رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

دوشنبه, 7 فروردین 1402
در فروردین‌ماه 1402؛

شماره 206 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 206 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در فروردین‌ماه با عنوان «از بهاران خبری نیست!» در 224 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 206 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در فروردین‌ماه با عنوان «از بهاران خبری نیست!» در 224 صفحه منتشر شد. پرونده ویژه این شماره از ترابران در بخش «بزنگاه» با عنوان «خرج راه» به بررسی بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال 1402 اختصاص دارد و دخل‌وخرج راه و حمل‌ونقل را در گزارش‌های جامع تصویر کرده‌ است. در این بخش گزارش‌های مختلفی از جمله «مداخل موهوم؛ مخارج مبهم» درباره بررسی بودجه حمل‌ونقل، «راه و بیراه» درباره اعتبارات عمرانی متفرقه، «چقدر می‌گیرند؛ چقدر خرج می‌کنند» درباره دخل‌وخرج شرکت‌های دولتی بخش حمل‌ونقل بر اساس لایحه بودجه سال 1402 و در آخر «تعارف‌ها درباره بهره‌وری کنار گذاشته شد» خواهید خواند.

در بخش «اقتصاد کلان» با عنوان «بن‌بست روزگار»، خبرنگار ترابران در گفت‌وگو با مهندس جواد هدایتی به بررسی اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش ترانزیت در سال 1401 پرداخته است. هدایتی آخرین تحولات این حوزه را در منطقه و تاثیر آن را بر جایگاه ترانزیتی ایران بررسی کرده است. حاصل این گفت‌وگو را در مطلبی با تیتر «مدیریت غیریکپارچه مرزی» خواهید خواند.

در دیگر گزارش این بخش با تیتر «زیرتیغ» که حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با مهندس خدایار خاشع، دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها است، آنچه بر بخش خصوصی مشارکت‌کننده در پروژه‌های حمل‌ونقل در سال 1402 رفته، مرور شده است. گزارش دیگر این بخش با تیتر «معنی درجا زدن!» درباره عملکرد هشت‌ساله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران است.

در بخش «فرودگاه» با عنوان «تاخیر در پرواز» مهندس احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات، درباره غفلت‌های ملی در پروژه ساخت فرودگاه امام برای ترابران روایت جذابی داشت که در گزارشی با تیتر «در حسرت زمان ازدست‌رفته!» می‌خوانید. در گزارش دیگری، با تیتر «تجارت مرئی؛ حقوق نامرئی» حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران واقعیت‌هایی را درباره چگونگی رعایت حقوق مسافر در کشور تشریح کرده است. علاوه بر آن، در این بخش، خلیل‌الله معمارزاده درباره شیوه مقررات‌زدایی چینی‌ها در صنعت حمل‌ونقل هوایی یادداشتی نوشته که با تیتر «آزادی پرواز به سبک چینی» منتشر شده است.

در بخش «جایگاه»، خبرنگار ترابران به سخنان ملک‌رضا ملک‌پور به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار و قدیمی‌ترین کارشناس دریایی قوه قضائیه، گوش سپرده است که قسمتی از روایت زندگی ایشان را در مطلبی با تیتر «می‌جنگم، پس هستم» خواهید خواند.

در بخش «ایستگاه» با عنوان «سراشیبی ریلی» گزارش‌های مختلفی تهیه شده است. «اصل تجاری‌‌سازی و فرع مالکیت» گزارشی درباره اصلاحات ساختاری در صنعت ریل ایران است. همچنین گزارش «افت توان کشندگی» به چالش‌های مرتبط با کشنده‌های ریلی در ایران پرداخته است. علاوه بر آن، «در ضرورت چسبیدن به قاچ زین» گزارشی از ترابران است که عملی شدن وعده وزیر راه و شهرسازی را درباره احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد امکان‌سنجی کرده است. در آخر، سعید قصابیان در یادداشتی با تیتر «حضور تشریفاتی در غیاب رقابت» فرایند خصوصی‌سازی را با تمرکز بر بازار حمل‌ونقل ریلی کشور تحلیل کرده است.

در بخش «فرمان» با عنوان «دست‌اندازهای وارداتی» گزارش‌های مختلفی درباره بازار خودرو منتشر شده است. در گزارش «همه خواب‌های وارداتی» آشفته‌بازار واردات خودرو در سال 1401 بررسی شده است. در گزارش «آیین پوست‌اندازی» نوسازی ناوگان جاده‌ای حمل‌ونقل بین‌المللی در سال گذشته و همچنین مشکلات تازه این موضوع در گفت‌وگو با سعید صیادی، عضو هیئت‌مدیره و رابط انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در کارگروه شرکت‌های واردکننده صنفی بررسی شده است. در گزارش دیگر با تیتر «نوسان ارز؛ زیان تولید» فضای کسب‌وکار تولید خودروهای تجاری ارزیابی شده است.

♦شماره 206 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 206 ماهنامه ترابران در 224 صفحه با فرمت PDF و حجم 49 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *