رسانه اقتصاد ترابری ایران

فناوری

جمعه, 25 شهریور 1401
دانش‌بنیان‌ها دعوت شدند؛

طراحی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در کشور

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طرح توسعه زیست‌بوم خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های آن می‌کوشد تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، ایستگاه‌های شارژی چند‌منظوره را طراحی و تعبیه کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، به اذعان کارشناسان، خودروهای احتراقی سهم بالایی در آلودگی هوا دارند و استفاده از سوخت‌های فسیلی و بعضا نامرغوب هم مزید بر علت شده است تا هر روز هوای شهرهای بزرگ آلوده‌تر و نفس زمین و بشر تنگ‌تر شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها افزایش مصرف در قسمت سوخت تا 55 درصد؛ در 25 سال آینده یک رکورد تاریخی را ثبت خواهد کرد.

شهرهای آلوده در اولویت

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طرح توسعه زیست‌بوم خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های آن می‌کوشد تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، ایستگاه‌های شارژی چند منظوره را که قابل استفاده برای خودروها و موتورهای برقی است، طراحی و تعبیه کند. قرار است این ایستگاه‌های شارژی در استان‌های با میزان آلودگی هوای بالا و در مکان‌های پرتردد و حلقه‌های مرکزی کلان‌شهرها ایجاد شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و بررسی‌های انجام شده مناطق آزادی مانند کیش، قشم، جلفا و غیره کاندیدای راه‌اندازی این ایستگاه ها هستند. گروه توسعه فناوری های نوین خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همراهی  شرکت مکو گروه مپنا در تلاشند تا این ایستگاه‌های شارژ در 15 تا 20 منطقه کشور برپا شود. البته به دلیل هزینه‌های بالای ساخت و خرید تجهیزات این ایستگاه ها باید محلی که برای آنها تعیین می شود به تجهیزات ایمنی و امنیت بالا مجهز باشد.

توسعه خودروهای برقی و ایستگاه‌های آن نیازمند یک هم افزایی و همکاری مشترک میان دستگاه‌هایی چون وزارت نیرو، شهرداری‌ها، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور، وزارت صمت، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی همچون شرکت‌های تامین‌کننده انرژی، شرکت‌های حمل‌و‌نقل برقی، شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی داخلی و شرکت های تولیدکننده شارژ داخلی است. در صورت غفلت از هرکدام این بازیگران قطعا رسیدن به این هدف با مشکلات و موانع جدی روبه‌رو خواهد شد.

توسعه کند و بی‌تناسب خودروهای برقی در ایران

توسعه خودروهای برقی در ایران به دلیل وجود سازوکارهای قانونی کند و بی‌تناسب با توانمندی‌های دانشی و تخصصی موجود در کشور؛ حرکت می کند. این در حالی است که ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه پلت فرم خودروهای برقی بسیار بالا است و می‌توانیم با کمک آنها سرعت توسعه‌یافتگی صنعت خودروهای برقی را بیشتر کنیم و در یک مسیر مطمئن و هم گام با دانش جهانی حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *