رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

دوشنبه, 18 مهر 1401
ادعای تیراندازی به هواپیماها تکذیب شد؛

اظهار بی‌اطلاعی ایرلاین‌ها از ادعای شلیک به هواپیماها!

در حالی‌که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادعای مطرح شده رائفی‌پور در برنامه تلویزیونی ثریا را مبنی بر تیراندازی به 3 فروند هواپیمای 3 ایرلاین ایرانی تکذیب کرد،‌ ایرلاین‌های مربوطه با وجود پوشالی بودن این ادعا به جای تکذیب کردن، اظهار بی‌اطلاعی کردند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شب گذشته در برنامه تلویزیونی ثریا، رائفی‌پور مهمان برنامه مدعی شد که به 3 فروند هواپیمای متعلق به شرکت‌های وارش، کیش‌ایر و یک ایرلاین دیگر شلیک مستقیم انجام شده و این موضوع را توطئه دشمن برای شعله‌ور کردن اغتشاشات و ناامن جلوه دادن کشور دانست و گفت که این وقایع اطلاع‌رسانی نشده است در حالی‌که باید گفته شود تا مردم مطلع شوند. این خبر از زبان کارشناسی که هیچ تخصصی در حوزه هوانوردی ندارد آن‌هم در رسانه ملی بسیار عجیب و البته غیرحرفه‌ای بود. صدا وسیما هم غافل از اینکه طرح چنین ادعایی در شرایط کنونی منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود،‌ همچنان به هر کارشناسی در هر زمینه‌ای بدون لحاظ کردن تخصص اجازه سخنرانی و اظهار نظر می‌دهد.

خبرنگار پایگاه خبری ترابران، امروز برای بررسی صحت و سقم این ادعا با مراجع رسمی مربوطه اعم از هواپیمایی وارش و کیش‌ایر و همچنین سازمان هواپیمایی تماس گرفت.

روابط عمومی هواپیمایی کیش‌ایر از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده و پاسخگویی را به دلایل امنیتی بودن ماجرا به حراست ارجاع داد . این در حالی است که حراست این شرکت هم در پاسخ به خبرنگار ما جواب مشخصی مبنی بر تایید یا تکذیب این خبر نداد و مجددا پاسخ را به روابط عمومی واگذار کرد و در پاسخ به اصرار خبرنگار ما گفت که من نظر خاصی در این باره ندارم  و درباره این مسائل اظهار نظر نمی‌کنم. این در حالی است که اگر هواپیمای یک شرکت مورد هدف تیراندازی قرار گرفته باشد،‌ حراست آن ایرلاین باید نسبت به آن آگاه باشد و آن خبر را تایید یا تکذیب کند و فقط می‌تواند با شانه خالی کردن از مسئولیت درباره اهداف و یا چرایی آن ماجرا اظهار بی‌اطلاعی داشته باشد.

پس از آن،‌ با روابط عمومی هواپیمایی وارش تماس گرفتیم تا تکذیبیه آن ادعا را از زبان ایشان بشنویم که این شرکت هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد اما این ادعا را رد نکرد.

مسئله عجیب در این ماجرا آن است که این افراد تیراندازی به ناوگان خود را تکذیب نمی‌کردند و نسبت به ماجرا اظهار بی‌اطلاعی داشتند. همین مضوع این شائبه را ایجاد می‌کرد که کارشناسان تاییدشده صدا و سیما جایگاه رفیع‌تری در کشور دارند زیرا وقتی هر گونه خبر بدون منبع را اعلام می‌کنند،‌ کسی نمی‌تواند آن خبر را تایید و یا تکذیب کند. از طرف دیگر،‌به نظر می‌رسد اگر افرادی که در پست‌های مختلف مدیریتی حضور دارند افراد متخصص و آگاه به قوانین حوزه باشند در مواجهه با چنین اخباری عکس‌العمل حرفه‌ای نشان خواهند داد.

تا اینکه بالاخره رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری امروز هرگونه تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیما را تکذیب کرد و گفت: «هیچ گزارش تایید شده‌ای از تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای کشورمان نداشته‌ایم. درباره پرواز هواپیمایی ماهان در مسیر چین هم موضوعات و مداخلات غیر قانونی پیش آمد که با توجه به اینکه بر اساس انکس 17 (چهارچوب حقوق امنیت هوانوردی) عالی‌ترین مقام پاسخگویی در چنین شرایطی سازمان هواپیمایی کشوری است ما سریع ورود کردیم و متوجه شدیم که موضوعی نبوده است.»

این در حالی است که کارشناس برنامه در پاسخ به سوال مجری که آیا این خبر مستند است، بر درست و مستند بودن این خبر تاکید کرده بود.

مطرح شدن چنین اخبار بی‌پایه و اساسی از رسانه ملی ضربه سنگینی بر اعتماد عمومی مردم به بالاترین رسانه کشوری است که نه فقط اعتماد را از بین می‌برد، بلکه منجر به تشویش اذهان عمومی و ترس جامعه هم می‌شود که چطور ممکن است فرد مسلحی به قدری در فرودگاه های کشور نفوذ کند که قادر به شلیک مستقیم به هواپیماها شود؟

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. سلام. بسیار جای تاسف است که در یک کشور اسلامی و مقید به اصول اخلاقی یک نفر در روز روشن در مورد شلیک به هواپیما و بمب گذاری در تلویزیون رسمی کشور دروغ پراکنی میکند و کسی معترض او و تلویزیون نمیشود.
    از آن بدتر اینکه بعد از تکذیب سازمان هواپیمایی کشور هم هیچ توضیح و تصحیحی توسط آن فرد و یا سازمان نشر دهنده این اظهارات منتشر نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *