رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت راه و شهرسازی

شنبه, 19 شهریور 1401
پیر و جوان را به سفری بسیار سخت ترغیب کردند؛

ناپختگی مسئولان و ناکامی زائران

اتفاقات روزهای اخیر که در حاشیه برگزاری مراسم اربعین رخ داد، موجب شد پیاده بودن متولیان مدیریت این رویداد مذهبی عالم تشیع، در امر برنامه‌ریزی و اجرا بار دیگر بر همگان نمایان شود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در شرایطی که مسئولان مدعی هستند ماه‌ها با تلاشی مجدانه برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین برنامه‌ریزی کرده‌اند،‌ اما متاسفانه چندین هزار نفر از زائران علیرغم اینکه به‌سختی خود را به مرزهای غربی رساندند، با نبود امکانات رفاهی، کمبود آب و غذا و بسته بودن مرزها و در آخر هم برای بازگشت به دیار و خانه خود با کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی روبه‌رو شدند.

به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور در نهایت بی تجربگی، تحلیل درستی از امکانات و داشته‌های خود و کشور میزبان نداشتند و برای مواجهه با بسته شدن ناگهانی مرز‌ها،‌ ایجاد اختلال در حمل‌ونقل زائران چه در ایران و چه در عراق و نبود آب و غذای کافی در برخی مناطق هیچ سناریویی روی میز نگذاشته بودند.

در چنین شرایطی،‌ سناریوهای از قبل پیش‌بینی شده و یا خلق‌الساعه‌ای برای تشویق افراد به پیوستن خیل عظیم پیادگان اربعین از جمله اعطای وام زیارت، اختصاص ارز توافقی، خروج با گذرنامه‌های فاقد اعتبار، تلاش ناکام برای لجام زدن بر قیمت بلیت هواپیما و… موجب ترغیب پیر و جوان به سفری بسیار سخت منجر شد. از طرف دیگر زائران به اعتبار اینکه مسئولان محترم همه جوانب را سنجیده‌اند راهی این سفر زیارتی شدند؛ ‌لیکن اتفاقات روزهای اخیر موجب شد پیاده بودن متولیان مدیریت این رویداد مذهبی عالم تشیع، در امر برنامه‌ریزی و اجرا، بار دیگر بر همگان نمایان شود.

با در نظر گرفتن وقایع مختلف در این چند روز، باید منتظر تجربه‌هایی تلخ‌تر از ناکامی‌ها، آزمایش و خطاهای مدیران جوان و بی‌تجربه امروزی بود که حتی نخواستند زحمت بررسی مستندات برگزاری موفق سفرهای اربعین سال‌های پیش را تحمل کنند.

چه بسا در نهایت این افتضاح مدیریتی خود را با اعتماد به‌نفس به‌عنوان برگ زرین مدیریت عالی کشور در کارنامه خود به عام و خاص اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *