رسانه اقتصاد ترابری ایران

دسته‌بندی نشده

پنجشنبه, 18 فروردین 1401
مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داد؛

آسیب‌شناسی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در کشور

اجرای صحیح اسقاط وسایل نقلیه فرسوده یکی از مؤثرترین و اقتصادی ترین راهکارهای مدیریت و کنترل آلودگی هوای کلان شهرهاست.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از طرفی و ممنوعیت واردات خودرو به منظور جلوگیری از خروج ارز از طرف دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است .

این روند کاهشی همچنین تعطیلی مراکز بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده را به همراه داشته است .

بیش از 10 میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی

درحال حاضر بیش از 10 میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور وجود دارد که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این حوزه است. لازم به ذکر است ، کاهش چشمگیر بازار تقاضای گواهی اسقاط، عدم انگیزه کافی در بازار عرضه اسقاط، نبود سازوکار جامع قانونی درخصوص اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، عدم تعهد تولیدکنندگان خودرو به امتداد مسئولیت تولیدکننده جهت مدیریت و بازیافت محصولاتشان و عدم تناسب ماهیت نظارتی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت با جایگاه ساختاری کنونی ازجمله دلایل اصلی رکود چرخه اسقاط در کشور هستند.

در این راستا سعی شده است در گزارش حاضر راهکارهایی در کوتاه مدت و میان مدت برای حل این معضل پیشنهاد شود.

لغو معافیت گواهی اسقاط تولیدکنندگان داخلی به طور پلکانی راهکاری میان مدت

گسترده کردن بازار مصرف کنندگان گواهی اسقاط، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و اولویت تحویل فروش خودرو برای صاحبان خودروی فرسوده ازجمله راهکارهای کوتاه مدت در این حوزه است.

ایجاد انگیزه برای مالکان وسایل نقلیه فرسوده جهت از رده خارج کردن، لغو معافیت گواهی اسقاط تولیدکنندگان داخلی به طور پلکانی، اصلاح ساختار حاکمیتی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت و اصلاح ماده (8) قانون هوای پاک نیز به عنوان راهکارهای میان مدت پیشنهاد شدند.

در بعد قانونی هرچند از سال 1387 قوانین و مصوبات گوناگونی مورد تصویب قرار گرفته است؛ لکن ضرورت به روزرسانی یک آیین نامه جامع که دربرگیرنده وجوه مختلف و سازوکارهای سلبی و ایجابی با در نظرگرفتن همه ذی نفعان این حوزه باشد حس می شود.

به نظر می رسد بازنگری در ماده (۸) قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی آن می تواند چنین سازوکاری را برای ایجاد چرخه اسقاط فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *