رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 13 اسفند 1400
تاملی به اظهارات یک عضو اتاق بازرگانی

آیا زمان افزایش صادرات به روسیه است؟

اگر همین امروز، همه موانع صادرات به یک کشور برداشته شود، باز ایران توانایی صادرات گسترده محصولات به کشورهای دیگر را ندارد. در این شرایط یک عضو اتاق بازرگانی از تسهیل صادرات به روسیه در شرایط جنگی سخن می گوید.

سید مصطفی موسوی نایب رییس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، بدون اینکه اشاره کند، کدام صاحب سرمایه حاضر است سرمایه خود را به خطر بیندازد و صادرات به روسیه داشته باشد، گفته است: «شرایط فعلی روسیه ظرفیت مناسبی از بازار این کشور را در اختیار ایران قرار خواهد داد، چراکه با بسته شدن مسیر اروپا و تحریم‌های غرب علیه روسیه، بازار این کشور نیازمند جایگزینی برای تامین مواد موردنیاز خود است.»

او البته باز آدرس را اشتباهی مخابره می کند. این تنها غرب نیست که روسیه را تحریم کرده است. در خبرهای آمده است که حتی شرکت های خودروسازی ژاپنی همچون هوندا صادرات محصولات خود به روسیه را به تعلیق در آورده اند. ی اچ ال و چندین شرکت بزرگ لجستیک اروپا، ارائه خدمات به روسیه را متوقف کرده اند. شرکت کشتیرانی مارسک تمام خدمات خود در اوکراین را متوقف کرده است. چین تمایلی برای جایگزینی اروپا از خود نشان نداده است. با این وجود چرا یک عضو اتاق بازرگانی باید چنین اظهارنظری داشته باشد؟

حتی محدودیت های بانکی، موجب شده است که تجارت با روسیه به دست انداز بخورد، گرچه این عضو اتاق اشاره ای هم به این موضوع داشته است.با همه اینها اظهارات اینچنینی از سوی یک تاجر بعید است. اینکه این اظهارات در خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شود، باز قابل پذیرش تر است تا اینکه از زبان یک تاجر گفته شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *