رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل

سه شنبه, 1 خرداد 1403
شورای شهر
متن قرارداد زاکانی با چینی‌ها در اختیار دو عضو شورای شهر قرار گرفت؛

سکوت سنگین معترضان به قرارداد چینی شهردار!

در حالی که ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به ترابران اعلام کرد که جزئیاتی از قرارداد شهرداری تهران برای واردات اتوبوس، تاکسی و موتور برقی به دست برخی از اعضای شورای شهر رسیده اما پرویز سروری، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر می‌گوید که از ابتدا قرار نبوده متن قرارداد به اعضای شورا داده شود.

به گزارش ترابران، جلسه ۸ اردیبهشت ماه شورای شهر تهران را شاید بتوان پرحاشیه‌ترین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت معرفی کرد. جایی که صدای اعتراض برخی اعضای شورای شهر به قرارداد حدود ۲.۷ میلیارد یورویی شهرداری تهران با یک شرکت چینی برای خرید اتوبوس، ون، تاکسی برقی بلند شد. این اعتراض در همین حد باقی نماند. در زمانی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران پشت تریبون صحن شورا رفت تا سخنرانی کند برخی از اعضا از صندلی‌های خود بلند شدند و جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.

مهدی اقراریان، سید جعفر شربیانی، سید جعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، ناصر امانی، علی اصغر قائمی و سوده نجفی نمایندگانی بودند که در اقدامی بی‌سابقه در انتقاد به نوع مواجهه برخی همکاران خود با تذکرات آن‌ها و همچنین در اعتراض به آنچه تکراری خواندن صحبت‌ها و وعده‌های شهردار دانستند هنگام شروع صحبت‌های شهردار، جلسه را ترک کردند.

نامشخص بودند شرکت چینی طرف قرارداد، ترک تشریفات و برخی موارد دیگر ابهامات معترضان به قرارداد زاکانی با چینی‌ها بود. آنان اعتراض داشتند که چرا شهرداری تهران متن قراردادهایی را که با چینی‌ها برای خرید اتوبوس، تاکسی و موتور برقی و همچنین تجهیزات هوشمند بسته است در اختیار شورای شهر به عنوان نهاد نظارت‌کننده بالادستی قرار نمی‌دهد.

چند روز پس از این جلسه جنجالی مهدی چمران، رئيس شورای شهر تهران اعلام کرد که متن قرارداد زاکانی با چینی‌ها در اختیار شورای شهر تهران قرار می‌گیرد.

ناصر امانی یکی از افرادی که صحن علنی شورا را به نشانه اعتراض به علیرضا زاکانی ترک کرده بود هم به ترابران اعلام کرد تا قبل از پایان اردیبهشت متن قرارداد شهرداری تهران با چینی‌ها در اختیار اعضای شورای شهر قرار می‌گیرد. اما پیگیری‌های ترابران از اعضای شورای شهر نشان می‌دهد هنوز خبری از شفاف‌سازی شهرداری تهران برای قرارداد با چین نیست.

پرویز سروری،‌ عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر به ترابران می‌گوید که از ابتدا قرار نبوده متن قرارداد به اعضای شورا داده شود.

او توضیح می‌دهد: «صحبتی که در شورا شد این بود که آقای چمران گفتند جلسه هم‌اندیشی شهرداری تهران با شورای شهر برگزار می‌شود و مفاد محرمانه قرارداد به اطلاع اعضای شورای شهر برسد یا اینکه اعضای شورای شهر جلسه‌ای مستقیم با مدیران شهرداری برگزار کنند و در جریان جزئیات قرارداد با چینی‌ها قرار بگیرند تا یعنی چیز محرمانه‌ای با نمایندگان باقی نماند.»

این عضو شورای شهر تهران در همین حال یادآور می‌شود: «از اول قرار نبوده که قرارداد در اختیار ما گذاشته شود چون مفاد محرمانه دارد، بنابراین شهرداری نمی‌تواند آن را برای شورای شهر بفرستند اما نمایندگان شورای شهر چون نماینده مردم هستند باید به همه موضوعات مشرف باشند؛ بنابراین می‌توانند به کمیسیون حمل و نقل شهرداری تهران مراجعه کنند و از آنجا در جریان متن این قرارداد قرار گیرند.»

او می‌افزاید: «آقای چمران هم گفتند که می‌توانند جلسه هم‌اندیشی برگزار کنند تا در آن جلسه سوالات و ابهامات اعضای شورای شهر برطرف شود.»

سروری اضافه می‌کند:«برای نمایندگان موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد اما چون قراردادی که شهرداری با چین بسته دارای مفاد محرمانه است و دو طرف بر آن تفاهم کرده‌اند نباید بندهای آن منتشر شود اما نمایندگان شورای شهر می‌توانند در جریان آن قرار گیرند.»

او از زمان برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با شهرداری تهران برای شفاف‌سازی قرارداد واردات اتوبوس، تاکسی و موتور برقی از چین اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

این عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در حالی تاکید دارد که از ابتدا قرار نبوده متن قرارداد زاکانی با چینی‌ها در اختیار اعضای شورای شهر قرار گیرد که منابع مطلع از شورای شهر به ترابران اعلام کردند متن این قرارداد در اختیار حداقل دو عضو شورای شهر قرار گرفته است.

این دو عضو نرجس سلیمانی، نایب رئیس و مخبر کمیسیون نظارت و حقوقی و مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی هستند اما پیگیری‌ها ترابران هنوز به نتیجه نرسیده و این دو عضو پاسخگوی تماس‌های خود نبوده‌اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *