رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 30 فروردین 1401
بانک جهانی:

جنگ روسیه و اوکراین ترمز اقتصاد جهانی را کشید

بانک جهانی با استناد به جنگ اوکراین پیش‌بینی رشد جهانی را از 4.1 درصد به 3.2 درصد کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بانک جهانی روز دوشنبه پیش‌بینی سالانه رشد اقتصاد جهانی خود را برای سال 2022 تقریبا یک درصد کامل کاهش داد و از 4.1 درصد به 3.2 درصد رساند و دلیل آن را حمله روسیه به اوکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی عنوان کرد.

سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است که می‌گوید: «رویترز اعلام کرد که دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که بزرگ‌ترین عامل واحد در کاهش پیش بینی رشد، انقباض اقتصادی پیش بینی شده 4.1 درصدی در سراسر اروپا و آسیای مرکزی است.»

به گفته مالپاس، سایر عوامل کاهش رشد پیش‌بینی ژانویه شامل هزینه‌های بالاتر غذا و سوخت است که توسط مصرف‌کنندگان در اقتصادهای توسعه یافته در سراسر جهان متحمل می‌شود.

اینها تا حدی نتیجه تحریم‌های غرب بر انرژی روسیه است که قیمت نفت و گاز را در سراسر جهان افزایش داده است. اختلالات عرضه در صادرات محصولات کشاورزی اوکراین هم به‌عنوان عوامل موثر در افزایش قیمت‌ها ذکر شده است.

روسیه بنادر اصلی اوکراین در دریای سیاه را محاصره کرده که برای کشتی‌های حامل غلات و سایر محصولات که از مسیر دریایی کلیدی که اوکراین را به سایر نقاط جهانی متصل می‌کند، بسیار خطرناک است.

مالپاس به خبرنگاران گفت: «بانک جهانی با توجه به بحران های متعدد برای ادامه پاسخ به بحران آماده می‌شود. در چند هفته آینده، من انتظار دارم با هیئت‌مدیره خود درباره یک بسته جدید 15 ماهه واکنش به بحران به مبلغ 170 میلیارد دلار برای پوشش آوریل 2022 تا پوئن 2023 بحث و گفت‌وگو کنیم.»

این بسته مالی بحران اوکراین حتی بزرگ‌تر از بسته‌ای است که بانک جهانی برای کمک به کووید 19 ترتیب داده بود، بسته‌ای که به 160 میلیارد دلار می‌رسید.

با این حال، آسیبی که تهاجم روسیه به اوکراین به اقتصاد جهانی وارد کرده، در مقایسه با تاثیر فاجعه باری که بر اقتصاد اوکراین و تا حدی روسیه داشته، کمرنگ است.

اوایل این ماه، بانک جهانی پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی اوکراین 45.1 درصد کاهش می‌یابد، رقمی شگفت‌انگیر برای کشوری با بیش از 40 میلیون نفر جمعیت. قبل از جنگ، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال‌های آینده به‌شدت افزایش خواهد یافت.

اقتصاد روسیه هم عمدتا به‌دلیل تاثیر تحریم‌ها و تحریم‌های تجاری مورد حمایت ناتو و غرب، ضربه بزرگی خورده است.

اوایل آوریل، بانک جهانی پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی مسکو در سال جاری به دلیل تحریم‌ها 11.2 درصد کاهش خواهد یافت.

 

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که قدرت‌های غربی در جنگ اقتصادی علیه روسیه شکست خورده‌اند.

روبل روسیه پس از سقوط شدید در هفته های اول جنگ، ارزش خود را بهبود بخشیده است، اما اقتصاددانان می‌گویند این بهبود توهمی است که توسط کنترل‌های شدید ارز داخلی توسط کرملین اعمال شده که به دروغ ارزش روبل را در داخل روسیه افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *