رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 20 خرداد 1401

خسارت کرونا بر تجارت دریایی

تاخیر در جابه‌جایی کالا ناشی از همه‌گیری کرونا به 70 درصد رسیده و منجر به خسارت 10 میلیارد دلاری تجارت دریایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از مؤسسه آنالیز Sea-Intelligence ،بررسی تحلیلگران براساس داده‌های موجود این موسسه در سال‌های 2019 تا 2022، حاکی از خسارت 10 میلیارد دلاری تجارت دریایی ناشی از محل تاخیر جابجایی کالا بر اثر کرونا است.

بنابراین گزارش، تأخیر در جابه‌جایی کالا قبل از همه گیری کرونا حدود ۲۰ درصد در روز بود که در مدت همه گیری کرونا به ۷۰ درصد رسید.

گفتنی است پیش از همه‌گیری کرونا به طور متوسط خسارت صنعت حمل‌ونقل کانتینری روزانه هشت میلیون TEU بود که در مدت همه گیری کرونا به طور میانگین از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به ۷۰ میلیون TEU در روز افزایش یافت و این رقم در ماه مارس ۲۰۲۲ با رسیدن به ۵۷ میلیون TEU در روز روند نزولی را طی کرد.

“آلن مورفی” مدیر‌عامل مؤسسه Sea-Intelligence می‌گوید: «معیار استاندارد معقول برای محاسبه میزان خسارت از محل همه گیری کرونا در مدت دو سال حدود ۴۰ هزار دلار به ازای هر TEU بوده است.»

او خاطرنشان می‌کند: «تأخیر شدید کشتی‌ها به تنهایی منجر به زیان مالکان کشتی در جهان شد که بر‌آورد‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌باشد این میزان شامل خسارت وارده از محل ازدحام بنادر نمی‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *