رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 2 اسفند 1399

درخواست انجمن کارگزاران گمرکی استان تهران از رییس کل گمرک ایران

علی میرعبداله، رئیس هیئت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی استان تهران در نامه‌ای به رئیس گمرک کل ایران در خواست کرد الزام به درج شناسه یکتای قبض انبار جهت پذیرش اظهارنامه های گمرکی را لغو شود.

در متن این نامه آمده است:

گمرکات در اسفندماه، متراکم ترین ماه کاری را می‌گذرانند؛ با توجه به پایان یافتن تعطیلات شروع سال میلادی و نزدیکی شروع سال نوی ایرانی که همراه با تغییرات در مقررات صادرات و واردات کشور چه در زمینه نرخ حقوق ورودی و چه در مقررات ورود و خروج کالا است، صاحبان کالا و فعالان اقتصادی کلیه تلاش خود را معطوف به اظهار و ترخیص محموله‌های خود در ماه‌های پایانی سال می‌کنند.

متاسفانه این دومین سال است که در این ماه رویه‌های اظهار و یا ترخیص در اجرای مقررات غیرضروری تغییر کرده و تشریفات ترخیص را با مشکلات جدی مواجه می‌کند تا آنجا که اگر وجود سوء نیت در اعمال این رفتارها را بتوان با اغماض پذیرفت، ناآگاهی تصمیم گیرندگان با فضای اجرایی گمرکات را نمی‌توان انکار کرد.

حدود یک هفته است که اظهار کالا در گمرک تهران و نوشهر با چالش جدی مواجه شده است و بررسی آمار و اظهارنامه‌های ثبت شده در آن گمرکات به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند. این نابه سامانی اگرچه قرار است که از روز شنبه و با شروع ثبت شناسه یکتای انبار توسط شرکت انبارهای عمومی برای آن دسته از قبض انبارهایی که صاحبان آنها به آن واحد مراجعه می‌کنند، مرتفع شود ولی قطعا تا اتمام این مشکل روزهای دیگر از دست خواهد رفت و مشکلات جدیدی نیز ناشی از لزوم هماهنگی بین واحدهای فن آوری اطلاعات سازمان‌های دخیل ایجاد خواهد شد.

در ادامه نامه درخواست شده است که برای حل این مشکلات، خسارات ناشی از توقف روند اظهار کالا تامین شود، همچنین مطالبه احتمالی مابه التفاوت نرخ ارز توسط بانک مرکزی به عهده گمرک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *