رسانه اقتصاد ترابری ایران

دوشنبه, 23 اسفند 1400
سالیانه 1600 فقره تصادف در این منطقه اتفاق می‌افتد

سه راهی مرگ

ورودی غرب اراک که تحت عنوان «سه راه خمین» شناخته می شود به دلیل حجم بالای تصادفات، یکی از پر حادثه ترین نقاطع ترافیکی اراک است. حدود یک دهه است که وقوع تصادفات فراوان، منجر به آن شده تا احداث تقاطع غیر همسطح، جزو الزامات آن منطقه شناخته شود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،، در سه راه خمین، ترافیک درون شهری اراک از 3 جهت مختلف با ترافیک برون شهری جاده های قم، خمین، همدان و لرستان تقابل پیدا می کند و همین مسئله سبب ایجاد گره های ترافیکی در ساعت های مختلف شبانه روزی می شود.

از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی سه راهی خمین، ورود وسایل نقلیه سنگین به این منطقه است، مشکلی که برای رفع آن شرایط ترافیکی خاصی را مشخص کرده اند، اما نتوانسته آن‌چنان که باید در کاهش مشکلات ترافیکی تاثیر گذار باشد.

 

ایجاد تقاطع غیرهمسطح تنها کارکرد مشکل ترافیکی منطقه

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه سه راه خمین یکی از ورودی‌های اصلی شهر اراک است، گفت: با توجه به اینکه کنارگذر شمالی اراک زیر بار ترافیکی کامل نرفته است، بنابراین ورودی و خروجی مناسبی چه از سوی تقاطع مالک آباد و چه از سوی تقاطع جاده اراک ـ توره وجود ندارد. همچنین بار ترافیکی جاده اراک ـ ازنا نیز وارد شهر اراک می شود. بر همین اساس برای تردد چاره‌ای جز این موضوع ندارند که از مسیر میدان انقلاب و همچنین کمربندی جنوبی و شمالی وارد شهر اراک شوند و پس از آن از مسیر سه راه خمین به بیرون از شهر هدایت شوند.

سرهنگ سید علی حسینی افزود: باید توجه داشت که سه راه خمین، از یک سو محل تلاقی 4 مسیر اصلی شامل بلوار آیت الله اراکی، جاده خمین، جاده تهران و کمربندی شمالی است. همچنین از سوی دیگر تمامی خودروهایی که می خواهند از شهر اراک عبور کنند و یا اینکه وارد اراک شوند، باید بالاجبار وارد سه راه خمین شوند. از جهاتی دیگر سه راه خمین منطقه‌ای است که تلاقی شدید خودورهای سبک و سنگین در آن اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: مهم‌تر آنکه میدان سه راه خمین غیرهندسی بوده و شکل هندسی آن صحیح نیست و بر همین اساس کارکرد میدان در این منطقه وجود ندارد. دیدگاه دیگر اینکه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی، شهرک صنعتی شماره یک و قطب صنعتی شماره یک اراک دقیقاً در این منطقه وجود دارد. با در نظر گرفتن این شرایط به راحتی می توان دریافت که سه راه خمین به یکی از پر حادثه ترین میدان های کشور تبدیل شده است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار داشت: سالیانه حدود قریب به 1600 فقره تصادف و از این تعداد 1300 فقره تصادف منجر به خسارت و کروکی در این منطقه رخ می دهد. به همین دلیل سه راه خمین یکی از مشکلات اصلی ترافیکی است. بر این اساس تنها راه رهایی از این وضعیت ایجاد تقاطع به صورت غیرهمسطح در این منطقه است. شرایط سه راه خمین به گونه ای است که هیچگونه تقاطع و طرح همسطحی در این منطقه پاسخگو نخواهد بود. تنها کارکردی که می تواند مشکل ترافیکی سه راه خمین را از این وضعیت خارج کند و تصادفات آن را به حداقل برساند، ایجاد تقاطع غیرهمسطح در این منطقه است.

سرهنگ حسینی تصریح کرد: به همین دلیل با توجه به شدت تصادفاتی که در این میدان رخ می دهد و خساراتی که به شهروندان و صاحبان خودروهای عبوری وارد می شود، پلیس مصرانه پیگیر این موضوع است که تقاطع غیرهمسطح در این منطقه ایجاد شود. در واقع اولویت نخست از سوی پلیس ایجاد تقاطع غیرهمسطح در سه راه خمین است.

گزارش‌های پلیس راهور علت ایجاد تقاطع غیرهمسطح سه راه خمین

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با تأکید بر اینکه یکی از عللی که باعث شد تا تصمیم گرفته شود در منطقه سه راه خمین تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود، گزارش های سال گذشته پلیس راهور بود، گفت: بر اساس این گزارش ها، یکی از مناطق شهری اراک که بیشترین آمار حوادث جرحی و فوتی را به خود اختصاص داده است، سه راه خمین است. این منطقه به دلیل آنکه از یک سو تداخل ترافیکی شدید دارد و از سوی دیگر اینکه تداخل ترافیکی برون شهری و درون شهری در آن رخ می دهد، بنابراین این موارد باعث می شود تا ضریب حوادث ترافیکی و تصادفات در این 2 میدان افزایش پیدا کند. به همین دلیل نیاز بود در سه راه خمین تقاطع های غیرهمسطح ایجاد شود.

حمیدرضا نوازنی افزود: زمانی به سراغ ایجاد تقاطع غیرهمسطح در یک منطقه می رویم که راهکار دیگری وجود نداشته و این موضوع آخرین راهکار موجود در راستای ساماندهی به مشکلات ترافیکی باشد. تا زمانی که بتوان با تقاطع همسطح ترافیک را ساماندهی کرده و مشکلات را بر طرف کرد، از گزینه تقاطع غیرهمسطح استفاده نخواهیم کرد. بر این اساس می توان گفت که تقاطع همسطح، پاسخگوی نیاز ترافیکی این 2 منطقه نیست و باید از گزینه تقاطع غیرهمسطح استفاده کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با سه راه خمین نیز، گزینه های مختلفی از سوی مشاور ارائه شد. از بین بیش از 10 گزینه ای که مشاور پروژه برای سه راه خمین ارائه داده، گزینه‌ای در نهایت به آن رسیدیم و تصویب و ابلاغ شده است، ایجاد زیرگذر است که برای اجرای به شهرداری ابلاغ شده است. ایجاد زیرگذر هم از لحاظ میزان هزینه ها و آنالیز قیمت تمام شده و هم از لحاظ کارایی ترافیکی، مناسب ترین گزینه است.

هندسه سه راه خمین دلیل ایجاد تقاطع غیرهمسطح

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک گفت: طرح تقاطع غیرهمسطح سه راه خمین شامل زیرگذر در امتداد جاده اراک ـ تهران به اتفاق 2 چپ گرد که در منفی یک اجرا می شوند و ترافیک را از سطح میدان به مسیر زیرگذر منتقل می کنند. طرح نهایی مصوب شده است و بر این اساس عملیات شناسایی تأسیسات رو به اتمام است. همچنین به صورت همزمان جزئیات نقشه‌های اجرایی طرح نیز در حال تهیه توسط مشاور است. اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه جمعاً در حدود 300 میلیارد تومان است. اما باید در نظر داشت که با توجه به افزایش قیمت ها و شرایط اقتصادی که وجود دارد، قطعاً در فرایند اجرای پروژه، بودجه مورد نیاز افزایش پیدا خواهد کرد.

حجت اله مرادی افزود: موضوع دیگر بحث انحراف ترافیکی است که باید طرح آن تهیه شود و به تصویب شورای ترافیک استان مرکزی برسد. طرح انحراف ترافیکی مذکور که نیاز است پیش از آغاز عملیات اجرا شود تا مردم با مشکل تردد مواجه نباشند، تهیه شده و به شورای ترافیک استان ارسال شده است. در این برهه زمانی در انتظار تشکیل جلسه شورای ترافیک هستیم و قرار است در نخستین جلسه پیش روی این شورا، طرح ترافیکی پیشنهادی مصوب شود.

وی ادامه داد: هر زمانی که بتوانیم مصوبه اجرای انحراف ترافیکی را از شورای ترافیک استان مرکزی اخذ کنیم و به صورت عملیاتی در محل اجرای پروژه پیاده سازی شود و همچنین نقشه‌های اجرایی مصوب شود، برنامه زمانبندی اجرایی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه راه خمین نیز آغاز خواهد شد و برای بهره برداری 24 ماه زمان برای آن پیش بینی شده است. همچنین پلان تأسیساتی به شرکت ها ارائه شده است تا برنامه زمانبندی برای جابجایی تأسیسات خود داشته باشند، چرا که چندین تأسیسات اصلی در این مسیر وجود دارد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به موقعیت مکانی پروژه که در ورودی شهر قرار دارد و تردد وسایل نقلیه در ایام پایان سال و در ایام آغاز سال جدید، در این مسیر زیاد است، حتی اگر مصوبه انحراف ترافیک اخذ شود، نیز به دلیل محدودیت های ترافیکی در ایام پیش رو، امکان استارت عملیات وجود ندارد. با پیش‌بینی‌های جدید بعد از ایام آغازین سال جدید، از هر جهت شرایط برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه مساعد خواهد بود.

 

 

منبع خبر:ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *