رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 25 اسفند 1400
گمرک:

بی خبری سازمان بنادر از اسناد کانتینرها

گمرک در واکنش به ماجرای کانتینرهای بی هویت در بنادر اعلام کرد که طبق قانون، مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود گمرک در خصوص آن مسئولیتی ندارد، محموله ۱۵۰ کانتینری اعلامی نیز نه تنها اظهار نشده بلکه فاقد قبض انبار بوده و حتی سازمان بنادر به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا هم اطلاعی از مالکیت و اسناد آن ندارد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، ابوالفضل اکبرپور- ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی- در خصوص ماجرای ۱۵۰ کانتینر بی هویت اعلامی از سوی رئیس قوه قضائیه توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: محموله ای که اخیرا سازمان بنادر به دادستان استان اعلام و ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور مورد تاکید قرار داده‌اند، در اماکن مرتبط با سازمان بنادر قرار داشته، فاقد اطلاعات قبض انبار و اسناد مالکیت است و فهرست و اطلاعات قبض انبار آنها به گمرک ارائه نشده، اقدام در خصوص آنها نیز خارج از اختیارات گمرک است. چرایی آن را باید از سازمان بنادر به عنوان مرجع و مقام تحویل گیرنده کالا جویا شد.

اکبرپور با بیان اینکه بر اساس قانون مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است گفت: شناورها با هماهنگی این سازمان، ورود و تخلیه می شوند، کالاها نیز در انبارهای این سازمان نگهداری شده و برای هر کالای وارده قبض انبار صادر می شود و در مراحل بعد به شرط دارابودن اسناد مالکیت، ثبت سفارش، قبض انبار و مجوز سازمان های همجوار و کد رهگیری بانک، امکان اظهار و ترخیص کالا فراهم می شود و از مرحله اظهار که گمرک مسئولیت داشته و پاسخگو است.

وی ادامه داد: در صورتی که صاحب کالا، کالا را با ارائه اسناد به گمرک اظهار کند و کالا مشمول مقررات متروکه شود، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا فهرست این کالاها را به همراه شماره قبض انبار و مشخصات کالا به گمرک اعلام و از این مرحله عملیات گمرک شروع می شود، بر این اساس هر زمان کالایی به گمرک اظهار و یا اطلاعات و فهرست آنها به عنوان کالای متروکه به گمرک اعلام شود، تشریفات گمرکی مطابق با قانون در اسرع وقت انجام خواهد شد.

 

 

منبع خبر:گمرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *