رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 7 اردیبهشت 1401
رئیس مجمع تشخیص به ایجاد محدودیت 40 ساله برای مردم در خرید خودرو اذعان کرد؛

موافقت مجمع تشخیص با واردات مشروط خودرو

مجمع تشخیص مصلحت نظام با افزودن قیودی بر نظرات مجلس به‌صورت مشروط  با اصل واردات خودرو موافقت کرد و این پیشنهاد را به کمیسیون مشترک ارجاع داد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور روسای قوا، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، اعضای مجمع به بیان نظرات موافق و مخالف خود درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع بندی نظرات ارائه شده درباره واردات خودرو گفت: «مخالفان این طرح صرفاً به مساله ورود خودروهای مجلل تاکید نکرده‌اند، بلکه معتقدند میزان ارز کشور محدود است و باید در مصرف آن اولویت ها لحاظ شود. برخی دیگر از مخالفان نیز مسئله رانت و حمایت از تولید خودروی داخلی را مطرح کرده‌اند. همه این موضوعات به‌طور قطع از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت، خصوصاً مسئله حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به‌گونه‌ای عمل شود که همچنان تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد.»

او ادامه داد: «اما در مقابل باید به این نکته حقوقی هم توجه کنیم که ما 40 سال است مقوله خودروسازی و تأمین نیاز مردم به خرید خودرو را عمدتاً معطوف به دو خودروساز داخلی کرده‌ایم و 40 سال است برای مردم به‌نوعی محدودیت ایجاد کرده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود حقوق مردم ضایع شود و در تامین نیازهای مبرم خود با مشکل مواجه شوند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با طرح این پرسش‌ها که آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی‌اند؟ آیا با قیمت‌های امروزی خودروهای داخلی به شرط آنکه تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ گفت: «اینکه ما مردم را مجبور کنیم که فقط محصولات کم کیفیت این دو خودروساز را خریداری کنند عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان می‌توان با قیمتی حدود 5 تا 7 هزار دلار خودروهای اقتصادی به‌روز وارد کرد.»

او با بیان اینکه به‌حسب گزارش منابع مطلع، نیاز امروز کشور حدود 700 هزار خودرو بیش از تولید خودروسازان داخلی است و این در حالی است که 7 میلیون خودرو هم در صف اسقاط قرار دارند، تصریح کرد: «معتقدم با این فرض، واردات خودرو آن هم با شرایطی که در مصوبه مجلس آمده است و یا حسب مصلحت در مجمع مورد تصویب قرار خواهد گرفت به حمایت از تولید داخلی ضربه نخواهد زد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «این جمع‌بندی سخنان مخالفان و موافقان است و به‌نظر می‌رسد می‌توان آنها را به‌نحوی جمع کرد و بنابراین پیشنهاد روشن آن است که با افزودن قیودی بر نظر مجلس، مجموع نظرات مخالفان و موافقان تأمین شود و به این ترتیب با اصل واردات موافقت کرده اما برای خروج از بن بست‌ها قیود و شروطی در نظر گرفته شود و تشخیص آن هم در مقام اجرا به دولت سپرده شود.»

او گفت: «به این ترتیب دولت مسئول تشخیص اولویت‌ها برای اختصاص ارز خواهد شد و آنجا که نظر دولت بر این باشد که ارز نیمایی به واردات دارو و موارد ضروری اختصاص پیدا کند، ارز صرف این واردات شود و اگر اولویت ها عوض شد با تحفظ شرایط و قیود ذکر شده خودرو وارد کنند.»

پس از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص ارجاع این پیشنهاد به کمیسیون مشترک، برای بررسی بیشتر آن و قیود و شرایط مورد بحث، رای‌گیری به‌عمل آمد و با رای اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشنهاد به کمیسیون ارجاع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *