رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 4 مرداد 1401
بر اثربی‌توجهی سازمان هواپیمایی ایران رخ داد؛

خطر برخورد 2 هواپیمای پاکستانی بر فراز حریم هوایی ایران

2 فروند هواپیمای خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان به‌دلیل بی‌توجهی سازمان هواپیمایی ایران بر فراز حریم هوایی کشورمان در مسیر و ارتفاع یکسانی قرار گرفتند و خوشبختانه توانستند به‌سختی از برخورد هوایی نجات یابند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از دیلی تایمز، روز یکشنبه، دوم مرداد ( 24 جولای) 2 فروند هواپیمای خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان (PIA) با نزدیک شدن خطرناک به یکدیگر بر فراز حریم هوایی ایران، به سختی از برخورد هوایی نجات یافتند.

بر اساس این گزارش؛ هر 2 فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان به‌دلیل بی‌توجهی سازمان هواپیمایی ایران در مسیر و ارتفاع یکسانی بوده‌اند.

به گفته سخنگوی خطوط هوایی پاکستان؛ این اتفاق در حالی رخ داده است که کارکنان مراقبت پروز ایران به پرواز 268 خطوط هوایی پاکستان به مقصد پیشاور اجازه داده‌اند از ارتفاع 36 هزار پا به 20 هزار پا تغییر سطح دهند.

همزمان با این پرواز، 211 خطوط هوایی پاکستان به مقصد دبی زیر هواپیمای اول در ارتفاع 35 هزار پایی در حال پرواز بوده و در نتیجه این دو هواپیما در فاصله بیش از حد نزدیک به هم قرار گرفته‌اند.

گفتنی است؛ یک از آنها هواپیمای بوئینگ 777 PIA در مسیر اسلام آباد به دبی بود و هواپیمای دیگر این شرکت هواپیمایی ایرباس A320  از دوحه به سمت پیشاور در حرکت بود که بر فراز حریم هوایی ایران در نزدیکی امارات به‌طور خطرناکی به یکدیگر نزدیک شدند.

کاپیتان سمیع الله در حال پرواز با ایرباس A-320 و کاپیتان اطهر هارون در حال پرواز با بوئینگ 777 بودند که خوشبختانه سیستم پیشگیری از برخورد (TCAS) هواپیماها فعال شد و طبق تمرین استاندارد از یکی از هواپیماها خواسته شد تا بالا برود و دیگری فرود آمد.

گفتنی است؛ سیستمی در همه هواپیماها وجود دارد که به آن سیستم جلوگیری از برخورد ترافیکی (TCAS) می‌گویند. این سیستم به طور خودکار هواپیما را با برقراری ارتباط با TCAS سایر هواپیماها هدایت می‌کند.

سیستم هشدار ترافیک و جلوگیری از برخورد (TCAS) که با نام سیستم جلوگیری از برخورد هوایی (ACAS) نیز شناخته می‌شود، یک سیستم هوابرد است که برای افزایش آگاهی کابین خلبان از هواپیمای نزدیک و خدمات به‌عنوان آخرین دفاع در برابر برخوردهای میانی هوا طراحی شده است.

TCAS از سیگنال‌های فرستنده هواپیمای مجاور برای هشدار به خلبانان درباره خطر برخورد در هوا استفاده می‌کند.

پیش از این، در سال 2020 یک سانحه هوایی که منجر به کشته شدن 97 نفر در پاکستان شد، نتیجه خطای انسانی خلبان و کنترل ترافیک هوایی بود. آن هواپیمای مسافربری در 22 مه روی منازل در کراچی سقوط کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *