رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 3 آذر 1400

۱۳ سال چشم انتظاری مترو در پرند

چشم انتظاری مردم پرند برای احداث مترو در حالی ۱۳ ساله شده است که مجری این طرح از تکمیل یک ساله پروژه در صورت اختصاص بودجه خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،شهر پرند، از توابع شهرستان رباط کریم است، که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران- ساوه واقع شده است.

احداث و تکمیل یکی از ابرپروژه های مسکن مهر در این شهر سبب شده که جمعیت آن طی سال‌های ۹۵ الی ۱۴۰۰ حدوداً سه برابر شده و به قریب ۳۰۰ هزار نفر برسد، جمعیتی که اغلب از تهران، رباط کریم و سایر شهرهای اطراف به پرند آمده و ساکن این شهر شدند.

روزی نیست، که شاهد وقوع تصادف در آزادراه تهران- ساوه نباشیم

حضور مردم از تهران و دیگر شهرهای اطراف پایتخت در پرند، سبب شده که شاهد تردد فراوان روزانه از این شهر به سوی اسلامشهر، تهران و رباط کریم باشیم، اما این جمعیت که با وعده احداث مترو و تردد آسان به پرند آمده و ساکن شدند، حالا عایدی آن‌ها در میان وعده‌های ۱۳ ساله مترو تقریباً هیچ است.

مترو پرند در سال ۸۷ مصوب و عملیات اجرایی آن در سال ۹۱ آغاز شد و قرار بود این مترو با ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مدت ۱۴ ماه ساخته شود، اما با مشکل تزریق بودجه مواجه شد و اکنون به گفته مسئولین برای تکمیل و بهره برداری به ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

آخرین وعده مسئولین مربوط به انوشیروان محسنی بندپی، استاندار سابق تهران است، که هشتم شهریور ماه سال جاری و در آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی رباط‌کریم در هفته دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: با توجه به تفاهم‌نامه شهرداری تهران و راه و شهرسازی با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان و شرط جریمه دیر کرد، در صورت عدم بهره‌برداری از مترو در تاریخ مقرر در هفته دولت سال آتی مترو پرند افتتاح خواهد شد.

یکی از شهروندان پرند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روزی نیست، که شاهد وقوع تصادف در آزادراه تهران- ساوه نباشیم، افزود: خطرات تردد جاده‌ای بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه اقدام مؤثری برای راه اندازی مترو انجام نشده است، دو سال است، که فقط در اخبار می‌خوانیم، که ریل گذاری مترو پرند در حال انجام است، نمی‌دانم، چرا کسی چیزی از اجرا و تکمیل این ریل گذاری نمی‌بیند.وی اضافه کرد: راه اندازی مترو می‌تواند، علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای سبب صرفه‌جویی در وقت و سوخت مردم منطقه نیز شود.

سال جاری ۲۴۲ میلیارد تومان بودجه برای مترو پرند تصویب شده است

مدیرعامل سابق شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) در زمانی که هنوز در این شرکت مدیر عامل بود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای سال جاری ۲۴۲ میلیارد تومان بودجه برای مترو پرند تصویب شده است و تاکنون ۲۱۲ میلیارد تومان از این بودجه تخصیص داده شده است.

علی امام افزود: این بودجه از اسناد خزانه اسلامی با سررسید سال ۱۴۰۳ است، لذا ارزش عملیاتی این اسناد خزانه برای پیمانکارها کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

تخصیص ۲۵ هکتار زمین برای تأمین مالی پروژه مترو

عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر پرند نیز که در خصوص پروژه مترو این شهر با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، از تخصیص ۲۵ هکتار زمین برای تأمین مالی این پروژه طبق تعهدات شرکت خبر داد و افزود: پیشنهاد به کارگروه زیربنایی استان تهران ارسال و مصوب شده است.

پدرام صمیمی فر افزود: به محض اینکه شورای برنامه‌ریزی استان تهران مصوبه تغییر کاربری را به ما ابلاغ کند، امکان فروش این اراضی وجود دارد.

 

اگر پول و منابع مورد نیاز منابع تخصیص داده شود یک ساله مترو را تحویل می‌دهیم

مجری پروژه خط مترو پرند با بیان اینکه اکنون پروژه مترو پرند بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تنها کارهای تجهیزاتی حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، از این پروژه باقی مانده است. که اگر پول و منابع مورد نیاز منابع تخصیص داده شود، ما امکان تکمیل و تحویل پروژه از زمان یک سال از تخصیص منابع را داریم.

علیرضا کردرستمی افزود: باید تخصیص منابع با سرعت بیشتری انجام شود، چرا که با تورم موجود، گاهی کار با اعتبارات قبلی قابلیت تکمیل ندارد.

تاکید استاندار تهران بر تسریع در پروژه‌های حمل و نقل ریلی این استان

استاندار تهران نیز بر راه اندازی هرچه سریع‌تر پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران تاکید دارد، وی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به توافقات و پیگیری‌های انجام شده به نظر می‌رسد، عملیات احداث مترو پرند با سرعت بیشتری پیش رود و پیگیری‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است و این پیگیری‌ها تداوم خواهد داشت.

محسن منصوری با اشاره به ورود سالیانه ۵۰۰ هزار خودرو به استان تهران گفت: اگر پروژه‌های حمل و نقل ریلی انجام شود، شاهد کاهش تردد خواهیم بود، اما اگر این امر مدیریت نشود، تهران به پارکینگ بزرگ تبدیل می‌شود.

تخصیص قطره چکانی بودجه‌های عمرانی و ناهماهنگی‌های بین دستگاهی اصلی‌ترین عامل طولانی شدن چنین پروژه‌هایی است و به نظر می‌رسد، جمعیت پرند که به دلیل مسکن مهر این شهر به سرعت در حال افزایش است، به زودی به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید و آن زمان اهمیت وجود مترو برای این شهر بیش از پیش نمایان خواهد شد.

اول آذرماه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حکمی «مهدی شایسته اصل» را به مدت یک سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه منصوب کرد، از سویی دیگر قرار است، محسن منصوری، استاندار تهران امروز به رابط کریم سفر کند، امیدواریم، این سفرها و انتصابات اخیر سبب تسریع در اجرای پروژه مترو پرند شده و چشم انتظاری ۱۳ ساله مردم این شهر به پایان برسد.

 

 

منبع خبر:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *