رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 3 تیر 1401

ایران در رتبه ۲۲ تجارت دریایی جهان

آنکتاد اعلام کرد ایران با دارا بودن ۲۵۴ کشتی تجاری و ظرفیت حمل بار بیش از ۱۹ میلیون تنی به عنوان بیست و دومین قدرت تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان، کل تعداد کشتی‌های تجاری اعم از نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله‌بر در پایان سال 2021 را 99 هزار و 800 فروند اعلام کرد.

ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر 2 میلیارد و 134 میلیون و 640 هزار تن برآورد شده  که این رقم نسبت به سال قبل رشد 3 درصدی داشته است. در سال پیش از آن، ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا 2 میلیارد و 71 میلیون و 638 هزار تن برآورد شده بود.

اضافه شدن 8 فروند کشتی به ناوگان کشتیرانی ایران

آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتی‌های ایران را 254 فروند اعلام کرد. در سال 2021 تعداد 8 فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده است. در سال پیش از آن تعداد کشتی‌های ایران 246 فروند اعلام شده بود.

به همین ترتیب ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2021 حدود 5.5 درصد افزایش یافته است و به 19 میلیون و 251 هزار تن رسیده است. در سال 2020 ظرفیت حمل بار کشتی‌های ایران 18 میلیون و 245 هزار تن محاسبه شده بود.

ناوگان کشتیرانی ایران بزرگتر از 3 عضو گروه هفت

مقایسه ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد این کشور از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه 22 جهان قرار دارد. رتبه ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.  ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است. کشورهایی مثل هلند، عربستان، برزیل، سوئد، ویتنام، عمان، مالزی، قطر و نیجریه نیز ناوگان کشتیرانی کوچکتری نسبت به ایران دارند.

برخورداری از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا بوده است و ایران با بهره‌گیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریم‌های اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.

 بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان در اختیار یونان است

بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتی‌های یونانی 373 میلیون و 417 هزار تن اعلام شده است. تعداد کل کشتی‌های یونان 4705 فروند برآورد شده است.

چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار 244 میلیون و 555 هزار تن در رتبه دوم و ژاپن با 241 میلیون و 848 هزار تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشورهای سنگاپور، هنگ‌کنگ، آلمان، کره جنوبی، نروژ، برمودا و انگلیس به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

آمریکا با ناوگان 1810 فروندی و ظرفیت حمل بار 54 میلیون و 971 هزار تنی در رتبه یازدهم جهان قرار گرفته است. سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار دریایی جهان 0.91 درصد برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *