رسانه اقتصاد ترابری ایران

دوشنبه, 26 اردیبهشت 1401

هجرت خودروسازان از بازار روسیه

با آغاز تهاجم روسیه به شرق اوکراین، دولت‌های غربی خیلی زود موضع‌گیری‌های خود را آغاز کردند و خودروسازان هم به دنبال موج جهانی تحریم‌ها و ضدیت با این کشور، سیاست توقف فعالیت خود را در بازار روسیه در پیش گرفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، در دو دهه اخیر روس‌ها تلاش زیادی برای بازسازی صنایع خود با کمک شرکت‌های غربی کردند و در این راستا توانستند پای بعضی از خودروسازان بزرگ جهانی را برای تولید خودرو به این کشور باز کنند که در میان آنها می‌توان برندهای معتبری ازجمله رنو، پژو و سیتروئن، اوپل، فورد و فولکس‌واگن را دید.

سرمایه‌گذاری و حضور این برندها در روسیه یک انتفاع دوجانبه برای طرفین بود چون از یک‌سو روس‌ها می‌توانستند با پول و دانش خارجی‌ها صنایع خود را توسعه دهند و اشتغال ایجاد کنند و از سوی دیگر شرکای غربی هم دسترسی آسانتری به بازار روسیه داشتند و از منافعی همچون معافیت‌های مالیاتی و نیروی کار و انرژی ارزان در این کشور بهره‌مند می‌شدند.

اما با آغاز تهاجم روسیه به شرق اوکراین، دولت‌های غربی خیلی زود موضع‌گیری‌های خود را آغاز کردند و خودروسازان هم به دنبال موج جهانی تحریم‌ها و ضدیت با روسیه، سیاست توقف فعالیت خود را در این کشور را در پیش گرفتند.

ب‌ام‌و در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، فعالیت کارخانه تولیدی خود در کالینیگراد این کشور را که سال گذشته 12 هزار خودرو تولید کرده بود را متوقف کرد و به‌علاوه صادرات محصولات تولید شده ب‌ام‌و در سایر کشورها به روسیه نیز متوقف شد.

فورد از دیگر شرکت‌های بزرگ جهانی است که فعالیت‌های خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. فورد از طریق یک جوینت‌ونچر با شرکای روس، به تولید خودروهای سواری در این کشور مشغول بود و در کنار این، سهام اندکی در شرکت Sollers (تولیدکننده خودروهای تجاری) دارد. سال گذشته فورد 21 هزار خودرو سواری در این کشور تولید کرد و Sollers هم حدود 20 هزار خودرو تجاری در بازار روسیه فروخت. فورد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما فعالیت مهمی در اوکراین نداریم اما به‌عنوان بخشی از جامعه جهانی، عمیقا نگران حمله به اوکراین و تهدید صلح و ثبات هستیم.»

مرسدس‌بنز از دیگر شرکت‌هایی است که با بحران جنگ در اوکراین دچار مشکل شده است؛ چراکه تامین قطعات و به‌طور مشخص تامین سیم‌کشی خودروهای این شرکت از کارخانه‌هایی در اوکراین انجام می‌شد و به همین دلیل این شرکت ناچار شد برنامه کاری کارخانه‌های خود در آلمان را تغییر بدهد.

فولکس‌واگن هم ازجمله غول‌های خودروساز جهانی است که فعالیت‌های تولیدی در روسیه داشت و مجبور به توقف تمام فعالیت‌های خود شده است. این شرکت که علاوه بر محصولات فولکس‌واگن، برندهایی مانند آئودی، پورشه، بنتلی، اشکودا، سئات، لامبورگینی و … را نیز تحت پوشش خود دارد، تا پیش از این، بخشی از محصولات خود را در مشارکت با شرکای روسی در کارخانه‌هایی در کالوگا و نیژنی روسیه تولید می‌کرد.

جنرال‌موتورز دیگر غول خودروسازی جهانی است که فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده است. این شرکت البته سال‌ها قبل و بیشتر به‌واسطه اوپل که در آن زمان تحت مالکیت غول آمریکایی بود، فعالیت‌های گسترده‌ای در بازار روسیه داشت، اما با خروج اوپل از بازار روسیه در سال 2015 عملا جنرال‌موتورز فعالیت چندانی در این بازار نداشت؛ به‌طوری‌ که سال گذشته تنها 3 هزار دستگاه محصولات این شرکت در روسیه عرضه شده و جنرال‌موتورز نیز در بیانیه خود بیشتر به جنبه‌های انسانی و تراژدی مرگ انسان‌ها به‌عنوان دلیل خروج از روسیه اشاره کرده است.

سوزوکی نیز هرچند کارخانه‌ای در روسیه یا اوکراین ندارد، اما از طریق کارخانه خود در مجارستان، سالیانه بیشتر از 10 هزار دستگاه خودرو به این دو کشور صادر می‌کند. شاید برای یک خودروساز طراز اول جهانی، 10هزار دستگاه عدد بزرگی نباشد، اما برای سوزوکی که همین الان هم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند این عدد می‌تواند دردسرساز باشد و مدیران این شرکت به دنبال یافتن بازاری جایگزین برای محصولات خود هستند.

البته سوزوکی هیچ تامین‌کننده بزرگی در دو کشور درگیر جنگ ندارد و از این نظر مشکلی برای تولید نخواهد داشت، اما تا زمان یافتن بازاری جایگزین، هزینه تولید در کارخانه مجارستان بالا خواهد رفت.

در کنار این‌ها، شرکت‌هایی همچون استون مارتین و فراری هم فعالیت خود در روسیه را متوقف کردند، اقداماتی که البته بیش از آنکه به روسیه ضربه بزند جنبه نمادین دارد؛ چراکه به‌عنوان مثال کمتر از 1درصد بازار استون مارتین در کشور روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *