رسانه اقتصاد ترابری ایران

انجمن‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها

شنبه, 10 اردیبهشت 1401
فعالیت مراکز اسقاط خودرو با 10 درصد ظرفیت؛

سونامی خودروی فرسوده در راه است

دبیر انجمن مراکز اسقاط با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ حدود 8 میلیون خودرو فرسوده در کشور خواهیم داشت، گفت: «این در حالی است که از 8 سال پیش تاکنون مراکز اسقاط یا تعطیل هستند و یا با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط با بیان اینکه با افزایش قیمت خودروها، نرخ خودروهای فرسوده نیز افزایش یافته است و مالکان آنها رغبتی به تحویل خودرو ندارند، اظهار کرد: «اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم زیرا حدود هشت سال هست که دولت هیچ طرح و برنامه‌ای برای خودروهای فرسوده ندارد.»

او با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون همه طرح‌های اعلامی ما به دولت مسکوت و در انتظار دستور رئیس جمهور است، خاطرنشان کرد: «در سال ۱۴۰۴، حدود هشت میلیون خودروی فرسوده در کشور خواهیم داشت و این موضوع به سونامی خودروی فرسوده تبدیل خواهد شد.»

به گفته احمدی؛ همین مسئله یکی از عوامل موثر در آمار تلاف جاده‌ای، جانبازان تصادف و غیره است.

احمدی افزود: «متولیان اسقاط وزارت‌های راه و شهرسازی و صمت هستند، در حالی‌که آنها ذهنشان درگیر افزایش تولید خودرو بدون اسقاط است.»

او تصریح کرد: «در سال ۱۳۸۸، مصوبه‌ای اعلام شد که ۳۰ درصد تولید خودروسازان باید برای خارج کردن خودروهای فرسوده از جاده‌ها و خیابان‌ها تعلق گیرد، اما دولتمردان زیر بار اجرایی این مصوبه نمی‌روند.»

دبیر انجمن مراکز اسقاط درباره مشوق‌های لازم برای ترغیب مالکان خودروهای فرسوده به اسقاط گفت: «نمی‌توان مالکان خودروی فرسوده را مجاب کرد که خودرو را تحویل دهید، زمانی اعلام می‌شد که سوخت سهمیه‌ای به خودروهای فرسوده تعلق نمی‌گیرد. همچنین ارائه خدمات به خودروهای فرسوده قطع می‌شود.»

او با یادآوری این موضوع که اگر خودروی فرسوده وسیله امرار معاش فرد باشد با اسقاط آن نمی‌تواند درآمد کسب کند، گفت: «متاسفانه در کشور برای خودروهای فرسوده طرح و برنامه وجود ندارد. در مقطعی طرح جایگزینی با جدیت پیش گرفته شد، به‌صورتی که مالک خودرو اگر محصول فرسوده را تحویل می‎‌داد، یک دستگاه خودروی صفرکیلومتر تحویل می‌گرفت، اما اکنون هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.»

احمدی  درباره پیشنهاد به دولت درباره اسقاط خودرو اظهار کرد: «به دولت اعلام کردیم که از پیش‌فروش‌ها و فروش‌ها ۱۰ درصد را به مالکان خودروی فرسوده اختصاص دهند. حداقل این مورد سبب ایجاد رغبت برای تعویض و تحویل خودرو با شرط بدون قرعه‌کشی برای مالکان خواهد شد، ‌اما با وجود تردد خودروهای 40 تا 50 ساله در کشور متاسفانه این طرح اجرایی نمی‌شود. این در حالی است که امیدوار بودیم در سال جاری واردات خودرو انجام و حمایت از مالکان خودروهای فرسوده صورت گیرد.»

او با اشاره به لغو قانون سن فرسودگی خودرو تاکید کرد: «در قانون هوای پاک سن فرسودگی خودرو ۲۵ سال تعریف شده بود. با شکایت یکی از مالکان خودروهای فرسوده به دیوان عدالت اداری این سن را برداشتند، درحالی که همه دنیا معیاری برای این موضوع دارند. در دنیا بسته به نوع کشور و قانون‌ها، عموما سن فرسودگی ۱۰ تا ۱۵ سال است.»

فعالیت مراکز اسقاط با 10 درصد ظرفیت

احمدی با تاکید بر اینکه اگر واردات خودرو انجام شود، شاهد یک فعالیت مجدد در مراکز اسقاط خواهیم بود، تصریح کرد: «با وجود اینکه مراکز اسقاطی ۳۶ هزار نفر شاغل داشتند، اکنون فقط نگهبانان در آن مجموعه فعالیت دارند و هشت سال هست که مراکز اسقاط تعطیل یا با ۱۰ درصد ظرفیت کار می کنند.»

دبیر انجمن مراکز اسقاط  گفت: «بخشی از ظرفیت کارخانه‌های فولاد از همین خودروهای فرسوده تامین می‌شود که با بسته شدن مراکز اسقاط، واردات آهن قراضه به کشور افزایش یافته است. متاسفانه اکنون علاوه بر تعطیلی مراکز اسقاط، بخش اصلی نیاز فولادسازان را نیز دچار بحران کردند. واردات خودرو انجام شود؛ نه تنها مراکز اسقاط فعال بلکه رونقی برای بخش فولاد نیز ایجاد خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *