رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 4 اسفند 1400
مدرس صنعت هوایی در گفتگو با «ترابران»:

دو سوم ناوگان هوایی کشور، زمینگیر است

مدرس صنعت هوایی کشور، تامین قطعات را یکی از مهمترین چالش های هوانوردی دانست و گفت: تامین قطعات لازم برای تعمیرات هواپیماها با وجود تحریم های شدید و واسطه ها برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد.

حسین منتظری فر فعال صنعت هوایی، در گفت و گو با خبرنگار «ترابران»، درخصوص تاثیر تحریم ها بر صنعت هوانوردی و به ویژه تعمیرات و نگه داری هواپیماها، عنوان کرد: با توجه به فشارهای موجود از طرف صاحبان صنعت هوانوردی مثل آمریکا و اتحادیه اروپا و اینکه ما از محصولات و فرآورده های این کشورها استفاده می کنیم، تاثیرات ناشی از تحریم ها بر صنعت هوانوردی غیرقابل انکار است، هر چند که تحریم ها اثر مستقیمی روی ایمنی نداشته است.

به گفته وی، تحریم‌های موجود تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده و سرویس خدمات داشته و این مسئله منجر به افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و عملیاتی برای اپراتورهای هوایی شده است.

منتظری فر، تامین قطعات و نشریات فنی به روز را یکی از مهمترین چالش های حوزه تعمیرات و نگه داری و ساخت قطعات در صنعت هوانوردی برشمرد و گفت: تامین قطعات لازم با وجود واسطه های متعدد امکان پذیر است، اما تحریم ها منجر به افزایش بسیار زیاد قیمت های تمام شده می شود.

این استاد دانشگاه تعویض قطعه از یک هواپیما به هواپیمای دیگر را کیبال کردن (Key-Ball) معرفی کرد و افزود: کیبال کردن یعنی قطعه سالم و قابل خدمت را از یک هواپیمای غیر قابل استفاده و زمین گیر به هواپیمای سالم دیگری منتقل کردن، روال معمولی در مطالعات فنی و مدیریت تعمیر و نگه داری هواپیما است، اما در ایران با توجه به مشکلات زمین گیری هواپیماها ، این مسئله بیشتر است؛ بنابراین تواتر و تعداد بیشتر این تعویض ها به معنای پایین آمدن سطح استاندارد صلاحیت پروازی نیست.

این فعال عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما در عین حال خاطرنشان کرد: یکی از علل اصلی گراند بودن هواپیماها و تعمیرنکردن آنها، نبود صرفه اقتصادی بهره برداران برای تعمیر و خرید قطعات است چراکه به واسطه افزایش چند برابری قیمت ناشی از تحریم ها و واسطه های متعدد، تعمیر و راه اندازی مجدد هواپیماها صرفه اقتصادی ندارد و ما برای تامین قطعات گاهی 4 تا 5 برابر باید بیشتر از قیمت واقعی آن هزینه کنیم.

مدرس صنعت هوایی کشور با اشاره به اینکه «حدود دو سوم ناوگان هوانوردی کشور در حوزه هواپیماهای سنگین، گراند و زمین گیر هستند»، یادآور شد: صنعت هوانوردی، صنعتی High tech است که متاسفانه بدلیل مدیریت ضعیف و فراهم نبودن شرایط رشد و توسعه همگون، امروزه شاهد مهاجرت بسیاری از متخصصین این حوزه هستیم اما با توجه به مازاد تعداد دانش آموختگان حوزه نگه داری و تعمیرات نسبت به ظرفیت موجود، خوشبختانه منابع انسانی متخصص لازم با سطح دانشی و مهارتی بسیار خوب در این حوزه مشغول فعالیت و خدمت رسانی هستند.

منتظری فر، پویایی و فعال تر شدن بخش هوانوردی عمومی را راهکاری برای رونق و توسعه صنعت هوانوردی دانست و تصریح کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت های بالقوه موجود در کشور، می توان بخش های مویرگی از شبکه حمل و نقل هوایی را فعال کرد چرا که علاوه بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال در حوزه های مرتبط، درآمد اقتصادی هم به همراه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *