رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 9 آبان 1400

خودرویی که از میان دو جنگ جهانی عبور کرد !

بی ام و یک شرکت چند ملیتی آلمانی است که امروزه به تولید خودروهای لوکس و موتور سیکلت مشغول است. این شرکت در سال 1913 میلادی به عنوان یک شرکت تولید کننده موتور هواپیما کارش را شروع کرد ولی در بازه زمانی 1913 تا 1916 تحت عنوان شرکت «کارپ راپ» کار می کرد و از سال 1916 تا 1922 با نام شرکت «بایرن فلوگزوویک » کار می کرد

به گزارش پایگاه خبری ترابران،در سال 1922 نام بی ام و برای این شرکت انتخاب شد. مطالعات تاریخی نشان می دهد این شرکت در سالهای 1916 تا 1918 و 1933 تا 1945 به تولید موتور هواپیما مشغول بوده است.

بعد از پایان جنگ جهانی اول و زمانی که دیگر نیازی به تولید انبوه موتور هواپیما در آلمان وجود نداشت، شرکت بی ام و همچنان به کارش ادامه داد و به ساخت موتور خودرو و موتورسیکلت،تجهیزات کشاورزی ، وسایل و تجهیزات خانه و ترمز خط آهن مشغول شد. اولین موتور سیکلت تولید شده توسط شرکت بی ام و BMW R32 نام داشت که در سال 1923 وارد بازار شد. این شرکت از سال 1928 به تولید خودرو روی آورد . اولین خودروی تولید شده توسط این شرکت BMW 3/15 نام داشت.

در دهه 1930 میلادی تولید خودرو توسط این شرکت توسعه پیدا کرد و انواع مختلفی از خودروها شامل خودروهای ورزشی و خودروهای لوکس وارد بازار شد.

بمباران کارخانه های بی ام و در جریان جنگ جهانی دوم

تا شروع جنگ جهانی دوم شرکت بی ام به تولید موتور هواپیما،موتورسیکلت و خودرو مشغول بود ولی با شروع جنگ دوباره تمرکز اصلی روی تولید موتور هواپیما شد و در این دوره از نیروهای کاری اجباری و زندانیان به عنوان کارگران فعال در کارخانه استفاده می شد.

در جریان جنگ جهانی دوم کارخانه هاید شرکت بی ام و به شدت بمباران شد و کارخانه های این شرکت که در غرب آلمان باقی مانده بودند اجازه تولید خودرو و موتورسیکلت را نداشتند.بعد از جنگ جهانی دوم هم این کارخانه سالها با مشکلات زیادی روبرو بود و تولید خودرو و موتور هواپیما در این شرکت متوقف شد.

بی ام و در این دوره به تولید وسایل خانه شامل ماهیتابه و ظروف خانه و دوچرخه مشغول شد. در سال 1948 دوباره تولید موتور سیکلت در شرکت بی ام و از سر گرفته شد و از سال 1952 تولید خودرو در کارخانه واقع در ایالت باواریا شروع شد.

با وجود تمامی مشکلات، بی ام و در بازار باقی ماند

اولین خودرویی که بعد از جنگ جهانی دوم توسط بی ام و تولید شد خودرویی ارزان و کوچک با نام Isetta بود و از آن پس سرمایه گذاری برای تولید خودورهای لوکس در این شرکت شروع شد. هدف اصلی بی ام و ورود به بازار خودروهای لوکس بود و برای تحقق این هدف، فروش با حاشیه سود کم را آغاز کرد و به دلیل اجرای این طرح بود که تا سال 1959 میلادی بی ام و همچنان با مشکل مالی روبرو بود. سرمایه گذاری جدید در این شرکت بود که باعث شد نت شرکت بتواند در بازار باقی بماند و سپس خودرویBMW700وارد بازار شد.

از دهه 1960 میلادی شرکت بی ام و رسما تولید خودورهای لوکس با طراحی متفاوت و موتور قوی را در دستور کار قرار داد و سری های مختلف خودروهای لوکس این برند در دهه 1960 و 1970 میلادی وارد بازار شد. تجربه سالها فعالیت این شرکت در تولید موتور های هواپیما و خودرو سبب شد تا محصولات این شرکت دارای موتورهای بسیار قوی و با کیفیتی باشد و همین مساله سرعت رشد بازار بی ام و را بیشتر کرد.

در سال 1994 و زمانی که دهها مدل خودوری مختلف توسط بی ام و به بازار عرضه شده بود، این بند اقدام به خرید گروه Rover کرد ولی این خرید برای بی ام و منفعت مالی نداشت و بر طبق گزارشهای رسمی شرکت به عنوان یک سیاست گذاری مالی موفق معرفی نشد و به همین دلیل در سال 2000 امتیاز تولید بخش زیادی از محصولات برند Rover را فروخت و تنها امتیاز تولید خوردوهای کوچک این برند را حفظ کرد.در سال 1998 بی ام و حق تولید خودورهای رولز رویس را نیز به دست آورد.

 

منبع خبر:مجله کارخانه دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *