رسانه اقتصاد ترابری ایران

آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی

دوشنبه, 9 آبان 1401
با ارسال نامه رئیس دولت؛

مصوبه اصلاح واردات خودرو ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌ دولت با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیئت وزیران درخصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، معاون اول رئیس‌ دولت با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیئت وزیران درخصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد.

گفتنی است که 2 بند از بندهای تصویب‌نامه اصلاح شده است.

عرضه صرف خودروهای وارداتی در بورس از جمله بندهای این اصلاحیه است که براساس بند 2 ،قرار شده نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزراری صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده (19) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد.

بنابراین گزارش مخبر بند 8 را به شرح زیر اصلاح کرده است:

به استناد ماده (4) قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب 1401 – واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویب‌نامه مجاز می‌باشد:

الف- مشخصات فنی واردات خودرو باید با استانداردهای مربوط و از نظر آلایندگی محیط زیست با ضوابط تعیین‌شده در آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (2) قانون هوای پاک) موضوع تصویب‌نامه تاریخ 30 مهرماه 97 و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد.

ب- به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و تأمین خدمات پس از فروش، کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش می‌باشند.

پ- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

ت- صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع ماده (4) آیین‌نامه اجرایی مواد (5) و (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه مورخ 23 تیرماه سال 95 و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *