رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 5 تیر 1401

خطرات 5G برای صنعت هوانوردی

یاتا از دولت‌ها خواست قبل از تصمیم‌گیری درباره تخصیص طیف 5G، به‌منظور کسب اطمینان برای نداشتن تاثیر منفی طیف 5G بر ایمنی هوانوردی با تنظیم‌کنندگان مقررات رادیویی و صنعت هوانوردی هماهنگی و تفاهم متقابل داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در هفتاد و هشتمین نشست عمومی سالانه یاتا که در دوحه قر برگزار شد، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) از دولت‌ها خواست تا در موضوع همزیستی خدمات 5G موبایل با ایمنی در هوانوردی همکاری کنند.

تقابل اهمیت اقتصادی در دسترس قرار دادن طیف 5G برای پشتیبانی از ارتباطات بی‌سیم تجاری و حفظ ایمنی مسافران، خدمه پرواز و هواپیماها یکی از اولویت‌های یاتا در این نشست بود.

گفتنی است که عرضه خدمات 5G طیف باند C در ایالات متحده به دلیل تداخل با فرکانس ارتفاع سنج‌های رادیویی که برای فرود هواپیما و سیستم‌های ایمنی حیاتی هستند، اختلال زیادی در حمل‌و‌نقل هوایی ایجاد کرد. در همین رابطه، ویلی والش، دبیرکل یاتا تاکید کرد که ما نباید تجربه اخیر در ایالات متحده را تکرار کنیم.

همچنین، یاتا از دولت‌ها خواست قبل از تصمیم‌گیری درباره تخصیص طیف 5G ، هماهنگی و تفاهم متقابل بین تنظیم‌کنندگان مقررات رادیویی و صنعت هوانوردی انجام و اطمینان حاصل شود تا تخصیص هر فرکانس تأثیر نامطلوبی بر ایمنی و کارایی هوانوردی نداشته باشد.

لازم به ذکر است که تصمیم یک جانبه سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده مبنی بر الزام خطوط هوایی به تعویض یا ارتقای ارتفاع سنج‌های رادیویی موجود تا جولای 2023 بسیار نگران کننده است.

یاتا تاکید دارد که این شتاب‌زدگی غیرمنطقی است زیرا با فرض ارتقای سیستم‌ها چه تضمینی وجود دارد که شبکه 5G در آینده نزدیک تغییر نیابد و دوباره این روند تکرار نشود.

به گفته والش؛ایمنی بالاترین اولویت ما است، اما با این رویکرد عجولانه نمی‌توان به ایمنی دست یافت. سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده باید به همکاری با همه ذینفعان به‌طور مشترک و شفاف، ازجمله بخش مخابرات ادامه دهد تا راه‌حل‌ها و ضرب‌الاجل‌هایی که واقعیت را منعکس می‌کنند، تعریف شوند.

ایکائو و اتحادیه بین‌المللی مخابرات هر دو به کشورهای عضو، اهمیت اطمینان از عملکرد سیستم‌ها و خدمات هوانوردی موجود عاری از تداخل مضر را یادآوری کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *