رسانه اقتصاد ترابری ایران

پایانه‌های مرزی

سه شنبه, 19 مهر 1401
پس از مذاکراتی فشرده انجام شد؛

توافق لبنان و اسرائیل بر سر مرزهای دریایی

یائیز لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش با لبنان بر سر تعیین مرزهای دریایی پس از مذاکرات فشرده به «توافقی تاریخی» دست یافته است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از یورونیوز، اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر اعلام کرد که در پی مذاکراتی فشرده با لبنان سرانجام به توافقی تاریخی بر سر تعیین مرزهای دریایی با این کشور دست یافته است.

یائیز لاپید، نخست وزیر اسرائیل گفت که توافق به‌دست آمده سبب تقویت امنیت اسرائیل می‌شود و ضمن تضمین ثبات مرزهای شمالی با لبنان، میلیاردها یورو به اقتصاد این دولت سرازیر می‌کند.

این مذاکرات که از مدت‌ها پیش تحت نظارت و حمایت ایالات متحده آغاز شده بود به گفته مقامات اسرائیلی در نهایت به حصول توافق و رفع موانع کلیدی برای بهره‌بردای مشترک از میادین گازی شرق مدیترانه منجر شده است.

گفتنی است؛ آمریکا حدود دو سال است که میان این دو دولت همسایه که به طور رسمی در شرایط جنگی قرار دارند، برای رسیدن به توافق بر سر حدود مرزهای دریایی میانجیگری می کند.

اسرائیل و لبنان پیش‌تر در اوایل ماه اکتبر نسبت به پیش‌نویس این توافق که از سوی آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا تهیه شده بود ابراز رضایت کرده بودند.

رفع نگرانی‌ها نسبت به اصلاحیه‌های مورد نظر لبنان

این در حالیست که مخالفت روز پنجشنبه مقامات اسرائیلی با اصلاحات مدنظر طرف لبنانی در پیش‌نویس توافقنامه امید به حصول یک توافق را کم‌رنگ کرده بود. در پی این ماجرا، مذاکرات پشت پرده میان طرفین ادامه یافت تا اینکه اسرائیل در نهایت روز سه‌شنبه از رفع نگرانی‌ها نسبت به اصلاحیه‌های مورد نظر لبنان خبر داد.

وی همچنین افزود که در پی این توافق که با میانجی‌گری آمریکا به‌دست آمده کابینه امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

گفتنی است که ایال حولاتا، مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل نیز پیش از این گفته بود که «همه خواسته‌های ما در این پرونده برآورده شده است.»

اعلام رضایت بیروت

در بیروت نیز خبرها از رضایت مقامات لبنانی نسبت به توافق به‌دست آمده با اسرائیل بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی حکایت دارد.

دفتر ریاست جمهوری لبنان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به رضایت بخش بودن «نسخه نهایی» توافق یاد شده، اعلام کرد: «توافق نهایی پاسخگوی خواسته‌های لبنان است و از حقوق کشور برای بهره‌برداری از منابع طبیعی صیانت می‌کند.»

این بیانیه حدود بیست روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون، رئیس جمهوری فعلی لبنان منتشر می‌شود؛ عون روز ۳۱ اکتبر کاخ ریاست جمهوری را ترک خواهد کرد.

نماینده لبنان در این مذاکرات نیز روز سه‌شنبه پس از ارائه نسخه نهایی توافق به میشل عون تاکید کرد که این روند در صورت برخورد نکردن با موانع پیش‌بینی نشده می‌تواند زمینه حصول یک «توافق تاریخی» را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *