رسانه اقتصاد ترابری ایران

دوشنبه, 11 بهمن 1400

بورس دیگر قرمز نخواهد شد؟

شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز معاملاتی پیاپی سبز روند صعودی خود را ادامه داد و با رشدی بالغ بر ۱۰هزار واحد، درآستانه بازپس‌گرفتن محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،تابلوهای بورس تهران امروز هم مانند سایر روزهای هفته جاری به رنگ سبز درآمد و شاخص کل نیز با رشدی 10022واحدی (۰.۷۸درصد) به محدوده یک میلیون و ۲۹۴هزار واحدی رسید.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با وجود روندی که در نیمه اول معاملات امروز در پیش گرفته بود در نهایت با رشدی ۰.۹درصدی همراه شد و به محدوده ۳۳۰هزار واحدی رسید. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به سه هزار و ۲۹۰میلیارد تومان رسید.

بازار باید راه خودش را برود؟
بورس تهران این هفته برخلاف هفته ها و روزهای گذشته شرایط به مراتب آرام‌تری را تجربه می کند، بسیاری از سهامداران نسبت به سبز شدنت تابلوها حس خوبی داشته و چشم انداز روشن تری را برای بورس متصور هستند. از طرفی هم سیگنال هایی از سوی سازمان بورس و وزارت اقتصاد می توان مشاهده کرد که هر یک حاکی از وجود عزمی جدی برای سبز نگاه داشتن تابلوها است.

البته عده زیادی از سهامداران معتقدند اگر دولت دست از سر بورس برمی‌داشت و اجازه می داد بورس راه خودش را برود، شاخص نباید به این محدوده سقوط می‌کرد تا امروز سازمان بورس مجبور شود حقوقی‌ها را در یک اتاق جمع کرده و آنها را موظف به خرید کنند.

اما نکته عجیبی که با وجود رشد شاخص در روزهای اخیر دیده و شنیده می شود، خبری مبنی بر انتشار فراخوانی است که برای برگزاری مجدد تجمعی توسط سهامداران در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

این انتظار وجود داشت که با سبز شدن تابلوها، دیگر شاهد انتشار چنین فراخوان هایی نباشیم اما همین امر نشانگر وجود نگرانی هایی از سوی جمعی از سهامداران است که نسبت به روند کنونی بازار دارند.

البته برخی از منتقدان روند بازار در روزهای اخیر، امروز پس از اتمام زمان معاملات بورس مواضع نرم‌تری اتخاذ کرده و نسبت به آینده بازار ابراز امیدواری بیشتری کردند. هرچند که عده زیادی از این دسته کارشناسان و تحلیلگران کماکان از آشکار بودن رد پای حقوقی ها بر روی تابلوها سخن گفته و این اقدام را برای آینده بازار نامطلوب ارزیابی کردند.

البته نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که عده ای از سهامداران خردی که در طول دو سال اخیر وارد بازار شده اند و متحمل ضررهای سنگینی شده اند توجه چندانی به دستوری بودن یا نبودن رشد بازار نداشته و صرفا خواهان بازگشت اصل پول و یا جبران بخشی از سرمایه خود هستند تا پس از کاستن از بار سنگین ضرر، بورس را فعلا ترک کنند.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که تحلیلگران چه چشم اندازی را برای بورس تهران متصور خواهند بود و حقوقی ها تا چه زمانی قرار است حمایت های خود را از طریق تقویت طرف تقاضا ادامه دهند؟

 

منبع خبر:اقتصادآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *