رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل بین‌الملل

پنجشنبه, 4 اسفند 1401
رأی دادگاه لاهه علیه جمهوری آذربایجان؛

گذرگاه «لاچین» باید باز شود

پیرو شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان در دادگاه بین‌المللی لاهه به‌دلیل انسداد گذرگاه لاچین، این دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جمهوری آذربایجان رأی و دستور داد که گذرگاه «لاچین» باید باز گذاشته شود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از اسپوتنیک، دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع درخواست تجدید نظر ارمنستان در ماه گذشته برای رفع انسداد گذرگاه لاچین رأی داد. به این ترتیب، دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده اختلافی ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان، با ۱۳ رأی موافق در برابر ۲ مخالف به محکومیت جمهوری آذربایجان رأی و دستور داد که گذرگاه «لاچین» را باز کند و عبور و مرور را آزاد بگذارد.

در حکم دادگاه به کمبود غذا، دارو و سایر تجهیزات پزشکی نیز اشاره شده و نوع رأی نیز الزام‌آور و دستوری اعلام شده است.

در بخشی از این حکم آمده است که باکو باید همه اقدامات را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در امتداد مسیر لاچین در هر دو جهت را انجام دهد.

یادآور می‌شود که تنش اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» بوده است، یعنی تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند. این مسیر مهم از اواسط دسامبر گذشته توسط معترضان جمهوری آذربایجان که خود را فعالان محیط زیست اعلام کرده بودند، مسدود شده بود.  دولت ارمنستان این محاصره را تلاشی برای «پاکسازی قومی» از سوی باکو توصیف کرده است.

این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد به‌صورتی که روسیه و فرانسه با صدور بیانیه‌‌هایی خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره‌باغ کوهستانی شده‌اند. روسیه بارها از باکو خواسته به مسدود بودن غیرقانونی مسیر لاچین خاتمه دهد، اما مقامات باکو تاکنون دست از اقدامات خود برنداشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *