رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 26 فروردین 1401

سالروز ورود اتوبوس دوطبقه به تهران

56 سال پیش، در روز 24 فروردین نخستین اتوبوس دوطبقه به مدیران شرکت واحد تهران در انگلستان تحویل داده شد و سپس 3 سال بعد در روز 27 فروردین بالاخره اتوبوس‌های دوطبقه در خیابان‌های تهران نمایان شد.
به گزارش پایگاه خبری ترابران، اتوبوس‌های دوطبقه که از همان آغاز هم خسته و تنبل حرکت می‌کردند، اتوبوس‌هایی خاطره‌انگیز بودند؛ حتی متولدین دهه 60 هم حداقل یک بار تجربه سوار شدن به این اتوبوس‌ها را دارند و اکنون با آه و افسوس از آن روزها یاد می‌کنند. روزهایی که می‌توانستند از شیشه طبقه دوم این اتوبوس‌ها خیابان‌های تهران را کاملا ورانداز کنند. حالا دیگر چندین سال است که اتوبوس‌های دوطبقه جای خود را به نسل‌های بعدی داده‌اند.
حکایت تردد اتوبوس‌های دوطبقه در پایتخت ایران از سال 1344 آغاز شد؛ زمانی که دولت ایران با هدف راه‌اندازی حمل‌ونقل شهری در پایتخت ساخت 200 دستگاه اتوبوس دوطبقه را به انگلستان سفارش داد تا این اتوبوس‌ها به شکل قطعات مجزا وارد و به تدریج وارد ایران شود و بعد ازآن با کمک و همت کارگران شرکت واحد مونتاژ و راهی خیابان‌های پایتخت شود.

 


نخستین بخش از این سفارش در فروردین سال 1345 آماده شد و یک دستگاه از اتوبوس‌های سفارش داده شده که به‌صورت کامل مونتاژ شده بود به صورت نمادین به مدیران شرکت واحد ازجمله پرویز جهان‌بینی به‌عنوان مدیرعامل و علی ابتهاج در سمت رئیس هئت‌مدیره شرکت واحد تحویل داده شد.
بدنه این اتوبوس‌ها با ابتکار مدیران شرکت واحد و با هدف جذب گردشگر به ایران به تصاویری از آثار تاریخی ایران منقش شد. درون اتوبوس‌ها نیز کاتالوگ‌هایی برای معرفی ایران به زبان‌های مختلف قرار داده شده بود. به این ترتیب، این اتوبوس در شهر لندن به گردش درآمد و پذیرای پایتخت‌نشنیان انگلیس برای معرفی ایران شد.
ابتدا قرار بود که این اتوبوس از لندن به پاریس حمل شود و یک روز نیز در این شهر به گردش درآید و بعد هم پس از گذر از شهرهای مختلف اروپا البته با استقبال مقامات محلی، از راه زمینی وارد ایران شود.
به گفته مدیران وقت شرکت واحد، مونتاژ این اتوبوس‌ها 3 سال طول می‌کشید ولی آن‌ها قول دادند که ظرف چند ماه ترتیب این کار را انجام دهند.با این حال، روز 27 اردیبهشت‌ماه 1338 بود که سر و کله‌ اتوبوس‌های دوطبقه در خیابان‌های شهر تهران پیدا شد. بهایی که دولت برای آن اتوبوس‌ها پرداخت کرده بود 211 هزار تومان بود.
این اتوبوس‌ها توانستند خدمت‌رسانی خوبی برای شرکت واحد تهران داشته باشند اما چون سوخت آنها گازوییلی بود و محیط زیست شهر را آلوده می‌کرد، در سال 1372 ، به صورت کامل از ناوگان اتوبوسرانی تهران کنار گذاشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *