رسانه اقتصاد ترابری ایران

دسته‌بندی نشده

چهارشنبه, 25 فروردین 1400
تاثیر گسترده همه‌گیری ویروس کرونا بر حمل‌ونقل جاده‌ای

در خدمت و خیانت کرونا

روزبه ساکت

ترابران- سال 2020 در حالی به پایان رسید که سایه همه‌گیری ویروس کرونا بر سر صنعت حمل‌ونقل بسیار سنگینی می‌کرد. این سایه سنگین اما تاثیری متغیر داشت و در حالی که رکودی وحشتناک را بر صنعت حمل‌ونقل هوایی حاکم کرد، اما حمل‌ونقل جاده‌ای را گاه به فعالیتی بیشتر فراخواند، هرچند آمارها از افت مجموع فعالیت حمل‌ونقل جاده‌ای نیز حکایت دارد. در این میان نقش رانندگان کامیون حتی تاثیری در سطح کادر بهداشت و درمان پیدا کرد، چون مردم به نقش قفسه‌های پر از کالای فروشگاه‌ها و وجود مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده و پزشکی در تداوم حیات خود باور پیدا کردند.

ویروس کرونا تحولات تمامی عرصه‌های جهانی را در سال میلادی گذشته در سیطره خود داشت. بخش حمل‌ونقل نیز مستثنی نبود. بررسی تحلیلی اخبار پربازدید نشان از آن دارد که حمل‌ونقل جاده‌ای در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در طول این سال با ویروس کرونا درگیر بوده است. کامیونداران علی‌رغم درگیری با عوارض جدی همه‌گیری بیماری اما موفق شدند دستاوردهای مهمی را نیز در این دوران کسب کنند.

***

کرونا: هم نعمت و هم مصیبت

با مراجعه به پایگاه «گوگل آنالیتیکز» مشخص می‌شود هشت عنوان از ده عنوان خبر پربازدید بخش حمل‌ونقل جاده‌ای آمریکا در سال 2020 مربوط به اخبار ویروس کرونا بوده است. نگاهی به ده عنوان برتر خبری این سال می‌تواند از دشواری‌ها و دستاوردهایی رونمایی کند که سال سخت بیماری برای کامیونداران به همراه آورده است. مروری بر ده خبر برتر حمل‌ونقل جاده‌ای آمریکا در سال 2020 داریم:

خبر نخست: اداره ایمنی حمل‌ونقل موتوری فدرال (FMCSA) که نهاد رگولاتوری حمل‌ونقل جاده‌ای آمریکا است، از ماه ابتدایی همه‌گیری ویروس کرونا معافیت سه‌ماهه برای رانندگان بدون گواهینامه در نظر گرفت. این معافیت شامل حال رانندگانی می‌شود که مجوز یادگیری رانندگی ناوگان تجاری را داشته باشند و در کابین راننده، راننده‌ای با گواهینامه رانندگی ناوگان تجاری (CDL) نیز می‌باید حضور داشته باشد. همچنین معافیت شامل حال رانندگانی است که توان قبولی در آزمون مهارت CDL را داشته باشند.

خبر دوم: در حالی که کسب‌وکارها کارکنان خود را به دورکاری می‌فرستادند و مصرف‌کنندگان نیز به خریدهای مجازی روی می‌آوردند، شواهد از کاهش فعالیت ناوگان حمل‌ونقل بار در ابتدای همه‌گیری بیماری حکایت داشت. مدارس، آموزش از راه دور را در دستور قرار می‌دادند تا بزرگ‌ترین تجمع‌ها تعطیل شود و رویدادهای هنری و ورزشی نیز لغو می‌شدند و در این بین، کامیون‌داران نیز از تجمع منع می‌شدند. اخبار حکایت از آن داشت که بخش‌هایی از صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به‌واسطه نیاز به تجهیزات ضروری، فعال‌تر از قبل بودند، اما بخش‌های دیگر صنعت دچار تعطیلی‌هایی ‌شدند که در کشور اعمال می‌شد.

خبر سوم: اجرای قانونی تحت عنوان «ELDT» (آموزش ورودی رانندگی) که قرار بود از هفتم فوریه 2020 آغاز شود، از سوی FMCSA تا تاریخ هفت فوریه 2022 به تعویق افتاد.

خبر چهارم: مراکز توقف کامیون‌ها و مراکز مسافرتی سراسر کشور در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تلاش کردند در عین رعایت نکات ایمنی، ارائه خدمات به کامیونداران را فعال نگاه دارند. در این میان، انجمن‌های تخصصی صنعت سعی داشتند برای مراقبت از زنجیره تامین و سلامت نیروی کار دستورالعمل‌هایی را تدوین کنند. یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های اتخاذ شده، ضدعفونی کردن فضای حضور مسافران در ابتدا و انتهای روز بود.

خبر پنجم: FMCSA برای کسانی که گواهینامه‌های آنان از اول مارس 2020 منقضی می‌شد، معافیت محدودی صادر کرد. علاوه بر گواهینامه‌های CDL، کارت‌های پزشکی نیز شامل حال این معافیت بودند، چراکه با غیبت کارکنان ادارات ایالتی در طول همه‌گیری کرونا، امکان تمدید مدارک فراهم نبود.

خبر ششم: بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ #ThankATrucker برای کامیونداران پیام گذاشتند و از آنان قدردانی کردند. این کمپین که با گذشت ماه‌ها از آغاز فعالیت همچنان قوی و پربازدید است، نشان از آن دارد که مردم وابستگی خود به بخش حمل‌ونقل را درک کرده‌اند. رانندگان کامیون در دوران همه‌گیری بیماری که بسیاری از شئونات زندگی متحول می‌شود، سلامتی شخصی خودشان را به خطر انداختند و کار سخت انتقال کالا و تجهیزات به فروشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را به انجام رساندند. مصرف‌کنندگان در این دوران درک کردند که وجود کالاهای ضروری موردنیازشان در قفسه فروشگاه‌ها تا چه میزان ارزشمند است.

خبر هفتم: شرکت پستی UPS با اتحادیه بین‌المللی «Brotherhood of Teamsters» (اتحادیه کارگری بزرگ در ایالات‌متحده و کانادا که رانندگان نیز در آن عضویت دارند) به توافقی دست یافت تا طی آن، اقداماتی برای محافظت از کارمندان در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شود. این اقدامات با اولویت رانندگان، مکانیک‌ها و شاغلان حوزه بسته‌بندی مرسولات صورت می‌گرفت و اعطای مرخصی به فردی که خود یا یکی از اعضای خانواده‌اش به ویروس کرونا مبتلا می‌شد، از مهم‌ترین اقدامات آن بود. شرکت‌هایی چون آمازون و FedEx نیز اقداماتی مشابه را به انجام رساندند.

خبر هشتم: دونالد ترامپ در مراسمی در روز 16 آوریل سال گذشته در محوطه کاخ سفید، در کنار دو کامیون و چهار راننده ناوگان تجاری، از کامیونداران مرد و زنی که در دوره مدیریت بحران کووید-19 تجهیزات آمریکایی‌ها را تامین کردند، قدردانی کرد. «الن چائو» وزیر حمل‌ونقل و «کریس اسپر» رئیس انجمن‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این مراسم حضور داشتند. این مراسم، کامیونداران را در کانون توجه افکار عمومی قرار داد.

خبر نهم: FMCSA ساعات کاری وسایل نقلیه‌ای که در تلاش‌های امدادی مربوط به ویروس کرونا مشارکت داشتند را کاهش داد. این اتفاق به دنبال اعلام وضعیت اضطراری ملی در 13 مارس از سوی رئیس‌جمهور، روی داد. اداره ایمنی حمل‌ونقل موتوری فدرال برای نخستین بار این تصمیم را به‌صورت سراسری اعلام کرد، در حالی که این اداره پیش از این تنها در مناطقی که درگیر حوادث آب و هوایی چون طوفان می‌شدند، این دستور را صادر می‌کرد. FMCSA تاکنون چندین بار دستور خود را تمدید کرده است. در اوایل ماه دسامبر، مزایای این اقدام به کامیون‌هایی که در انتقال واکسن کووید-19 مشارکت دارند، نیز تسری پیدا کرد.

خبر دهم: FMCSA و وزارت حمل‌ونقل آمریکا قانون نهایی HOS را در روز 14 می گذشته ابلاغ کردند. این قانون، تغییر در مقررات ساعت کار را به‌منظور انعطاف‌پذیری فعالیت کامیونداران اعلام کرد. این قانون چهار مورد تجدیدنظر نسبت به قانون پیشین داشته که «زمان استراحت سی دقیقه‌ای» و «تقسیم زمان حضور در توقفگاه‌ها» از جمله موارد آن است.

***

فراتر از اخباری که نمایی کلی از برخی تحولات صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای ایالات‌متحده در سال 2020 در برابر ما قرار می‌دهد، باید اذعان کرد صنعت در طول سال 2020 با نوسان تندی روبه‌رو شد. در ابتدای همه‌گیری، افت جدی تقاضا برای بسیاری از کالاها سبب سقوط نرخ‌های حمل شد، اما در ادامه، تقاضا برای کالاهایی چون مواد شوینده، ضدعفونی‌کننده، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی افزایش چشمگیری پیدا کرد و حمل‌ونقل با بهبود نرخ‌ها روبه‌رو شد.  البته دوران افزایش شدید تقاضا کوتاه بود و نرخ‌های حمل بار دیگر تعدیل شد.

در ابتدای دوره همه‌گیری، میزان بار موجود کمتر از کامیون‌ها بود، اما با تاثیر شیوع بیماری بر کامیونداران و ابتلای هزاران تن از آنان به ویروس کرونا، حتی حمل‌ونقل در برخی نقاط رو به تعطیلی رفت. این اتفاق به کاهش سخت‌گیری‌های قانونی منجر شد تا کامیونداران بیشتری بتوانند خدمات ارائه کنند.

یکی از مهم‌ترین تاثیرات این همه‌گیری، کاهش کاغذبازی‌ها بودو در این دوره راه‌حل‌های فن‌آوری‌محور مانند صدور بارنامه‌های الکترونیکی، پرداخت‌های الکترونیکی و ارتباطات مجازی میان ذی‌نفعان صنعت حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت که هزینه‌های کار را کاهش داد و مزایای بلندمدتی برای صنعت به همراه آورد.

ترسیم چشم‌انداز در میان همه‌گیری

حمل‌ونقل جاده‌ای در حالی نقشی کلیدی در میانه بحران بزرگ بیماری ایفا کرد که مطابق پیش‌بینی‌ها در یک دهه آینده، با کاهش سهم در جابه‌جایی بار در آمریکا روبه‌رو خواهد شد. مطابق پیش‌بینی «انجمن کامیونداران آمریکا» (ATA)، سهم حمل‌ونقل جاده‌ای بار در عین افزایش حجم کلی کار، از 1/71 درصد در سال 2020 به 8/68 درصد در سال 2030 افت خواهد داشت. حمل‌ونقل ترکیبی شامل سه بخش ریلی، هوایی و آبی داخل کشور بخش از سهم دو بخش جاده‌ای و ریلی را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که انتقال برخی فرآورده‌ها از طریق خطوط لوله نیز با افزایش چشمگیر مواجه خواهد شد. در حال حاضر صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای در آمریکا با کمبود راننده روبه‌رو است، حال آن که 947 هزار راننده در این صنعت در سال 2019 فعال بوده‌اند و باری به ارزش 791 میلیارد و 700 میلیون دلار را در این سال جابه‌جا کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود حجم کلی بار در آمریکا تا سال 2030 به 6/20 تریلیون تن برسد که افزایشی 6/25 درصدی نسبت به عدد سال 2019 خواهد داشت. درآمد حمل بار اما با رشدی 8/53 درصدی به یک تریلیون و 601 میلیارد دلار خواهد رسید. نتایج یک مطالعه جهانی نشان می‌دهد ارزش بار جابه‌جا شده در سطح جاده‌های جهان که در سال 2020 معادل 2/4 تریلیون دلار بوده، در سال 2027 به 5/5 تریلیون دلار خواهد رسید و رشد سالانه 4 درصدی را در این دوره تجربه خواهد کرد. ارزش بازار حمل‌ونقل جاده‌ای آمریکا در سال 2027 بالغ بر 1/1 تریلیون دلار برآورد شده، در حالی که چین در این حوزه، به ارزش جابه‌جایی جاده‌ای 2/1 تریلیون دلاری خواهد رسید که حاصل رشد سالانه 2/7 درصدی در این دوره هفت‌ساله است. رشد سالانه حمل‌ونقل جاده‌ای تا سال 2027 برای ژاپن 2/1، کانادا 3 و آلمان 1/2 درصد پیش‌بینی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *