رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 30 فروردین 1401

ساخت متروی پردیس؛ شاید وقتی دیگر

پروژه متروی تهران- پردیس در سال 1399 در هیئت دولت به تصویب رسید و قرار شد به‌سرعت کلنگ زده شود اما با گذشت بیش از یک سال نه تنها این کار انجام نشده بلکه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران از بازنگری طرح مترو پردیس با نگاه مهندسی ارزش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، علیرضا جعفری، با بیان اینکه ترسیم یک نقشه راه برای ساخت مترو پردیس ضروری است، اظهار کرد: «با توجه به ابعاد وسیع فنی، مالی و تکنیکال این پروژه پیش از آغاز عملیات اجرایی نیازمند ترسیم یک نقشه راه کامل هستیم.»

او خاطرنشان کرد: «مهم آن است که در این راه، طرحی به مرحله اجرا برسد که هیچ نقطه ابهام و نقدی در حوزه فنی نداشته باشد.»

جعفری اظهار کرد: «از آنجایی که 30 درصد از هزینه‌های پروژه از سوی سرمایه‌گذار، 30 درصد از بودجه‌های مصوب دولتی و 40  درصد از سوی شرکت عمران شهرهای جدید تأمین می‌شود؛ شیوه همکاری‌های مالی بین بخش‌های مختلف برای جلوگیری از توقف پروژه بسیار حائز اهمیت است که همگی پس از تعیین هزینه تمام‌شده پروژه به تاریخ امروز باید آن را مشخص کنند.»

گفتنی است که بازنگری در پروژه متروی پردیس در حالی مطرح می‌شود که چند سال است که ساکنان این شهر در انتظار رسیدن مترو به سر می‌برند. در سال 96 قرار بود با خروج پروژه قطار شهری هشتگرد از ردیف بودجه، عملیات اجرایی مترو پردیس آغاز می‌شود اما اکنون که بیش  از 2 سال از افتتاح متروی هشتگرد می‌گذرد، پروژه متروی پردیس هنوز در کش و قوس مباحث فنی و تکنیکال است.

ناگفته نماند که در سال 1399 این پروژه در هیئت دولت به تصویب رسید و قرار شد که عملیات اجرایی آن کلنگ بخورد اما هنوز با گذشت بیش از یک سال هنوز این کار انجام نشده است.

 

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. با اعلام هزینه ۴ هزارمیلیارد تومانی برای مترو پردیس، مصوبه هیئت وزیران گرفته شده.
    الان که حداقل بودجه مورد نیاز برای بهره برداری مترو پردیس ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان مشخص شده است.
    پس ضروریه که مهندسی ارزش و انجام مطالعات ۷۷۷ انجام بشه تا بعد از کلنگ زنی مسئولین کاسه چکنم چکنم دست نگیرند که منابع نداریم و ۳۰ سال یه پروژه غیرکارشناسی رو کشش بدند و هیچ بهره ای هم مردم ازش نبرند.
    تجربه های تلخ کلنگ زنی و رهاسازی پروژه ها در کشور وجود داره.
    اگر به نظر مخالفین طرح مترو پردیس به صورت کارشناسی پرداخته می شد، قبل از مصوبه باید بدانند که پروژه چقدر هزینه میخواد نه بعد از مصوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *