رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 8 دی 1400
آمار تولید خودرو افزایش یافته؛

کمبود قطعه باعث دپو خودرو می شود!

آمار‌ها نشان می‌ دهد میزان تولید خودرو در 9‌ماه سال ‌جاری، با 2.3درصد افزایش به 695هزار و650دستگاه رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،آمارها نشان می ‌دهد حجم دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته است. میزان تولید خودرو در 9‌ماه سال‌ جاری 2.3 درصد رشد کرده است، با این حال7درصد خودرو‌های تولید شده، معادل 49هزار دستگاه به‌جای آنکه در بازار عرضه شود، راهی پارکینگ شده است. مقدار فروش خودرو نیز در این مدت به‌ طور میانگین 10درصد کاهش یافته است. به ‌نظر می‌رسد این موضوع به مشکلات خودروسازان در تامین قطعات مربوط است. قیمت خودرو در یک ‌ماه گذشته با رشد بیشتری مواجه شده است. بازار خودرو نیز چندان آرام نیست و قیمت‌ها به رشد تمایل زیادی دارند. کارشناسان می‌گویند به غیر از افزایش قیمت قطعات به‌ دلیل رشد قیمت ارز، عوامل دیگری از جمله کاهش تولید و کاهش بهره‌وری نیز در رشد قیمت خودرو مؤثر بوده‌ اند.

استناد آن ها به هزینه‌های عمومی و اداری و هزینه‌های سربار در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ است که به رشد هزینه تمام ‌شده تولید منجر شده است. باوجود چنین عواملی مطابق هدف‌ گذاری‌های وزارت صنعت قرار بود تیراژ تولید خودرو در سال‌ جاری افزایش یابد تا دست‌کم از ناحیه افزایش عرضه تا حدودی قیمت‌ها در بازار متعادل شود. آمار‌ها نشان می‌دهد برای ایجاد تعادل در بازار سالانه باید بین 1.5 تا 2 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شود تا نیاز بازار را پاسخ بدهد. اگرچه طبق هدف‌گذاری‌های انجام ‌شده میزان تولید خودرو در 9‌ماه سال‌جاری اندکی افزایش یافته با این حال، این افزایش تولید به فروش بیشتر خودرو در بازار منجر نشده است، شاید ریشه افزایش قیمت خودرو در 2‌ماه گذشته، همین موضوع باشد.

آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید خودرو در 9‌ ماه سال ‌جاری، با 2.3 درصد افزایش به 695هزار و650 دستگاه رسیده است؛ یعنی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل، 15هزارو672دستگاه بیشتر تولید کرده‌ اند. با وجود این افزایش تولید، میزان فروش خودرو در 9‌ماه سال‌ جاری نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل 10درصد کاهش یافته است؛ یعنی 7درصد از مجموع کل خودرو‌های تولیدشده، رقمی معادل 49هزار‌و199دستگاه به‌ جای آنکه راهی بازار شود، راهی پارکینگ خودروساز‌ها شده است. طبق داده‌ های موجود، جمع کل فروش شرکت‌های خودرو‌ساز در 9‌ماه سال‌ جاری 646هزار و451دستگاه بوده که این میزان 70هزار دستگاه کمتر از پارسال است. پارسال درهمین دوره 4 شرکت ایران خودرو، سایپا، زامیاد و پارس خودرو نزدیک به 716هزار دستگاه خودرو فروخته بودند.

آمار‌ها نشان می‌ دهد بیشترین میزان کاهش فروش در میان شرکت‌های خودروسازی مربوط به سایپا بوده است. این شرکت در 9‌ماه امسال 10درصد از مجموع کل تولیداتش را راهی پارکینگ کرده است. سایپا از ابتدای امسال تاکنون 252هزار دستگاه خودرو تولید کرده که از این تعداد 25هزارو558 دستگاه به مرحله تجاری‌سازی‌ و فروش نرسیده است. ایران خودرو نیز در این مدت 325هزارو557 دستگاه خودرو تولید کرده ‌که 16هزارو602 دستگاه یعنی 5درصد از کل تولیدات این شرکت تجاری‌سازی‌ نشده‌اند و در پارکینگ دپو شده‌اند.

مقایسه میزان فروش شرکت ایران‌خودرو در 9‌ماه امسال در مقایسه با سال گذشته ارقام عجیب‌تری را نشان می‌دهد. طبق این اطلاعات، جمع کل فروش شرکت ایران‌‌خودرو در 9‌ماه امسال 117هزارو453دستگاه کمتر از پارسال است که نشان می‌دهد فروش محصولات ایران‌خودرو در 9‌ماه امسال 27.5درصد افت کرده است. البته بخشی از این کاهش فروش ناشی از کاهش تولید است زیرا تولید خودرو در این شرکت در 9‌ماه امسال نسبت به سال گذشته 6درصد افت کرده است.

با این حال، میزان کاهش فروش محصولات به‌مراتب بیشتر از کاهش تولید بوده است. طبق اطلاعات موجود میزان تولید محصولات مرتبط با گروه پژو 14درصد، سمند 8درصد و دنا 7درصد افت کرده است. خودرو‌های تولید‌شده در گروه پژو امسال 34هزار دستگاه کمتر از پارسال بوده و تولید سمند نیز 3هزارو165دستگاه افت کرده است. تعداد تولید محصول پرطرفدار دنا نیز امسال 2هزارو766دستگاه کمتر از 9‌ماه سال گذشته بوده است. وضع تولید در شرکت زامیاد حتی از جهاتی بدتر از سایپا و ایران‌خودرو‌ست. آمار‌ها حاکی است‌ 31درصد از مجموع کل تولیدات این کارخانه برای فروش تجاری‌سازی‌ نشده‌اند و اکنون در پارکینگ به‌سرمی‌برند. شرکت زامیاد از اول امسال تاکنون 28هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ که از این تعداد 8هزارو464دستگاه به مرحله تجاری‌سازی‌ و فروش نرسیده است.

 

 

منبع خبر:پورتال اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *