رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

دوشنبه, 31 مرداد 1401
مسیر صادرات کالاهای ایرانی به روسیه کوتاه‌تر شد؛

تهران، مسکو و باکو به تفاهم ترانزیتی رسیدند

یادداشت تفاهم سه‌جانبه تسهیل ترانزیت بین گمرکات جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان به امضا رسید تا ترانزیت کالاهای ایرانی به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان آسان‌تر و مسیر صادرات کالاهای ایرانی کوتاه‌تر شود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران ، یادداشت تفاهم سه‌جانبه تسهیل ترانزیت بین علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران؛ ولادیمیر بولاوین، رئیس گمرک فدراسیون روسیه و باقیروف، سرپرست کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان امضا شد. این تفاهمنامه که در نشست سه جانبه رؤسای گمرکات جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد به تسهیل ترانزیت کالاهای ایرانی به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان کمک خواهد کرد تا مسیر صادرات کالاهای ایرانی کوتاه‌تر شود.

بر اساس این گزارش، این تفاهمنامه با هدف تسهیل و تسریع ترانزیت کالا با انطباق کامل با مقررات ملی رایج در قلمرو طرف‌های متعاهد؛ ساده‌سازی، هماهنگی و استانداردسازی تشریفات ترانزیت کالا مطابق با موافقتنامه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی که طرف‌های متعاهد عضو آن هستند، به امضای طرفین رسیده است.

همچنین گمرکات سه کشور برای افزایش تجارت و تسریع ترانزیت کالا طرف‌ها متعهد می‌شوند که ساعات کاری را در مرزها مشترک افزایش و هماهنگ کنند؛ اسناد و اطلاعات مرتبط در خصوص ترانزیت محموله قبل از ورود به قلمرو کشور دیگر به صورت الکترونیکی مبادله کنند؛ جلسات مشترک ادواری منظم برای هماهنگی بیشتر و ساعات کاری بیشتر در مرزهای مشترک برگزار کنند؛ تعداد محدودی کامیون ترانزیت را که قبلا تایید و اعلام شده که بدون تضامین هستند و فقط برای مقاصد محدودی که در جلسات مشترک مرزی تصمیم گرفته شده، بپذیرند؛ در مرزهای زمینی مشترکشان دروازه‌های مشترک مرزی برای تسریع انجام تشریفات گمرکی و حذف تشریفات زائد ایجاد کنند و فهرست شرکت‌ها و تجار معتبر را که قبلا توسط مقامات صلاحیت‌دار تایید شده به یکدیگر ارائه کنند.

همچنین این موافقتنامه از زمان تاریخ امضای آن توسط طرفین لازم‌الاجرا است و نتایج مستمر پیگیری خواهد شد.

پیشنهاد تفاهمنامه 4 جانبه با هند

گفتنی است؛ در این نشست تفاهمنامه چهارجانبه برای تسهیل ترانزیت میان گمرکات جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان و هند پیشنهاد شد که مقرر شد مقدمات امضای این تفاهمنامه نیز فراهم کرد.

در چارچوب سیاست‌های جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و توسعه ترانزیت همچنین مقرر شد که پیشنهاد تفاهمنامه تسهیل ترانزیت میان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین نیز تهیه و مقدمات امضای این تفاهمنامه نیز فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *