رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 17 فروردین 1401

گرجستان و آذربایجان در اندیشه جذب بار برای کریدور اروپا- آسیا

همکاری‌های هماهنگ بین گرجستان و آذربایجان روند جذب بار به کریدور حمل‌ونقل اروپا-آسیا را تسهیل می‌کند و درنهایت تأثیر مثبتی بر اقتصاد هر دو کشور خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از اسپوتنیک جورجیا، این موضوع در دیدار ایراکلی قریباشویلی نخست‌وزیر گرجستان با رشاد نبی‌اف، وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل آذربایجان موردتوجه قرار گرفت.
طرفین در این دیدار درباره زمینه‌های مختلف همکاری بین دو کشور ازجمله همکاری موفق در زمینه راه‌آهن باکو – تفلیس – قارص، مسیر حمل‌ونقل دریای سیاه – دریای خزر و کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه و بنادر سبز گفت‌وگو کردند.
علاوه بر این، طرفین بر اهمیت صلح و ثبات برای توسعه منطقه و رفاه بلندمدت اشاره کردند.
به گفته قریباشویلی؛ گرجستان از همکاری‌های صلح‌آمیز در منطقه قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و آماده است تا گفت‌وگوهای منطقه‌ای را درباره موضوعاتی مانند اقتصاد، تجارت، فرهنگ و… گسترش دهد. این هدف با ابتکار صلح نخست‌وزیر که ایجاد قالبی برای گفت‌وگو و همکاری بین گرجستان، آذربایجان و ارمنستان را فراهم می‌کند، تأمین می‌شود.
در این گفت‌وگو، طرفین همچنین درباره تأثیر حوادث اوکراین بر امنیت منطقه صحبت کردند.
در ادامه این تلاش‌ها، نبی‌اف، وزیر حمل‌ونقل آذربایجان در سفر دو روزه خود به تفلیس ابتدا با داویتاشویلی معاون نخست‌وزیر، چشم‌انداز تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های ارتباطات، حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها را بررسی کرد.
در این نشست به راه‌آهن باکو- تفلیس- قارص توجه ویژه شد که گرجستان، آذربایجان، ترکیه و قزاقستان پروتکلی را درباره آن امضا کرده‌اند و بر تلاش این کشورها برای توسعه مشترک کریدور حمل‌ونقل و بر اهمیت تکمیل به‌موقع ساخت راه‌آهن تاکید کردند.
گفتنی است که در شرایطی این پروتکل به امضا رسید که تعداد کانتینرهای حمل‌شده از طریق راه‌آهن باکو – تفلیس – قارص در حال افزایش است.
جهش کانتینری راه‌آهن باکو- تفلیس- قارص
بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، در سال 2021 تعداد کانتینرهای حمل شده توسط راه‌آهن باکو – تفلیس – قارص بالغ بر 20492 TEU بوده که 95.7 درصد بیشتر از سال 2020 است. در سال 2021، تعداد کانتینرهای ارسالی به چین و بازگشت از طریق گرجستان در امتداد کریدور میانی به 10094 TEU رسید که 221.6 درصد بیشتر از سال 2020 است.
همچنین در ژانویه تا فوریه سال 2022، تعداد کانتینرهای حمل شده از طریق این مسیر ریلی به 4074 TEU رسید که 78.2 درصد بیشتر از دوره گزارش سال گذشته است.
یادآور می‌شود که راه‌آهن باکو- تفلیس- قارص بر اساس توافق‌نامه بین دولتی آذربایجان – گرجستان – ترکیه امضا شده در سال 2007 به اجرا گذاشته شد. اجرای این پروژه در سال 2008 آغاز شد و مراسم افتتاحیه برای حمل‌ونقل بار در امتداد این مسیر در 30 اکتبر 2017 برگزار شد.
ظرفیت تخمینی راه‌آهن باکو ـ تفلیس ـ قارص یک‌میلیون مسافر و 6.5 میلیون تن بار در سال است. در آینده می‌توان ظرفیت کریدور حمل‌ونقل را به سه میلیون مسافر و 20 میلیون تن بار در سال افزایش داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *