رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل عمومی

یکشنبه, 20 فروردین 1402
نرخ‌های جدید کرایه از اول اردیبهشت اعمال می‌شود؛

تغییر نرخ بلیت و کرایه حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت

تغییرات نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۲ با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید که نرخ‌های جدید از اول اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران نامه فرماندار درباره اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۲» بررسی شد و در همین جلسه، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر با بیان اینکه با وجود اختیار جهت افزایش ۴۶ درصدی نرخ کرایه، میزان افزایش کمتر از نرخ تورم بود، اظهار کرد: «پس از جلسه‌ای که در کمیسیون برای اصلاحیه‌های موردنظر فرمانداری داشتیم، جلساتی با فرمانداری برگزار شد تا نتایجی حاصل شود.»

در مصوبه شورای شهر تهران، بند الف بخش دوم ماده یکم به گونه‌ای بود که برای کارت بلیت مبلغ‌دار، مبلغ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۶۰ ریال پیش‌بینی شده بود که در این جلسه پس از اصلاح به ۲ هزار و ۸۵۰ تومان کاهش یافت و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۴۷ ریال تعیین شد.

در این جلسه، ایرادات بند «ب» نیز بررسی شد و بدون تغییر باقی ماند.

قرار شد مبلغ هزار و ۸۰۰ تومان پایه برای نرخ کرایه اتوبوس حفظ شود و به ازای هر پنج کیلومتر ۴۰۰ تومان مبنا باشد؛ در بخش اتوبوس‌های عادی نیز هر خطی که بیش از ۲۰ کیلومتر طول داشت با همان نرخ ۲۰ کیلومتر، کرایه دریافت می‌شود.

برای کرایه تاکسی با وجود اینکه ۷۵ درصد تغییر به شرط حفظ میانیگن ۴۵ درصد لحاظ شد، در جلسه فرمانداری ۶۰ درصد افزایش تأیید شد و در معابر دارای شیب نیز در جلسه با فرمانداری، رقم به ۱۰ درصد کاهش یافت و به عبارتی نرخ در این معابر با ۱۰ درصد افزایش همراه خواهد بود.

در مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه در شرایط بد آب و هوایی که ۴۰ درصد پیش‌بینی شده بود که با بررسی به ۱۵ درصد رسید. در بخش اتوبوس تندرو حداکثر افزایش به ۴۱ درصد رسید و در مترو نیز نرخ پیشنهادی ۹درصد کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *