رسانه اقتصاد ترابری ایران

لجستیک

یکشنبه, 29 آبان 1401
٣٧ کشتی حامل کالای اساسی روی آب مانده‌اند؛

لجستیک دست و پا شکسته باز هم دردسر ساز شد

نخستین پیامی که خبر روی آب ماندن ٣٧ فروند کشتی در لنگرگاه بندر امام به‌دلیل مشکلات اسنادی برای فعالان حوزه حمل‌ونقل، لجستیک و زنجیره تامین داشت، ناقص بودن یا گسسته بودن حلقه‌های مختلف لجستیک از هم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، نخستین پیامی که خبر روی آب ماندن ٣٧ فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه بندر امام به دلیل مشکلات اسنادی برای فعالان حوزه حمل‌ونقل، لجستیک و زنجیره تامین داشت، مانند همیشه ناقص بودن یا گسسته بودن حلقه‌های مختلف لجستیک از هم بود؛ زیرا در خبری که خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگو با بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان منتشر کرده بود، آقایی گفته بود که علاوه بر این میزان باری که در کشتی‌ها روی آب مانده است، بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا در انبارهای بندر امام انباشت شده‌ است. به این صورت؛ اگر همین امروز هم مشکل اسنادی این کالاها و بار برطرف شود، به دلیل اینکه امور پشتیبانی دام نتوانسته کالاهای خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبارهای بندر امام خارج کند، ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتی‌های مانده روی آب نداریم.

همین ماجرا تصویری از مشکلات لجستیکی و نقصان در زنجیره تامین را برای ما به نمایش در می‎آورد. اگر حلقه‌های مختلف زنجیره تامین و لجستیک به درستی به هم متصل شوند و در میان آنها گسستگی وجود نداشته باشد، نه یک کشتی به دلیل مشکلات اسنادی روی آب منتظر می‌ماند و نه انبارها مملو از کالاها و نه بنادر و گمرکات محل امن کالاهای متروکه می‌شوند. درآن صورت، کالا در بهترین زمان، با بهترین روش حمل و به‌صرفه‌ترین هزینه از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

متاسفانه در کشور ما به دلیل هماهنگ نبودن حلقه‌های مختلف این زنجیره فقط در یک فقره شاهد بروز مشکلات اسنادی و تاثیر آن بر ترافیک بندری و پهلوگیری و تخلیه کشتی در بندر و از طرف دیگر پر بودن انبارهای بندر به دلیل بی‌اعتنایی صاحبان کالا (مانند شرکت بازرگانی دولتی) در خروج کالاهایشان از بنادر و در حلقه آخر کمبود آن بار در بازار مصرف هستیم. حالا بماند که چه مشکلاتی را برای مالک کشتی، خط کشتیرانی، صاحب بار و… به بار می‎آورد و موجب شمول عوارض و جریمه‌های سنگین برای آنها می‌شود.

گفتنی است؛ در صنعت لجستیک لنگ زدن یک حلقه کافی است تا کل زنجیره به مشکل دچار شود. حالا تصور کنید در لجستیک دست و پا شکسته ایران تلی از مشکلات روی هم انباشته شده است و هر حلقه‌ای از این زنجیره را بگیرید و به بعدی یا قبلی وصل کنید، حلقه‌ای دیگر گسسته می‌شود که اگر همه سازمان‌ها و نهادهای دخیل در این موضوع یکصدا و هماهنگ نشوند، دیری نمی‌پاید که به فروپاشی لجستیک در کشور می‌رسیم.

باز هم تاکید می‌شود، در این موضوع اصل بر یکصدایی و هماهنگی همه حلقه‌ها با هم است، وگرنه مشکلات به صورت موردی رفع می‌شود و این معضل را تسکین می‌دهد اما درمان نمی‌کند. فرض کنید که در همین پرونده دو زیرمجموعه وزارتجهاد کشاورزی یعنی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی کالای خود را از انبار خارج کنند و انبار را برای کالاهای جدیدتر خالی کنند، این معضل رفع می‌شود؛ اما مشکل اصلی یعنی عدم هماهنگی حلقه‌های مختلف با هم همچنان پابرجا می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *