رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل بین‌الملل

جمعه, 4 شهریور 1401
به دلیل فشارهای نظارتی آمریکا؛

قرارداد یک میلیارد دلاری مرسک لغو شد

قرارداد پیشنهادی 1 میلیارد دلاری بین CIMC (کانتینرهای دریایی بین‌المللی چین)  و  MCI (صنعت کانتینری مرسک) به دلیل فشارهای نظارتی شکست خورد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از پورت تکنولوژی، CIMC  قرار بود کل سازمان و دارایی‌های صنعت کانتینری مرسک را شامل کارخانه ریفر در چینگدائو، چین و همچنین تاسیسات مهندسی تحقیق و توسعه و آزمایش در Tinglev، دانمارک در اختیار بگیرد. با این حال، اکنون، این دو شرکت اعلام کرده‌اند که این معامله به دلیل «چالش های نظارتی مهم» که مانع از معامله می‌شود، لغو خواهد شد.

سپتامبر سال گذشته، شرکت دانمارکی موافقت کرد که صنعت کانتینری مرسک (MCI)  را به قیمت 987.3 میلیون دلار به سازنده چینی CIMC بفروشد. این معامله منوط به تاییدیه‌های نظارتی در تعدادی از حوزه‌های قضایی از جمله ایالات متحده بود. با این حال، وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که فروش پیشنهادی دو تا از چهار تولید‌کننده بزرگ ظروف عایق و ظروف عایق در جهان را ترکیب می کند و بیش از 90 درصد از تولید این نوع جعبه‌ها را در اختیار سازندگان چینی قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش سی‌ترید مریتایم، مرسک در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه همراه با CIMC فسخ قرارداد را به دلیل «چالش‌های نظارتی قابل توجه»، بدون اشاره به اطلاعیه وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرده است.

جاناتان کانتر، دستیار دادستان کل از بخش ضدانحصار وزارت دادگستری، گفت: «مصرف‌کنندگان آمریکایی برای بسیاری از ملزومات روزمره ما به زنجیره تامین سرمای جهانی وابسته هستند. خرید MCI توسط CIMC تهدیدی برای آسیب رساندن به این جنبه حیاتی اقتصاد ما است که منجر به قیمت‌های بالاتر، کیفیت پایین‌تر و انعطاف‌پذیری کمتر در زنجیره‌های تامین جهانی می‌شود.»

کانترافزود: «این می‌توانست موقعیت مسلط CIMC را در یک صنعت از قبل ادغام شده تثبیت کند و MCI را به‌عنوان یک رقیب مبتکر و مستقل حذف کند.»

به گفته دستیار دادستان کل از بخش ضدانحصار وزارت دادگستری؛ این معامله همچنین خطر هماهنگی بین تامین‌کنندگان باقیمانده در بازار را که بیشتر آنها از طریق مالکیت مشترک و اتحادهای مرتبط هماهنگ می‌شدند، به طور قابل توجهی افزایش می داد.

پورت تکنولوژی نوشت که پاتریک جانی، مدیر مالی شرکت A.P. Moller – Maersk در این باره با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود تلاش‌های همه طرف‌های درگیر، معامله انجام نمی‌شود، گفت: «در طول این فرآیند MCI به لطف فداکاری همه کارکنان خود بسیار خوب عمل کرده است.»

او با بیان اینکه مرسک در آینده همچنان مالک مفتخر MCI خواهد بود، افزود: «ما اکنون بهترین شکل ساختاری MCI را ارزیابی خواهیم کرد تا از توسعه بلندمدت تجارت اطمینان حاصل کنیم.»

پاتریک جانی، مدیر مالی مرسک گفت: «مایه تاسف است که با وجود تلاش‌های همه طرف‌های درگیر، معامله انجام نمی‌شود. در طول این فرآیند MCI به لطف فداکاری همه کارکنان خود بسیار خوب عمل کرده است. مرسک در آینده قابل پیش‌بینی همچنان مالک مفتخر MCI خواهد بود و ما اکنون بهترین ساختار ساختاری MCI را ارزیابی خواهیم کرد تا از توسعه بلندمدت تجارت اطمینان حاصل کنیم.

CIMC  اعلام کرد که علیرغم تلاش‌های هر دو طرف، بررسی ادغام در حال حاضر با ابهام زیادی روبه‌رو است، هر دو طرف پس از یک ارزیابی جامع و محتاطانه تصمیم به فسخ معامله گرفتند. خاتمه معامله تاثیر منفی مادی روی گروه اصلی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *