رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 25 بهمن 1399

حمل و نقل و گردشگری را می‌توان جدا از یکدیگر دانست؟

حمل و نقل و گردشگری را می‌توان جدا از یکدیگر دانست؟ آیا صنعت گردشگری می‌تواند بر حمل و نقل عمومی اثرگذار باشد؟ این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست همگی به نقش مستقیم این دو موضوع بر هم اشاره دارند. پیش از این به بررسی تأثیر متقابل صنعت حمل و نقل و اقتصاد بر هم پرداختیم، اکنون در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش گردشگری و حمل و نقل عمومی درون مرزی و برون مرزی بر یکدیگر بپردازیم. با ترابران همراه باشید.

حمل و نقل و گردشگری نیاز و ملزوم یکدیگر

همان‌طور که می‌دانیم حداقل در دو دهه اخیر در کل دنیا، گردشگری به صنعتی قدرت‌مند تبدیل شده‌است. این اتفاق در تمام کشورها رخ داده، اما در بعضی زودتر و در بعضی دیگر دیرتر. ولی به طور کلی کمتر کسی است که در عصر حاضر اثر صنعت گردشگری بر مسایل اقتصادی را نادیده بگیرد. رونق گردشگری ریشه در عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد، یکی از این عوامل موضوع حمل و نقل عمومی درون مرزی است. این‌که مسافرین بتوانند به راحتی و در امنیت به اماکن گردشی و اقامتی تردد کنند نقش موثری در رونق‌بخشی به این صنعت درآمدزا دارد. حمل و نقل و گردشگری دو مقوله جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند. هر دو به یکدیگر نیاز دارند و هر دو به رونق و بهبود یکدیگر کمک می‌کنند.

اگر اماکن گردشگری و یا اقامتی از مسیرها و جاده‌های مناسبی برخوردار نباشند درصد قابل توجهی از بازدیدکنندگان و مسافرین خود را از دست خواهندداد. همچنین تجهیز و راه‌اندازی اماکن گردشی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند تأثیر غیرقابل انکاری بر رونق صنعت حمل و نقل نیز داشته باشد. در این بین باید موضوع تجهیز و ارتقاء سطح خدمات‌رسانی اقامتگاه‌ها و هتل‌ها را نیز در نظرگرفت. حمل و نقل و گردشگری خود نیازمند ملزوماتی هستند که باید توسط مسئولین ذی‌ربط مورد توجه قرار‌بگیرند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ملزومات اولیه رونق‌دهی به صنعت گردشگری

برای این‌که بتوانیم هر چیزی را به بهترین سطح خود ارتقاء دهیم، لازم است تا تمام جوانب آن را به خوبی سنجیده و شناخت خود را نسبت به آن موضوع به بالاترین سطح ممکن برسانیم. بررسی حمل و نقل و گردشگری و میزان اثرگذاری این دو بر یکدیگر و بررسی مقدمات این دو موضوع، خود مقوله‌ای تخصصی و بسیار گسترده است که به سادگی نمی‌توان به آن وارد شد. یادآور می‌شویم که در این مقاله برای بررسی این رابطه مستقیم و دوطرفه، به بیان کلیات و شرح جزئی برخی عناوین پرداخته‌ایم. زیرا ضمن احترام به حوصله و وقت مخاطب، شرح جزئیات در هر دو زمینه، چه صنعت گردشگری و چه صنعت حمل‌ونقل، نیازمند صرف زمان زیاد و مطالعه مطالب گسترده‌ای همچون بحث‌های فرهنگی، اقلیمی، مردم‌شناسی و… خواهد بود. به همین دلیل در ادامه به بیان چند موضوع کلی پیرامون موضوع حمل و نقل و گردشگری بسنده می‌کنیم.

راه‌های مناسب

احداث راه‌های مناسب برای استفاده سیستم حمل و نقل عمومی و وسائل نقلیه شخصی، ساده‌سازی روند تردد برای مسافرین از طریق بالابردن امکان دسترسی وسایل نقلیه عمومی، و مسائلی از این قبیل، اموری هستند که در بهبود وضعیت صنعت گردشگری موثر هستند. زیرا سهولت در تردد عامل مهمی در راغب‌سازی افراد برای انتخاب محل مورد نظر برای گردش و سفر است. با توجه به مسائل اقتصادی حال حاضر دنیا، طبیعتاً همه مردم امکان استفاده از وسائل نقلیه شخصی را ندارند. در این شرایط داشتن یک ناوگان حمل و نقل عمومی کارآمد و قوی می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و یکی از ملزومات سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات دولتی و یا بخش خصوصی همین موضوع خواهد بود. نکته قابل بیان این است که در اینجا منظور از راه مناسب، صرفاً راه‌های زمینی نیست و طبیعتاً به موضوع حمل و نقل ریلی و مزایای آن نیز مربوط می‌باشد. همچنین اهمیت استفاده از حمل و نقل هوایی، رفاه حال مسافران و استفاده از تکنولوژی های جدید بر هیچکس پوشیده نیست، که خود شرح و نقد بسیار گسترده‌ای را می‌طلبد که بخشی از آن در مقالات پیشین ما در دسترس شما قرار گرفته‌است.

امنیت سفر

اگر معنی لغوی امنیت را جستجو نمایید، ویکی‌پدیا تعریف مناسبی از آن را ارائه کرده‌است. حالت فراغت نسبی از تهدید یا حمله یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید و حمله را گویند. این بدین معنی است که اگر قصد داریم در صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری نماییم باید این موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار بدهیم، که تأمین امنیت سفر هم‌تراز احداث راه و یا اقامتگاه دارای اهمیت است. زیرا اگر راه احداث شده و محل اقامت هم تعبیه شده باشد، تا زمانی که امنیت جاده‌ای برقرار نگردد نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و یا بالارفتن تعداد گردشگر در منطقه مورد نظر را داشت. امنیت جاده‌ای با رعایت اصول مهندسی در احداث راه و از طرفی دیگر با برقراری ایستگاه‌های انتظامی، درمانی و امدادی قابل تأمین بوده و به سرعت در جذب گردشگر نقش خود را نشان خواهدداد. امنیت راه‌های هوایی به کارآمدی تجهیزات مورد استفاده مانند هواپیمای سالم و استاندارد باز می‌گردد. در راه‌های دریایی نیز مانند راه‌های هوایی به سلامت و استاندارد بودن وسیله نقلیه مانند انواع قایق یا کشتی مسافرتی، مرتبط بوده که خود بخشی از ناوگان حمل و نقل محسوب می‌شوند. در راه‌های ریلی، برقراری ایستگاه‌های متعدد و مجهز متضمن رغبت استفاده گردشگر از آن بوده و همه این عوامل باعث رونق بخشی صنعت گردشگری در کشور است. گردشگری بدون اطمینان خاطر از دردسترس بودن امور مربوط به سلامت و امنیت و نیازهای اولیه اقامتی و رفاهی شدنی نیست.

اقامتگاه‌های مناسب

برقراری اقامتگاه مناسب از دیگر اموری است که در جذب گردشگر و مدت زمان حضور او در منطقه خیلی موثر بوده و در صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت است. موضوع هتل‌داری و مشکلات هتل‌داران مطلبی است که به طور جداگانه باید به آن پرداخته شود و این خود بیان‌گر وسعت مطلب است. اما با گسترش حمل و نقل و گردشگری باید به امور حاشیه‌ای این دو مقوله نیز به طور جدی پرداخت و آن‌ها را نیز مورد طرح و بررسی قرار داد تا بتوان سطح خدمات ارائه شونده را تا بالاترین حد خود ارتقاء داد.

به طور کلی با گسترش صنعت گردشگری ، زمینه کسب‌و‌کار نیز گسترش فراوانی یافته‌‌است. این مهم خود زمینه‌ساز حضور بیش از پیش اجتماع انسانی در اماکن مورد نظر بوده و این حضور، همان‌طور که پیش از این بیان شد، نیازمند تقویت زیرساخت‌های متعددی است. تقویت و ارتقاء صنعت حمل و نقل نقش عمده‌ای بر رشد و هدایت گردشگری به سمت و سویی جدید خواهد داشت. توجه به گسترش و بهبود خطوط هوایی و فرودگاه‌ها، توسعه خطوط ریلی و احداث ایستگاه‌های متعدد در شهرها و روستاها، فراهم ساختن امکانات حمل و نقل راحت و مناسب دریایی، و به‌طور کلی ناوگان حمل و نقل عمومی میان شهری و میان منطقه‌ای، نقش موثری در تقویت صنعت توریسم داشته و نتیجتاً در گردش چرخ اقتصاد کشور صاحب سهم مهمی خواهدبود.

همان‌گونه که در این مقاله بررسی شد، حمل و نقل و گردشگری دو بال رشد اقتصادی و ارتقاء سطح توریست‌پذیری و گردشگری خارجی و داخلی است. علاوه بر این، ارائه اطلاعات مفید و برقراری امکاناتی مانند اینترنت پرسرعت، ثبت اماکن رفاهی و اقامتی در اپلیکیشن‌های مسیریابی، در دسترس قراردادن اطلاعاتی پیرامون فاصله بین مبدأ و مقصد و مطالبی از این قبیل، در تسهیل امور مسافرت‌های داخلی و خارجی نقش بسزایی خواهد داشت.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در ادامه مطالعه مطلب حمل و نقل دریایی چیست و انواع راه‌های تجارت دریایی چیست؟ را پشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *