رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 12 فروردین 1401
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران:

هر ساله فقط 60 درصد بودجه های عمرانی تخصیص می یابد

دبیر انجمن شرکت های راهسازی ایران با بیان اینکه بودجه‌های عمرانی مملکت بسیار ناچیز است گفت : در هنگام تصویب بودجه بزرگنمایی می شود ولی هر ساله به طور متوسط فقط 60 درصد بودجه های عمرانی تخصیص می یابد .

مهندس علی آزاد در گفتگو با خبرنگار ترابران با بیان اینکه راه و راهسازی به عنوان حیاتی ترین رکن توسعه هر کشور است گفت : راه اولین زیرساخت توسعه فرهنگی، آموزشی، حمل‌ونقلی و حتی برای جابه‌جایی نیروهای نظامی در مواقع ضروری است.
وی با اشاره به اینکه امروزه در ایران ، 2700 کیلومتر آزادراه و 20 هزار کیلومتر بزرگراه داریم که موجب کاهش تصادفات می‌شود افزود : حدود 30 هزار کیلومتر راه اصلی، 50 هزار کیلومتر راه فرعی، 100 هزار کیلومترراه روستایی شنی یا آسفالت شده، 14 هزار کیلومتر راه‌آهن در دست بهره‌برداری، 300 کیلومتر مترو و 100 فرودگاه داریم که همه جزء زیرساخت‌های عظیم توسعه محسوب می‌شوند.
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران با تاکید به اینکه برای راه و راهسازی دو اصل مهم باید در نظر گرفته شود اظهار کرد : اول اینکه آنچه ساخته شده، یک سرمایه ملی ارزشمند محسوب شده و برای بهره‌برداری شایسته به صورت بهینه حفاظت و نگهداری شوند و در مرحله دوم هر کشوری از جمله ایران برای آینده خود، یک‌سری برنامه‌های توسعه‌ای دارد که ضرورتا نیازمند به احداث زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله در زمینه راهسازی است که نیازمند برنامه حمل و نقل است که باید برنامه جامع کارشناسی شده و بر پایه طرح آمایش سرزمین شود و دور از مصلحت های سیاسی و اصرار نمایندگان مجلس در زمان تصویب بودجه راه ها یا راه آهن ها باشد.
وی ادامه داد : برای دستیابی به چنین طرح جامع حمل و نقل ، مدیریت امروز کشور باید با تجربه و تخصصی که بخش خصوصی مملکت در اجرای کارها پیدا کرده ممزوج شود، بخش خصوصی و دولتی یا خصوصی و نظامی باید شمشیرهای اختلاف خود را غلاف و صادقانه با هم کار کنند تا بتوانند برای کشورشان مفید باشند.
این پیشکسوت راهسازی کشور با بیان اینکه امروزه فقط در مقوله راه‌، دارای حداقل 500 هزار میلیارد تومان دارایی هستیم که براساس استانداردهای دنیا، باید برای حفاظت از این دارایی حدود 5 درصد قیمت روز آنها هزینه شود تصریح کرد : متاسفانه حتی کمتر از 0/5 درصد هم برای نگهداری راه‌های مملکت خرج نمی‌کنیم.
آزاد ادامه داد : بودجه‌های عمرانی مملکت بسیار ناچیز است، ولی در هنگام تصویب بودجه، اعداد را بزرگنمایی می‌کنند و برای دلخوشی برخی، واقعیت بی‌پولی دولت را نشان نمی‌دهند به همین دلیل هرساله به طور متوسط فقط 60 درصد بودجه‌های عمرانی تخصیص می‌یابد و 6 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام ملی و 80 هزار پروژه نیمه‌تمام استانی در کشور تلنبار شده است.
وی با اشاره به اینکه دولت ها مدام فربه تر شده و نیازمند تغذیه بیشتری هستند و وقتی بودجه عمومی دولتی کفاف خرجشان را نمی دهد از بودجه های عمرانی ارتزاق می کنند گفت : یکی از نمایندگان مجلس می گوید با بودجه کنونی ، اتمام پروژه های کشور ، 70 سال به طول می انجامد ولی به نظر من با توجه به تورم موجود به ویژه افزایش قیمت فولاد و قیر و قیمت تمام شده عملیات عمرانی و همچنین کسری بودجه بیشتر به طول کشیده و مقدار فیزیکی کارهای عمرانی کمتر و کمتر می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *