رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 4 بهمن 1399

مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل ، مرکزی است که تمام آنچه که مربوط به موضوع حمل و نقل در هر زمینه‌ای اعم از حمل و نقل مسافر و یا جا به جایی کالا در کشور و حتی موارد مربوط به صادرات و ترابری خارج از کشور باشد را پوشش داده و اطلاعات مناسب، به‌روز و جامعی را در اختیار مخاطب قرار دهد. مجموعه ترابران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مراکز خبری و تحلیلی اخبار حمل و نقل در کشور همواره آماده به ارائه خدمات مشاوره و معرفی مراکز شناخته شده و مورد اعتماد به مخاطبین عرصه حمل و نقل بوده و با دقیق‌ترین اطلاعات و تحلیل‌ها بهترین راهکارها و فرایندهای حمل و نقلی را پیشنهاد می‌دهد. در ادامه به معرفی مجموعه ترابران و صنعت حمل و نقل و بیان خصوصیات یک مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل خواهیم پرداخت.

مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل
حمل و نقل چیست؟

حمل و نقل چیست و چه انواعی دارد؟

اساساً به هر نوع جا به جایی کالا ، مسافر(نفر) و یا حیوان حمل و نقل می‌گویند. انتقال یک محموله از یک نقطه به نقطه دیگر توسط یکی از راه‌های زمینی، هوایی یا دریایی صورت می‌گیرد. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم، با ترابران همراه باشید.

  • حمل و نقل زمینی:

    همان‌طور که از نام این دسته از انواع حمل و نقل مشخص است، مربوط به حمل و نقل زمینی می‌شود. یعنی محموله مورد نظر اعم از انسان، حیوان یا کالا به واسطه تردد زمینی منتقل شوند. این قسم از اقسام حمل و نقل خود دارای دو نوع متفاوت و مختلف است که به‌واسطه درجه اهمیت محموله و یا مواردی همچون زمان، اولویت‌های موجود وابسته به شرایط و یا امکان و توانایی جابجایی محموله توسط حامل مورد نظر، در انتخاب نوع حمل و نقل زمینی مهم و مؤثر است. به عنوان مثال برای حمل یک سازه اسکلت فلزی از یک کارگاه خارج از شهر تا محل نصب آن در محل پروژه ساختمانی استفاده از قطار ممکن و جایز نیست و برای این کار باید از تریلی مخصوص حمل این محموله استفاده کرد. این مثال، مورد واضحی بود برای توضیح شرایط جا به جایی کالا و نقش آن در انتخاب نوع شیوه حمل ونقل. در ادامه به توصیف و معرفی انواع حمل و نقل زمینی می‌پردازیم.

  • حمل و نقل جاده‌ای: این نوع از انواع حمل و نقل زمینی به موارد جاده‌ای و در حقیقت به حمل و نقل به واسطه خودرو می‌پردازد. تردد مسافران از شهری به شهر دیگر به واسطه خودرو یا جا به جایی کالا بین دو نقطه مختلف به واسطه ماشین‌های حمل بار و کالا متناسب با حجم آن‌ها، از وانت گرفته تا تریلی و یا کفی، انتقال و حمل دام به تعداد کم، همه این‌ها بخش‌های تشکیل دهنده حمل و نقل جاده‌ای هستند. (در اینجا لازم است تا توضیح مختصری درباره تریلی بیان کنیم. تریلی از یک خودرو و یک یدک تشکیل می‌شود. به خودرو در اصطلاح اسبی گفته می‌شود. یدک که توسط اسبی کشیده می‌شود یا به صورت یک کانتینر چرخ‌دار است و یا یک سطح صاف دارای چرخ است که به آن در اصطلاح عامه کفی می‌گویند. مجموع این دو بخش را تریلی و یا 18 چرخ می‌گویند. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع وسایل حمل و نقل به سایت ترابران مراجعه فرمایید)
  • حمل و نقل ریلی: دیگر نوع حمل و نقل زمینی که اخبار به آن به طور مستقیم به مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل مربوط می‌شود، حمل و نقل ریلی است. این نوع از حمل و نقل زمینی دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی است که متناسب با نوع و حجم کالا یه تعداد مسافر و از طرفی وجود امکانات خط‌آهن در منطقه مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدودیت و نقطه ضعف حمل و نقل ریلی این است هنوز شاید تمام نقاط کشور دارای راه‌آهن نباشند. البته این مشکل با کمک حمل و نقل جاده‌ای مرتفع شده است. یعنی برای حمل محموله مورد نظر، تا نزدیکترین ایستگاه با قطار رفته و بعد از آن از خودرو استفاده می‌کنند. اما در هر صورت در بسیاری از مواقع استفاده از راه‌آهن و حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای مقرون به صرفه بوده و بعضاً در آن خدمات و رفاه بیشتری ارائه می‌شود.
  • حمل و نقل هوایی:

    این نوع از حمل و نقل همان‌طور که از اسمش بر‌می‌آید به طور کل با حمل و نقل زمینی متفاوت است. در حمل و نقل هوایی حمل و جا به جایی کالا یا مسافر و یا حتی دام توسط هواپیما و یا هلی‌کوپتر و یا هر نوع وسیله مربوط به ناوگان هوایی صورت می‌گیرد. بر اساس یافته‌ها از اخبار و تحلیل‌های مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل این نوع از حمل و نقل سریع‌ترین نوع حمل و نقل است. متناسب با دور یا نزدیک بودن مقصد می‌تواند جزء یکی از گران‌ترین نوع خدمات حمل و نقل طبقه بندی شود. در سایت ترابران در بخش پیشینه حمل و نقل، مقاله‌ای درمورد اولین پرواز هواپیما بر آسمان ایران نوشته شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست. از طرفی خطرات موجود در این مسیر حمل و نقل بسیار بیشتر از تمامی انواع دیگر است و در صورت بروز مشکل فنی احتمال سالم ماندن حتی بخشی از محموله (در جا به جایی کالا و یا انسان) بسیار ضعیف و در حقیقت بعید است. این علاوه بر گران بودن هزینه‌های حمل و نقل، خود یکی از مشکلات و نقاط ضعف این نوع از حمل و نقل به شمار می‌رود.

  • حمل و نقل دریایی:

    حمل و نقل دریایی یکی از قدیمی‌ترین انواع حمل و نقل بین نقاط دور و مختلف دنیا بوده و هست. بشر در طول اعصار مختلف مهارت‌های متفاوت و ویژه‌ای در این نوع از حمل و نقل به دست آورده است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهبود تجهیزات صنعت حمل و نقل دریایی، شاهد تحولاتی بزرگی در این ناوگان حمل و نقلی هستیم. مسیرهای معمولاً بارها حجیم و پرتعداد برای رسیدن به مقاصد بسیار دور توسط حمل و نقل دریایی فرستاده می‌شوند. جا به جایی کالا به واسطه این نوع از صنعت حمل و نقل سابقه بسیار طولانی دارد. به طور مثال در حال حاضر بزرگترین مبادلات نفتی و محصولات نفتی مانند مازوت و یا گوگرد، به واسطه حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد و چرخ اقتصاد بسیاری از کشورهای جامعه هدف بازار نفت بر اساس این حمل و نقل از طریق دریا به گردش در می‌آید. با توجه به این توضیحات اهمیت مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل در کشور بیش از پیش قابل درک و پذیرش خواهد بود. از آنجایی که حمل و نقل دریایی در کشور ما غالباً در زمینه صادرات و ارتباط با کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد اهمیت خاصی نسبت به دیگر انواع حمل و نقل خواهد داشت. تمامی اخبار و اطلاعات و تحلیل‌های مربوط به این صنعت دیرینه حمل و نقل را در سایت ترابران مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل چیست؟

مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل مرجعی است که بتواند به راحتی تمامی اخبار مربوط صنعت حمل و نقل را با جزئیات بسیار دقیقی در اختیار مخاطب خود قرار دهد. دارای تحلیل‌ها و بررسی‌های علمی و درستی باشد. به طور مستمر اطلاعات مربوط به دنیای حمل و نقل را در اختیار مخاطب قرار دهد و باعث ارتقاء سطح علمی و ایجاد پختگی در بینش مراجعین خود بشود. به طور کلی جا به جایی کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر کار چندان سخت و پیچیده ای نیست، اما با وجود چنین مرجعی، مانند مجموعه ترابران ، قابلیت استفاده از بهترین نوع خدمات و بهینه‌کردن هزینه و انرژی در استفاده از صنعت حمل و نقل در کشور را فراهم می‌سازد. داشتن سابقه طولانی در زمینه نشریات و رسانه‌های کاغذی و علاوه بر آن بهره‌مندی از سایت جامع اطلاع رسانی حمل و نقل در کشور همراه با تخصصی‌ترین تحلیل‌ها و مصاحبه‌ها، همگی باعث شده‌اند تا مجموعه ترابران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرمحتواترین فعالان این عرصه به عنوان مرجع اطلاعاتی صنعت حمل و نقل در کشور شناخته شود. سایت ترابران مانند پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یک پایگاه اطلاعاتی است که علاوه بر آن به بیان تحلیل‌های مختلف و اطلاع رسانی درباره موضوعات پیرامون صنعت حمل و نقل می‌پردازد. هدف و آرمان مجموعه ترابران ارائه برترین خدمات مشاوره و اطلاع‌رسانی در این عرصه بوده و در این راه تمام تلاش و همت خود را به کارگرفته است.

با امید به اینکه مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد، مطلب حمل و نقل هوایی ، رفاه بیشتر مسافران با استفاده از تکنولوژی های جدید را پیشنهاد می‌نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *