رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 24 بهمن 1400

خودروهای فرسوده در جاده‌های ناامن

تصادف مرگبار 59 ماشین در جاده بهبهان-اهواز یکبار دیگر توجه به زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک کشور را یادآور شد؛ هر چند که با حواس پرتی که سخنان رئیس پلیس ایجاد کرد؛ تمام ابعاد فاجعه محدود به باز نشدن ایربگ خودروها شد. این در حالی است که حداقل سه عامل اساسی در تصادفات تاثیر دارند؛ حادثه خیز و غیر استاندارد بودن جاده ها، نقص ایمنی در خودرو و خطای راننده از عوامل اصلی وقوع تصادفات هستند. تصادفاتی تنها در زمینه منتهی به مرگ و میر در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 11 درصد افزایش داشته است.

در هفت‌ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد بیشتر شده است. بر اساس این گزارش در هفت‌ماهه امسال استان‌های فارس با ۸۲۷، تهران با ۷۰۶ و سیستان و بلوچستان با ۶۶۷ فوتی بیشترین فوتی را داشته اند. همچنین از میزان 10 هزار و 266 نفر کشته ، ۶ هزار و ۹۶۶ نفر از متوفیان در مسیرهای برون‌شهری جان‌باخته‌اندکه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این وضعیت افزایش تصادفات منتهی به مرگ در شرایطی رخ می دهد که به گفته پلیس بیش از 3هزار و 200 نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد، محورها و جاده هایی که همچنان قربانی می گیرند.

از سوی دیگر بخش قابل ملاحظه ای از ناوگان حمل و نقل باری کشور فرسوده هستند. بر اساس آمار  در حوزه باری ۶۰۰ هزار کامیون و کشنده، ۳۲۷هزار کامیونت و ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار وانت بار و در مجموع ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بار کشور را تشکیل می‌دهند. از این مقدار ۶/ ۴۵ درصد کامیون‌ها، ۷/ ۲۵درصد کشنده‌ها، ۸/ ۴درصد کامیونت‌ها و ۴/ ۲۳درصد وانت بارها فرسوده هستند. در واقع کل فرسودگی ناوگان باری کشور ۴/ ۲۴ درصد است. این مساله هزینه‌های زیادی از جمله افزایش ۵۰درصدی مصرف سوخت و کاهش ایمنی وسیله نقلیه را در پی دارد.

شما تصور کنید راننده ای که باید در جاده های غیر استاندارد با خودروی فرسوده رانندگی کند. علاوه بر آن نگران مسایلی همچون افزایش عوارض جاده ای، مالیات های متعدد، نداشتن امکانات رفاهی بین راهی و معطل شدن های متعدد از گمرکات و هزار و موضوع دیگر نیز باشد.

رانندگی در این شرایط جز خطر چیز دیگری نیست؛ نهاد دولت نه تنها برای اصلاح جاده ها و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل کار ویژه ای را انجام نمی دهد بلکه دست در جیب راننده هم دارد. مصداق بارز این موضوع مصوبه دریافت عوارض جاده ای است که از دیماه سال جاری اجرایی شده است. بر اساس این مصوبه 9 درصد از کرایه حمل بار از سوی دولت دریافت می شود. دولتی که نه تنها برای اصلاح جاده ها کار اساسی انجام نمی دهد بلکه برای نوسازی ناوگان هم هزینه نمی کند. حال با این شرایط فکر کنید رانندگی کامیون چه مصایبی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *