رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 19 آبان 1400
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در گفتگو با«ترابران»:

تعداد رانندگان کم شده است!

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در مورد شرایط امروز شرکت‌های مسافربری گفت: «اولا هنوز در شرایط کرونایی قرار داریم، ثانیا با توجه به افزایش قیمت‌ها، مردمی که از وسائط‌نقلیه همگانی و عمومی استفاده می‌کردند، حتی در تامین معیشت روزانه و ادامه حیات گرفتار هستند و دیگر در سبد هزینه‌‌های مردم چیزی به عنوان سفر وجود ندارد، چون پول‌های اضافی است که انگیزه سفر را ایجاد می‌کند، بنابراین اگر شیوع کرونا هم پایان یابد، شرایط بد اقتصادی مانع سفر خانواده‌ها خواهد شد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران،احمد رضا عامری با اشاره به مشکلات متنوع رانندگان خاطرنشان کرد: «از یک طرف مسافر و درآمد کم شده و از طرف دیگر، اتوبوس هم به صورت وحشتناکی گران شده است و بالای 5 میلیارد قیمت دارد. بنابراین، دخل و خرج راننده‌ها با هم نمی‌خواند و مجبور می‌شوند به بخش حمل بار هجرت کنند. ضمنا با توجه به تحریم‌ها و اینکه اتوبوس‌های ما برند اروپایی هستند، لاستیک و قطعات و لوازم قطعات دیگر اصل و استاندارد نیست و متخلفان برایشان صرف می‌کند که  قطعات مشابه و تقلبی تولید کنند که باعث خرابی سریع اتوبوس‌ها می‌شود.»

او با تایید غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان در صورت سوار کردن مسافران بین‌راهی گفت: «در تمام دنیا مسافر بین‌راهی وجود دارد، حتی در سفرهای هوایی هم مسافر بین‌راهی سوار می‌کنند، ولی متاسفانه برخی استان‌ها این سختگیری‌ها را دارند. وقتی کارت راننده‌ای را بدون اطلاع غیرفعال می‌کنند، پیدا کردن راننده جایگزین کار بسیار سختی است، چون تعداد رانندگان کم شده است. ما حتی در تهران هم کمبود راننده داریم و مثلا ساعت 10 شب نمی‌توان راننده جایگزین پیدا کرد. اگر هم می‌خواهند جریمه‌ای بگذارند، باید شرایطی در نظر بگیرند که کمترین عوارض را داشته باشد ولی سمت‌وسوی تصمیم‌گیران ما در جهت بالاترین عوارض است.»

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور یادآور شد: «کشور ما وسعت زیادی دارد و برخی نقاط آن کاملا کویری است، گاه 400 تا 500 کیلومتر می‌رویم و نه آبادی به چشم می‌خورد و نه آبی. جز مناطق شمالی ایران، بقیه نقاط غالبا خشک است. راننده‌ها هم همیشه به دنبال جنبه‌های مادی نیستند، گاه مسافری را در بیابان و در گرما و سرما می‌بینند که برای اتوبوس دست بالا می‌کند، اگر این فرد را سوار کند که بعدا برایش مشکل می‌شود، اگر هم سوار نکند که وجدانش اجازه نمی‌دهد. گویی کسانی که در مملکت ما برنامه‌ریزی می‌کنند، ایران را به درستی نمی‌شناسند.»

وی با اشاره به اینکه در حال پیگیری مشکلات سامانه سپهتن هستند، گفت: «ما در گذشته هیچ‌کدام از این سامانه‌ها را نداشتیم و مشکلاتمان هم کمتر بود، اما اکنون با این سامانه‌ها  بی‌دلیل شرکت‌ها را جریمه می‌کنند و تعداد جریمه‌ها از حدی که گذشت، شرکت تعطیل می‌شود. برای همین است که خیلی از افراد از این صنف مهاجرت کرده‌اند. به قول معروف: سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است صحیح/ نتوان مُرد به سختی که من اینجا زادم…  هنر ما فقط منعکس کردن است و در این مورد تا به حال کوتاهی نکرده‌ایم و مشکلات شرکت‌ها را به اطلاع مسئولان سازمان راهداری رسانده‌ایم. آنها هم در حال بررسی هستند. در جلسات کمیسیون ماده 12 جدید اگر این موارد را رعایت کردند معلوم می‌شود که به مشکلات رانندگان توجه کرده‌اند و اگر رعایت نکردند، معلوم می‌شود که فقط به نظرات خودشان پایبندند، ولی اکنون نمی‌توان قضاوت کرد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *