رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 20 فروردین 1401

دپوی 3 میلیون تن کالای اساسی در ۱۳ بندر

معاون امور گمرکی گمرک ایران، آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری ترابران، سخنان فرود عسگری، معاون امور گمرکی‏ِ گمرک ایران‏، از موجودی ۴ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۴۶۱ تن کالاهای اساسی در گمرک و بنادر تا ۱۷ فروردین ماه امسال حکایت دارد؛ به صورتی که از این میزان حدود سه میلیون و ۳۲ هزار تن مربوط به کالاهایی است که در گمرک دپو شده و مابقی که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، در پای اسکله و منتظر در لنگرگاه برای تخلیه قرار دارد.
بر اساس این گزارش، بند امام با کسب رتبه نخست حدود دو میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالای دپو شده را در خود جای داده است. پس از بندر امام‏‌، در بندر شهیدرجایی ۲۶۶.۷ هزار تن و در بندر امیرآباد با ۲۲۰.۹ هزار تن کالای دپویی وجود دارد.
پس از این بنادر نیز، بندر نوشهر با ۹۷.۱ هزار تن کالا در رتبه چهارم، بندر انزلی با ۷۳.۲ هزار تن کالا در رتبه پنجم، بندر چابهار با 43.5 هزار تن کالا در رتبه ششم، بندر آستارا با ۲۲.۴ هزار تن کالا در رتبه هفتم، بندر فریدون‌کنار با 32.7 هزار تن کالا در رتبه هشتم، بندر باهنر با 4.7 هزار تن کالا در رتبه نهم،‌بندر خرمشهر با 83 تن کالا در تبه دهم و بندر لنگه با 70 تن کالا در رتبه یازدهم قرار دارد. در آبادان نیز موجودی صفر گزارش شده است.
گزارش معاون گمرک نشان می‌دهد که از مجموع حدود سه میلیون تنی کالاهای اساسی که در گمرک و بنادر موجود است ۲۰۵.۶ هزار تن گندم، ۱.۶ میلیون تن ذرت، جو ۱۸۵.۲ هزار تن، سویا ۱۸۷.۱ هزار تن، برنج ۶۳.۹ هزار تن، شکر ۶۷.۲ هزار تن، روغن خام ۳۸۷.۷ هزار تن، دانه های روغنی ۲۷۳ هزار تن است.
از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای موجود در شناورها نیز ۴۶۶.۶ هزار تن در شناورهای کنار اسکله است که اقلامی مانند گندم، ذرت، سویا، روغن و دانه‌های روغنی را در برمی‌گیرد. ۱.۳ میلیون تن نیز در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد که شامل اقلامی مثل گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و جو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *