رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت

دوشنبه, 21 فروردین 1402
درباره رد مصوبه واردات خودروهای کارکرده؛

به نام خریدار به کام خودروساز!

شورای‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در شرایطی مصوبه واردات خودروهای سواری کارکرده را مغایر با حمایت از تولید داخل دانست که تفاوت قیمت کارخانه تا بازار خودروهای داخلی سر به فلک کشیده است و تایید این مصوبه می‌توانست از فشار فراگیر قیمت خودرو بر مردم اندکی بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از فراز، دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ موضوع واردات خودروهای دست‌دوم از جمله کامیون، کشنده، آمبولانس و سواری را مطرح کرد. پیشنهادی که به نظر می‌رسید از معدود تصمیمات درست دولت در زمینه مدیریت قیمت بازار خودرو باشد. این پیشنهاد بهمن‌ماه سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به رأی گذاشته و با آن موافقت شد.

حجت‌الله ‌فیروزی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره این مصوبه گفته بود: «این مصوبه در جهت تنظیم‌گری در بازار خودرو و با هدف تنظیم عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور مطرح شده است که به موجب آن واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال به کشور آزاد شود.»

همچنین در متن مصوبه کمیسیون تلفیق آمده بود: «به‌منظور توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای (کاربری بین‌شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌کشور (کاربری شهری)، انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال ثبت سفارش کنند.»

نهایتا ۱۳ اسفند ماه در جلسه علنی مجلس دو بند الحاقی ۲ و ۳ تبصره ۷ در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد و نمایندگان به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را دادند اما شورای عالی نظارت مجلس تشخیص مصلحت نظام در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ این بند از لایحه بودجه را رد کرد. اقدامی که حیرت بسیاری را برانگیخت آن هم در شرایطی که قیمت در بازار خودرو به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و چنین تصمیمی می‌توانست به شکستن قیمت در بازار خودرو کمک کند.

برشماری برخی فواید واردات خودروهای کارکرده

واردات خودروهای خارجی بیش از ۶ سال ممنوع بود، این ممنوعیت علاوه بر بالا رفتن نرخ ارز و تورم روزافزون موجب شد که بازار خودرو با بی‌سروسامانی هر چه بیشتر مواجه شده و قیمت خودروهای خارجی سر به فلک بکشد. افزایش قیمت خودروهای خارجی ناخواسته بر افزایش چند برابری قیمت خودروهای داخلی در بازار نسبت به کارخانه نیز تاثیر گذار بود. از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی به‌دلیل تحریم‌ها، توانایی تامین و عرضه سگمنت خودروهای وارداتی را نداشته و طبیعتا این بخش از بازار، بی‌رقیب ماند و همین بی‌رقیب ماندن موجب انحصار قیمتی عجیب در این بازار شد. تا جایی که قیمت سانتافه طی دو سال از ۴۰۰میلیون به ۳ میلیارد رسید یا قیمت بی‌ام‌و سری ۷ از ۷۵۰ میلیون در سال ۹۸ به ۱۰میلیارد در بهمن ماه ۱۴۰۱ رسید.

بنابراین دولت تصمیم گرفت که واردات خودرو را آزاد کند و این طرح در مجلس نیز به تصویب رسید اما در عمل، باز هم به دلیل شرایط تحریمی طی ۷ ماه گذشته وارداتی انجام نشده است. طرح واردات خودروهای سواری کارکرده دقیقا آنجایی مطرح شد که دولت خود را ناتوان از مدیریت قیمت در بازار با واردات خودروهای صفر دید.

حمایت تمام‌قد مجمع تشخیص از خودروسازان

واردات خودروهای سواری کارکرده یک‌شبه می‌توانست قیمت خودرو در بازار را بشکند، چرا که دیگر بحث مقایسه قیمتی خودروی صفر با خودروی دست‌دوم مطرح نبود و عینا انحصار چند درصدی خودروهای وارداتی را می‌شکست. شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اما این مصوبه را رد کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس ، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح کرد.»

ترجمه آنچه مجمع تشخیص منتشر کرده همان حمایت همیشگی از خودروسازان داخلی است چرا که واردات خودروهای سواری کارکرده قطعا شرایط رقابتی را برای خودروسازان داخلی رقم می‌زد و آن‌ها ناچار به افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌شدند نه اینکه با همان کیفیت و بین ۳۰ تا ۷۰ درصد هم افزایش قیمت دهند و مردم ناچار باشند که در صف‌های لاتاری و فروش منتظر بمانند. امروز دیگر بحث فشار به یک قشر خاص مطرح نیست بلکه موضوع یک فشار همه‌گیر است که تایید یک مصوبه می‌توانست حداقل کمی از فشار آن بکاهد. شاید بهتر بود مجمع تشخیص توضیح می‌داد که در فرآیند رد این مصوبه مصرف‌کننده و مردم کجا ایستاده‌اند؟ منفعت مردم دیده‌ شده؟

توضیح مجمع برای اختلاف قیمت‌های کارخانه تا بازار خودروهای تولید داخل آن هم معلوم‌الحال چیست؟ به نظر می‌رسد در شرایطی که قیمت پژو ۲۰۷ در بازار، به یک میلیارد تومان رسیده رد کردن چنین مصوبه‌ای نادیده گرفتن منافع مردم به نفع خودروسازان داخلی بوده است.

تعداد دیدگاه‌ها: 34

  1. دو ارابه ساز سود کلانی برای کل سر دمداران نظام دارد پس چرا باید از اینهمه منافع چشم پوشی کنند .اگر واردات خودرو آزاد شود ارابه ها را به کدام بدبختانی بفروشند و سود ببرند

    1. بزارید مردم ی نفسی بکشند چرا هر وقت بخواهیم به خودمان ی امیدی بدهیم همه درها را به رویمان میبندید.
      لااقل ی همه پرسی بزارید و عواقبش را به گردن خود مردم بزارید اگه فکر میکنید واردات خودروی دست دوم به ضرر مردم تمام میشه

      1. واردات آزاد بشه خودرو داخلی حساب کار میاد دستش والا خودرو های بی کیفیت داخلی فقط فقط شده تابوت متحرک

    2. سلام و درود بر تو و بر این سایت که مطالبش از روی حق بود.

      1. باید مشخص شود چه کسی در شورای عالی نظارت خون مردم را مثل زالو میمکد

  2. ای خدا یه خورده هم هوای مظلومان را داشته باش هم دولتمردان افتادن جون مردم را می گیرند

  3. اگر راست میگویید اسم کسانیکه با واردات خودروی کارکرده مخالفت کردند را اعلام کنید.ان وقت مشخص میشد که این اشخاص مثل میر سلیم چند کارخانه لوازم یدکی دارند که به چند برابر سود میکنند و با واردات خودروی کارکرده بایستی سودهای چند صد میلیارد یشان کم شود و ملت نفسی بکشند.
    لعنت خدا بر شما باد که حق این ملت را می‌خورید لعنت خدا بر شما باد که بخاطر کیفیت مزخرف خودرو داخلی باید سال هزار نفر در جاده هابمیرند. و تقصیر را به گردن راننده بیاندازید. لعنت خدا باد بر کسانیکه مردم نجیب را از یک خودروی با کیفیت محروم کردند و خودشان سوار بهترین ماشین های خارجی هستند .لعنت خدا بر مسولینی که در برابر این همه ظلم سکوت می‌کنند و حق السکوت میگیرند .

    1. لعنت باد لعنت بر مسئول بی کفایت
      لعنت بر کسانی که درحق این مردم درحق این نسل ظلم کردن

    2. مافیای خودرو آنقدر قدرت گرفته اند که استغفرالله خدا هم دیگه از آنها می‌ترسه ودربرابر ظلم اونا سکوت کرده

      1. لعنت خدا بر باعث بانیش که ملت رو به قهقا و فقر بدبختی کشانده

      2. دوستان همه این موارد سرکاریه نمیخان مردم اسایش داشته باشندوبه حداقل یک ارامش نسبی برسندوگرنه درکدوم کشورسراغ داریدکه یه خودرویی مثل شاهین بیش از ۷۰۰میلیون قیمت داشته باشه وقتی خودروی دست دوم با انهمه اپشن وکیفیت نصف قیمت شاهین وارد بشه کسی طرف سایپا میره قطعا نمیره تابوتهای مرگ رو دستشون بادمیکنه وسهامدارانی که مخالفت میکنندسرمایه اونها ازبین میره

    1. با اجازه واردات خودروهای خارجی جو رقابتی ایجاد شده و خودرو ساز داخلی هم مجبور به بالا بردن کیفیت خودروهای خود می شود

  4. باسلام هر تصمیمی که به نفع عموم مردم نباشد ازطرف هرکسی باشدخیانت است .چرا باید در این عصر که انواع خودروها در دنیا صادر و در اختیار مردمان قرار میگیرد مردم ایران محروم از هر تکنولوژی جدید باشند؟ از شرکتهای خودروساز پیشرفته دعوت کنید با کارگر ایرانی مونتاژ کنند. علاوه بر تامین بازار داخل ور قابت مازاد ان را صادر نمایند این که بدنیست دولت شرایط را اعلام می نماید.

    1. فرهاد عزیز رویا هات رو کنار بزار …مگه شرکت خارجی نیومد …چرا اومد ولی با سیاست های این نابخردان گذاشت رفت و به نفع میرسلیم ها و نعمت زاده ها .

  5. لعنت برصنعت خودرو ومسئولین،تعطیلش کنید.ملت راخفه کردید بااین افزایش،خودرویی که درخارج می فروشید۹۰۰میلیون درایران می فروشید۴/۵۰۰میلیارد……

  6. بارها در نظرات خود در رسانه‌ها نوشته ام که چاره این نابسامانی قیمت خودرو اجازه ورود خودرو کارکرده زیر ۵ سال براحتی حل میشه الان یه سانتافه ۲۰۱۶ حداقل ۳ میلیارد خردی و فروش میشه ولی همون سانتافه در امارات ۳۰۰ تومن قیمت خورده
    با توجه به اینکه ناوگان خودروهای سواری کشور بطور متوسط ۱۵ سال سن دارند و ۸۰ درصد خودروهای بی کیفیت می‌باشند می‌بایست اجازه دهند هر فرد با کد ملی یک خودرو وارد کند مانند جانبازان معزز
    مگر در گذشته که فرد که اقامت کشورهای عربی مخصوصا کویت را داشت تا سال ۱۹۸۵ نمیتوانست یک خودرو وانت تویوتا وارد کند مگر در زمان جنگ عراق لا کویت ایرانیان اجاره نداشتن هر خودرویی دارند وارد کنند که اکثرا آوردند مگر دانشجویان که به کشور برمی‌گشتند اجازه آوردن خودرو نداشتن
    بهانه بدهی به قطعه سازان الکیه قطعه ساز مگه مجبوره قطعه بده و پولشو نگیره همه میدونن در قراردادها تعدیل هست بند جریمه و تاخیر هست متاسفانه گرانی خود و ابتدا به ساکن گران خریدن قطعه از قطعه سازان است تا جایی که بعضی از قطعه سازان قطعات از چین وارد و به اسم خودشون می‌فروختند
    مگر خودرو ساز چینی قطعه تولید نمیکنه و خودرو نمی‌سازند چطوره که قیمت اونا پایین تره حامل‌های انرژی را هم از ما می‌خرن
    این نشان میده میزان عوارض خیلی زیاده و قیمت قطعه ساز خیلی بالاست و انحصاری
    قضاوت با مردم

  7. متاسفانه دولت بازارخودرو را انحصاری کرده که با کاهش مقدارعرضه قیمت بازار را بالا میبره.
    اجازه ندادن به واردات خودرو کارکرده
    تعلل در واردات و بهانه اینکه ماشین تولید نکردن بزارن کنار برای ما
    وعده های توخالی تحویل خودرو و زمان بندی هایی که طبق معمول تحقق پیدا نمیکنه و نخواهدکرد

  8. اصولا مصوبه مجلس که تایید شورای نگهبان دارد به چه دلیل باید به مجمع برود …

  9. سلام اینا مردم گذاشتن سر کار نماینده مردم که از حق مردم دفاع نکنه باید دعاش کرد و اون تعدادی که با این داستان مخالفت کردن از خودرو ساز مایع میگیرن که باید اونها رو هم دعای سفارشی کرد

  10. حدود ۱۵۰ کشور در دنیا خودرو کار کرده وارد می کنند،ولی در ایران آقایان چون می‌بینند منافع شان بخطر می افتد ،بحث تولید داخلی را پیش می کشند ،کدام کارشناس اقتصادی اینحرف را زده ،اگر به فکر تولید ملی هستید و جان و مال ملت براتون مهم است چرا نمی گذارید واردات خودرو های کار کرده آزاد شود هم امنیت جانی مردم حفظ می شود ،و هم تولید کنندگان داخلی مجبور به رقابت خواهند شد لا اقل از کشور ترکیه یاد بگیرید نه منابع نفتی دارد نه گاز و نه…‌‌ طی ۱۰ سال گذشته تا الان با تصمیم درست حدود ۸ ،۹ مدل خودرو تولید و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کند، آقایان تصمیم گیرنده خودروهای ایران به کدام کشور صادر می‌شوند، لا اقل به فکر این کشور باشید از خودتان نام نیک بر جای بگذارید
    تاریخ و آیندگان شما را قضاوت خواهند

  11. وزارت صمت وخیلی های دیگه خودشون میدونن که واردات خودروهای کارکرده کار ساز است ودلالان را زمین گیر می‌کند به خاطر همین مانع ورود خودروهای کارکرده میشن لعنت بر مسئولان ودلالانی که به اسم مردم، دولت را خام کرده خیانت به ملت می‌کند.

  12. سلام لطفاً با بهانه های واهی مردم گول نزنید چرا باید جلوی واردات سواری دست دوم گرفته بشه ویک 207 یک میلیارد به مردم از طریق نمایندگیهای ایران خودرو فروخته

  13. چراتو روز روشن دروغ میگن این سایپای گرونفروش که اصلابرای مشتری احترامی قائل نیست ساینادوگانه رو هشتاد درصدگرون کرده فکرکرده مردم پول.چاپ میکنند همه حواله داران ساینا توی شوک رفتند مدیرعاملش اومده میگه 18درصد گرون شده

  14. واقعا خیلی ظلمه. امیدم از این مملکت بریده شده جوونی مون برفنا رفته

  15. دنیای مردم را جهنم کردید
    واقعا مردم ایران چه گناهی کرده اند که این گونه باید عذاب بکشند

  16. گرامیان درود
    صنعت خودرو سازی در ایران با مدیریت خیامی ها شکل گرفت و قرار بود در کوتاه ترین زمان با بهره گیری از مدل های صنعت خودروسازی روز جهان به یکی از برترین خودروسازهای جهان تبدیل شود
    با عملیاتی شدن آن برنامه قطعاً امروز ما رقیب اصلی صنعت خودرو سازی ژاپن و کره جنوبی در منطقه بودیم

    چقدر آسان در معادلات صنعتی و اقتصادی از بین کشورهای منطقه آسیا و جهان حذف شدیم .

    متاسفانه شعار خودکفایی و عدم تعامل مناسب و به موقع اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه و جهان در طول چهار دهه ، عامل اصلی مشکلات امروزمان است .

  17. خدا لعنت کنه به کسی که گرانی میکنه با این وضعیت بد مردم
    باید دولت حداقل تو بحث مسکن خودرو ومعیشت مردم لاقل ارزان نمیکنه گران نکنه والا گفتیم رئیس‌ جمهور قبل بده حداقل با تمام بديش ۶سال کالاهای اساسی گران نشد حالا دوسال آخر که هیچ خرابش کرد آقای رئیسی که کلا از اول تو گرانی و مدیریت بد دست همه رو ازپشت بسته
    بابا این همه گرونی چیه خدا لعنت کنه از مسئول بد گرفته تا هر کس بدی که عامل گرانی و تضعیف قشر ضعیف و مستضعفه

  18. ملت چقدر ساده ان! موقعیکه انحصار باشه و دولت هیچگونه نظارتی برروی بازار نداشته باشه و عمدی جلوی عرضه گرفته بشه همینه.
    لعنت خدا برکسی که عمدا این شرایط برا مردم درست کرده.

  19. قریب به یقین پشت این موضوع رانت و رانت بازی و مافیای پشت صنعت خودرو هست که به فکر منافع ملت نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *