رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 30 تیر 1401

تجارت ایران با اعضای شانگهای بر مدار افزایش

سخنگوی گمرک از افزایش ۲۹ درصدی تجارت غیرنفتی ایران با اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در بهار امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری ترابران، سید روح‌اله لطیفی با بیان اینکه در بهار امسال ۱۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۶۷ دلار بین ایران و ۱۱ کشور سازمان همکاری‌های شانگهای تبادل شد، گفت: «این میزان  نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۹ درصدی همراه بوده است.»

گفتنی است؛ از این میزان ، ۱۰ میلیون و ۲۱۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۵۱۳ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۶۵ دلار مربوط به کالاهای صادراتی ایران به اعضای شانگهای است که نسبت به بهار سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته و دو میلیون و ۱۶۷ هزار تن کالا نیز  به ارزش 4 میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۶۰۲ دلار هم از این ۱۱ کشور وارد شده که با جهش ۴۱ درصدی همراه بوده است

چین با خرید چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۳۲۷ دلار نخستین مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای بوده است.

همچنین، بعد از آن هند با ۴۲۴ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۴۱۸ دلار ، افغانستان با ۳۶۷ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۵۴۶ دلار ، پاکستان با ۲۷۹ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۶ دلار ، روسیه با ۱۱۴ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۶۵۱ دلار و ازبکستان با ۴۶ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۱۳۳ دلار ، در رتبه دوم تا پنجم مقصد کالاهای صادراتی ایران در بین 11 عضو سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

قزاقستان با خرید ۳۳.۷ میلیون دلار ، تاجیکستان با ۲۲.۱ میلیون دلار ، قرقیزستان با ۷.۳ میلیون دلار ، بلاروس با ۴.۱ میلیون دلار و مغولستان با ۱۰۱ هزار دلار مقاصد بعدی صادراتی کالاهای ایرانی به اعضای سازمان شانگهای بودند.

گفتنی است؛ چین با ۳ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار نخستین کشور در بین اعضای شانگهای است که کالاهای خود را به ایران فروخته است.

بر اساس آمار، هند با ۵۱۲ میلیون دلار ، روسیه با ۳۹۴ میلیون دلار ، پاکستان با ۱۹۶ میلیون دلار ، قزاقستان با ۶۶ میلیون دلار ، تاجیکستان با ۲۲.۱ میلیون دلار ، ازبکستان با ۱۴.۷ میلیون دلار ، افغانستان ۴.۴ میلیون دلار ، بلاروس با ۱.۵ میلیون دلار ، قرقیزستان با ۱.۲ میلیون دلار و مغولستان با ۳۱۷ هزار دلار به ترتیب در بین اعضای (اصلی و ناظر) سازمان همکاری شانگهای به فروش کالا به ایران در فصل بهار پرداختند.

در بین ۹۸ کشور که در فصل بهار واردات کالا از آنها به ایران انجام شده ، چین در رتبه ۲، هند رتبه ۴، روسیه ۶ ، قزاقستان ۱۸ ، تاجیکستان ۳۰ ، ازبکستان ۳۵ ، افغانستان ۵۴ ، بلاروس ۶۶ ، قرقیزستان ۶۹ و مغولستان ۸۲ قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *