رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 11 مرداد 1401

بررسی مناسبات ترانزیتی ایران با کشورهای CIS

مناسبات حمل‌و‌نقل و ترانزیت ایران با کشورهای مشترک‌المنافع در سفر رئیس شورای بین دولتی مدیریت راه سازمان مذکور به تهران بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از وزارت امور خارجه، در ملاقات روز گذشته بوری کریم‌اف، رئیس شورای بین دولتی مدیریت راه کشورهای مشترک المنافع (CIS) با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، طرفین پیرامون زمینه‌های مختلف همکاری‌های چندجانبه اقتصادی و حمل‌و‌نقلی گفت‌وگو کردند.

کریم‌اف (از تاجیکستان) به‌عنوان رئیس شورای مذکور در کشورهای CIS در این ملاقات به فرصت‌های جذاب همکاری حمل‌و‌نقلی کشورهای مشترک‌المنافع با ایران در قالب کریدورهای حمل‌و‌نقلی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب اشاره کرد.

او هدف از سفر خود را به ایران توسعه مناسبات بین کشورهای CIS و ایران دانست و با اشاره به ظرفیت شورای بین دولتی مدیریت راه‌ها و عضویت برخی شرکت‌های خصوصی در آن، بر لزوم تبادل تجربیات بین شرکت‌های عضو آن شورا و همتایان ایرانی خود تأکید کرد.

صفری نیز در این دیدار، ضمن تأکید بر اهمیت گسترش تعاملات حمل‌و‌نقلی بین‌المللی با کشورهای CISاز پیشنهادات کریم‌اف درباره ملاقات‌ها و تبادل بازدیدها از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقلی یکدیگر استقبال کرد.

گفتنی است؛ پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ سازمان کشورهای مشترک‌المنافع موسوم به CIS متشکل از ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قزقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.

توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای عضو گروه مذکور جزء اولویت‌های کشور بوده و همکاری‌های فی‌مابین در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت با این کشورها به‌ویژه بعد از تحولات ژئوپولیتیک اخیر، به‌منظور منافع مشترک از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *