رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 17 بهمن 1400
علی علیلو نماینده سابق مجلس در گفتگو با «ترابران»:

خودروسازان تقلب می کنند

گلاره کلانتری_رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودرو خاطرنشان کرد: هیچ فرآیند درستی برای قیمت گذاری خودرو و نظارت بر آن تاکنون تعریف نشده است.

علیلو در گفت و گو با خبرنگار «ترابران»، با بیان اینکه برخی افراد به نام قطعه ساز، قطعه وارد می کنند، گفت: این افراد با ارتباطات خود به نام قطعه ساز با شرکت های خودرویی قرداد می بندند اما از چین یا بلغارستان قطعات درجه سه وارد می‌کند

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: طی سالهای اخیر، خودروسازهای کشور همواره تاکید بر زیان ده بودن شرکت داشته و خواستار افزایش قیمت خودرو برای جبران زیان ها بوده اند.

مطالعه بیشتر؛ مافیای صنعت خودرو را محدود کنید

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه امکان تقلب و ارائه گزارش های غلط از طرف خودروسازان بدلیل سبک کاری دستگاه های نظارتی زیاد است و در بسیاری موارد این دستگاه های نظارتی به حقیقت نمی رسند.

نماینده پیشین مردم شبستر در مجلس، افزود: هرچند که ارائه گزارشات اشتباه از طرف خودروسازان تعمدی است اما گاهی حتی مدیرعامل و هئیت مدیره هم از اتفاقات بدنه سیستم خود آگاه نیستند.

وی با اشاره به سنتی بودن فرآیند خرید قطعه تا مونتاژ آن روی خودرو، گفت: این فرآیند به هیچ وجه استاندارد نبوده و باتوجه به نبود یک ساز و کار منظم و سسیستماتیک، تقلب و تخلف در آن به راحتی امکان پذیر است.

علیلو اظهار داشت: براساس بررسی ها، از سال 90 خودروسازها به طور میانگین سالی دوبار افزایش قیمت رسمی یا غیررسمی داشته که می توان گفت قیمت خودرو بیش از حد تورم رشد داشته است.

وی ادامه داد: هرچند که این افزایش قیمت ها با ادعای جبران زیان از طرف خودروسازها انجام شده اما براساس ترازهای مالی موجود، علی رغم افزایش قیمت ها، زیان انباشته این شرکت ها بیشتر شده است.

علی علیلو 

به گفته وی، تحریم ها و نوسانات ارز همواره بهانه ی اصلی خودروسازهای برای توجیه زیان شرکت و گران کردن قیمت خودرو بوده در حالی که گزارشات شرکت نشان دهنده این است که بین 75 تا 90 درصد قطعات مصرفی تولید داخلی و بومی سازی شده ؛ لذا اینکه چرا نوسانات ارز و تحریم ها تا این حد اثرگذار است و همچنین چرا با افزایش قیمت ها شرکت همچنان زیان ده است، جای سوال دارد.

علیلو، ادعاهای خودروسازان و گزارشات آنها را ضد و نقیض خواند و با بیان اینکه خودروسازان در برخی بخش ها و قطعات ارتقاء کیفیت هم داشته اند، گفت: علی رغم ادعاهای خودروسازان مبنی بر رعایت 85 استاندارد جهانی در ساخت خودرو، همچنان شاهد عیب و نقص ماشین های صفر و صف های طویل نمایندگی های ایران خودرو و سایپا بدلیل همین ایرادات هستیم و این نشان از کیفیت ضعیف محصولات و رعایت نکردن استانداردها دارد.

وی ساختارهای موجود در حوزه مدیریتی و فنی را علت اصلی مشکلات موجود دانست و عنوان کرد: ساختار مدیریتی صنعت در کشور ما حداقل مربوط به 40 سال قبل بوده و کاملا به شیوه قدیمی اداره می شود و نیاز جدی به اصلاح و بازنگری دارد.

علیلو ادامه داد: در حال حاضر برای اصلاح ساختارها طرحی مستند براساس سالها تحقیق و پژوهش نوشته شده و آماده ارائه به وزارت خانه است که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود چراکه بدون اصلاح ساختار، امکان ساماندهی و بهبود شرایط موجود امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به تخلف های حوزه قطعه ساز، بیان کرد: به طور کلی در کشور حدود 1500 قطعه ساز اصیل و واقعی است که از این تعداد، 900 قطعه ساز تا کنون ثبت شده اما بسیاری از افراد با نقاب قطعه سازی، سوداگری می کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد با عنوان قطعه ساز، قطعه وارد می کنند، افزود: این افراد با ارتباطات خود به نام قطعه ساز با شرکت های خودرویی قرداد می بندند اما شاید فقط 10 درصد قرارداد را تولید و مابقی را از چین یا بلغارستان قطعات درجه سه وارد با برند و بسته بندی خود به نام تولید داخلی می فروشد که متاسفانه در این حوزه هیچ سیستم نظارتی وجود ندارد.

علیلو ضمن انتقاد از انحصاری بودن برخی قطعات، تصریح کرد: باوجود قطعه سازهای کشور، ساخت تمام قطعات خودرویی مثل پراید در داخل امکان پذیر است و برخی از شرکت های دانش بنیان قطعاتی با استاندارد جهانی تولید کرده اند اما به دلیل انحصار ایجاد شده و وجود مافیا، خودروسازها از ظرفیت ها و تولیدات داخلی استقبال نمی کنند.

به گفته وی، نبود فضای رقابتی بین خودروسازها منجر به از بین رفتن رقابت بین قطعه سازها هم می شود و بنابراین قیمت خودرو و خرید قطعه رقابتی نیست.

وی وجود مافیا در این حوزه را غیرقابل انکاردانست و بیان داشت: دلیل اصلی همه مشکلات موجود این است که ساختار سیستماتیک و مدیریت استانداری در صنعت کشور نداریم؛ لذا محصول چنین صنعتی هم استاندارد نخواهد بود.

عضو کمیسین اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت:  به طور کلی انحرافی در ساختار اصلی کشور ایجاد شده که به سمت مدیریت سلیقه ای و جناحی و گروهی رفته است.

وی افزود: تا زمانی که بنگاه اقتصادی رو دولت اداره می کند، نمی توان فساد را از بین برد، بلکه باید با کنار کشیدن دولت از صنعت و اصلاح ساختار، فضای رقابتی ایجاد کنیم که اولین گام تدوین و تبیین آئین نامه است.

علیلو ، درخصوص واردات قطعه با هواپیما، اذعان داشت: بسیاری از قطعه های حجیم و یا سنگین قابلیت انتقال با هواپیما را ندارند اما واردات برخی از محصولات سبک و کوچک با هواپیما به دلیل زمان کمتر، مقرون به صرفه تر است اما 90 درصد قطعات از راه های آبی و یا جاده ای وارد می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به انحصاری بودن و اشتباه بودن ساختار، گاهی برخی ها قطعات را با قیمت گران با هواپیما وارد می کنند و دنبال شرایط مقرون به صرفه تری نیستند.

لازم به ذکر است که این گفتگو قبل از انتقادات مقام معظم رهبری از صنعت خودرو، گرفته شده است.

رهبر انقلاب در دهم بهمن ماه جاری با بیان اینکه با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، فرمودند: مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی عنوان کردند:  ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمیشود، این خیلی بد است

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *