رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 11 خرداد 1401

سناریوی بهره‌برداری از شناورهای شبه‌کروز تغییر کرد

گردشگری دریایی در ایران طی سالیان اخیر همیشه امری غیرضروری تلقی شده و باوجود بنادر بسیار خوب در شمال و جنوب ایران و ظرفیت جذب گردشگر، این موضوع به دلایل مختلفی که یکی از آنها نبود کشتی مناسب و شایسته است، تقریبا مسکوت و در حاشیه همه برنامه‌های گردشگری مانده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در سناریوی نخست راه‌اندازی گردشگری دریایی در سال 1401‏‌ قرار بر آن بود که طبق وعده وزیر میراث فرهنگی،‏ صنایع دستی و گردشگری از دو شناور بزرگ شبه‌کروز در عید فطر بهره‌برداری شود. چند روزی از عید فطر گذشت اما شناورها کار خود را آغاز نکردند. به این صورت سناریوی نخست با شکست مواجه شد. در سناریوی دوم گفته شده بود که با تامین زیرساخت‌های لازم در جزیره کیش و بندر بوشهر این شناورها برای گردشگری دریایی به زودی و چند روز پس از عید فطر مورد استفاده قرار می‌گیرند که با گذشت یک ماه از این ماجرا، هنوز این شناورها کار خود را آغاز نکرده‌اند. همان‌گونه که مشاهده می‌شود سناریوی دوم هم سرانجامی جز شکست نداشت. برای اینکه از سناریوی جدید مسئولان برای این دو شناور باخبر شویم به گفت‌وگو با حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نشستیم. او در زمینه علت تاخیر در بهره‌برداری دو کشتی شبه کروز گفت: «یکی از مولفه‌های مهم بهره‌گیری از این کشتی‌ها و رونق و موفقیت آنها بحث‌های مالی است که باید صرفه اقتصادی داشته باشد.»

او ادامه داد: «استفاده از این شبه‌کروزها باید نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل برتری و مزیتی داشته باشد تا در نهایت منجر به ادامه حیات آنها شود.»

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری کشتی شبه‌کروز برای تامین ایمنی و رعایت استانداردهای بین‌المللی، تصریح کرد: «علاوه بر تعمیر و نگهداری، این کشتی‌ها هزینه‌های روزانه و عملیاتی هم دارد که بیشتر شامل سوخت می‌شود.»

عباس‌نژاد بالابودن هزینه سوخت را یکی از موانع اصلی و بزرگ تاخیر در راه‌اندازی آنها دانست و عنوان کرد: «نیاز به بازرسی و تعمیرات به دلیل اینکه طی دو سال اخیر این کشتی‌ها فعال نبودند و همچنین تامین ایمنی لازم برای دریافت مجوز فعالیت از دیگر چالش‌ها و موانع این حوزه محسوب می‌شوند.»

به گفته او، 45درصد از هزینه‌های یک شناور گردشگری بزرگ مربوط به سوخت است و با توجه به مصرف روزانه 70 تا 75هزار تنی هریک از این شناورهای شبه‌کروز و با احتساب قیمت 20 هزارتومان برای هر لیتر سوخت بانکرینگ، هزینه‌ها بسیار بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد.

اختصاص سوخت یارانه‌ای به شناورهای گردشگری

او اظهار کرد: «یکی از درخواست‌های کنونی ما اختصاص سوخت یارانه‌ای به چنین شناورهایی حداقل تا 80 درصد کل سوخت مورد نیاز آن است و 20 درصد هم با هزینه بانکرینگ تعلق گیرد.»

عباس‌نژاد، از تایید اختصاص سوخت یارانه‌ای به این کشتی‌های شبه‌کروز خبر داد و گفت: «باتوجه به ظرفیت‌های خوب بندری و همچنین علاقه کشورهای اطراف مثل عمان، امارات و قطر برای گردشگری دریایی ایران؛ بهره‌مندی از کشتی‌های موجود زمینه بسیار مناسبی را برای رشد و رونق این حوزه فراهم می‌کند.»

او با بیان اینکه این شناورها 50 تا 60 درصد امکانات کروز اعم از حمل خودرو، کابین، سالن‌های پذیرایی و بسیاری امکانات رفاهی دیگر را دارا هستند، یادآور شد: «خوشبختانه زیرساخت‌های بندری هم تقریبا آماده شده و اقدامات لازم بندر بوشهر هم تا آخر مرداد به اتمام می‌رسد.»

او اضافه کرد: «پیش‌بینی می‌شود با اختصاص سوخت یارانه و رفع سایر موانع، تا آخر مرداد این دو شناور به بهره‌برداری برسند و در زمان برگزاری جام‌جهانی شاهد رونق گردشگری دریایی در جنوب ایران باشیم.»

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، از تخفیف 90 درصدی هزینه تعرفه‌های بندری برای کاهش هزینه‌های این کشتی‌ها و استفاده‌کنندگان از آنها خبرداد و خاطرنشان کرد: «باحل شدن قیمت سوخت، هزینه حمل‌ونقل با این کشتی‌ها کمتر از هواپیما و به‌صرفه می‌شود. »

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *