رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت راه و شهرسازی

سه شنبه, 8 آذر 1401
گزینه‌ای به‌عنوان وزیر راه معرفی نشده است؛

رمزگشایی از رفتار دولت و مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی

باتوجه به اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در شهریور ماه به هیئت رئیسه مجلس تقدیم و در نخستین روز آذرماه با استعفای «رستم قاسمی» از وزارتخانه موافقت شد و هنوز شخصی به‌عنوان وزیر تعیین نشده است، احتمال تفکیک وزارت راه و شهرسازی قوت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، با وجود اینکه یک هفته از تایید استعفای وزیر راه و شهرسازی و انتصاب شهریار افندی‌زاده به‌عنوان سمت سرپرست این وزارتخانه می‌گذرد، هنوز دولت شخصی را به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی نکرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که رستم قاسمی به خواست خود استعفا نکرده است بلکه به‌دلیل ناتوانی در اجرای وعده رئیس دولت مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن مجبور به کناره‌گیری شده است تا در این برهه زمانی حساس رئیس دولت را از انتقاد خلاص کند و همه تقصیرها را به گردن «رستم» بیندازد.

از طرف دیگر، این استعفای وزیر راه و شهرسازی، یادآور برکناری حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری در دولت احمدی‌نژاد دو ماه پیش از تصویب ادغام دو وزارتخانه «مسکن و شهرسازی» و «راه‌ و ترابری» است و این احتمال را پررنگ‌تر می‌کند که به زودی با تصمیماتی در مجلس،  طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی تصویب شود و در نهایت دولت برای دو وزارتخانه مختلف وزیر معرفی کند.

یادآور می‌شود که پیش از این رئیس قوه مجریه هم گفته بود که با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافق است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس به ایلنا گفته است که تا به امروز هیچ گزینه‌ای برای جایگزین رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی نشده‌ است، هرچند نام نفراتی در رسانه‌ها منتشر شد اما این گزینه‌های به مجلس معرفی نشده‌اند و در این باره خبری نداریم.

رضای کوچی درباره سرنوشت تفکیک وزارت راه و شهرسازی و اینکه آیا هنوز طرح تفکیک در دستور کار قرار دارد، گفته است: «مجلس به اجرای تفکیک وزارت راه از وزارت شهرسازی اصرار دارد و این موضوع در دستور کار مجلس خارج نشده‌ چراکه بسیاری از مشکلات دو حوزه مسکن و حمل و نقل و راه با تفکیک قابل حل و مرتفع شدن است.»

او یادآور شده بود که نظر دولت هم درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی تغییری نکرده و موافق تفکیک بوده و با همکاری مجلس در حال تعیین راهکارهای اجرایی تفکیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *