اجرای این بخشنامه پایانی بر بیگاری کشیدن از رانندگان خواهد بود که واجب است برای ابلاغ و اجرای آن از وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تقدیر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *