رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

شنبه, 13 اسفند 1401
مسافران برخی مسیرهای ریلی مستاصل ماندند؛

اتمام بلیت در لحظه آغازین پیش‌فروش

باوجود اطلاعیه راه‌آهن برای پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی، از صبح امروز 13 اسفندماه مراجعه متقاضیان در ساعات اولیه خرید حضوری و یا اینترنتی ناکام مانده و در چند دقیقه ابتدایی برخی مسیرها تکمیل ظرفیت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، براساس اطلاعیه راه‌آهن، مقرر شده بود که پیش‌فروش حضوری بلیت‌ قطارهای نوروزی سال ۱۴۰۲ از ساعت 8 صبح و فروش اینترنتی آن از ساعت ۱۴ امروز (شنبه،‌ 13 اسفندماه) انجام شود. به این ترتیب، پیش‌فروش بلیت‌های قطارهای نوروزی در همه مسیرها به استثنای مسیرهای منتهی به مشهد و بالعکس آغاز شده و از فردا (یکشنبه ۱۴ اسفندماه) پیش‌فروش بلیت‌های‌ مسیرهای منتهی به مشهد مقدس به استثنای تهران – مشهد هم آغاز می‌شود. از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه نیز پیش فروش بلیت های مسیر تهران – مشهد و بالعکس اجرا خواهد شد.

این اطلاعیه در حالی ابلاغ شده است که براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ترابران و اطلاعات واصله از برخی متقاضیان خرید بلیت نوروزی قطار، از ساعت 7:30 صبح امروز، افراد بسیاری در صف‌های طولانی منتظر باز شدن دفاتر فروش بلیت قطار برای خریداری بلیت بودند. با باز شدن دفاتر نفرات ابتدایی صف که قصد خرید بلیت تهران-اهواز را داشتند موفق به این کار نشدند؛‌ زیرا با پیام تکمیل ظرفیت قطارها تا تاریخ 29 اسفندماه مواجه شدند. این اتفاق در ساعت 8:05 دقیقه و فقط دقایقی بعد از بازگشایی دفاتر فروش بلیت رخ داد.

گفتنی است؛ ‎‌بسیاری از متقاضیانی که در خرید حضوری بلیت با پیام تکمیل ظرفیت مواجه بودند، به خرید اینترنتی دل خوش کردند، با این حال،‌ از ساعت 14 سایت‌های فروش بلیت به سختی باز می‌شد تا اینکه در ساعت 14:10 همه مراجعات برای برخی مسیرها باز هم با پیام تکمیل ظرفیت روبه رو شد.

چنین اتفاقی آن هم در دقایق ابتدایی فروش بلیت قطارها خارج از چند دلیل پیش‌بینی شد نیست یا اینکه بلیت‌ها توسط برخی از آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت خریداری شده است تا پس از این موعد با قیمتی متفاوت به فروش رسانند که نوعی بازار سیاه ایجاد می‌کند و دست واسطه‌ها و دلالان را در این حوزه باز می‌گذارد.

یکی دیگر از دلایلی که برای ایجاد چنین واقعه‌ای پیش‌بینی می‌شود؛‌ کمبود اختصاص قطارها به برخی مسیرها و یا کاهش تعداد قطار از برخی مسیرها و اختصاص آن به مسیرهای پرتردد مانند مشهد است.

پیگیری‌های خبرنگار ترابران برای آگاهی از دلایل ایجاد این موضوع ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *